علت بوی فاضلاب در خانه نوساز (آپارتمانی، ویلایی) + ترفندهای ساده برای رفع آن

کد خبر: 1322372

بوی بد فاضلاب یکی از چالش برانگیزترین مشکلاتی است که شاید همه ما بنا به دلایل مختلفی با آن مواجه شده ایم. این بو می تواند به قدری آزاردهنده باشد که تصمیم بگیریم حتی زمان کمتری را در خانه سپری کنیم. علت بوی بد فاضلاب را می توان در بروز مشکلاتی مثل گرفتگی چاه با مدفوع، گازهای سپتیک، نبود آب در شتر گلویی، انباشته شدن مواد زائد در داخل شتر گلویی، گیرکردن مواد غذایی در لوله آشپزخانه، کهنه شدن چاه فاضلاب، پر شدن چاه فاضلاب و نشت آن دانست.

علت بوی فاضلاب در خانه نوساز (آپارتمانی، ویلایی) + ترفندهای ساده برای رفع آن

 

با بروز هر یک از این مشکلات معمولا بوی نامطبوعی در سرتاسر خانه می پیچد و تا زمانی که مشکل را برطرف نکنید، بو همچنان باقی می ماند. ما در این گزارش می خواهیم درباره علت بوی فاضلاب در خانه و نحوه رفع این مشکل صحبت کنیم.

 

علت بوی فاضلاب در خانه چیست؟

مهمترین دلایل بوی فاضلاب در خانه عبارتند از:

گرفتگی چاه با مدفوع

گرفتگی چاه توالت با مدفوع یکی از مهمترین دلایل پخش بوی نامطبوع در محیط خانه است. برای رفع این مشکل کافیست از فلاش تانک استفاده کنید تا زائده های موجود در دهانه یا داخل لوله به چاه منتقل شوند.

گازهای سپتیک

باکتری های موجود در چاه سبب تجزیه فاضلاب می شوند و گازهایی به نام متان یا آمونیاک را به وجود می آورند؛ به مجموعه این گازها سپتیک می گویند. گازهای سپتیک در غلظت های کم بوی نامطبوعی ایجاد می کنند. استشمام این گازها به طور مداوم می تواند بسیار خطرناک باشد.

نبود آب در شتر گلویی

شتر گلویی در لوله کشی ساختمان ها جلوی خروج گازهای سپتیک و از بین بردن بوی نامطبوع فاضلاب را بر عهده دارد. بر اثر خشک شدن این لوله گازها از آن عبور می کنند و بوی نامطبوعی به وجود می آورند.

آب موجود در شتر گلویی سبب حل شدن گازها می شود، به همین دلیل وجود آن ضروری است؛ در غیر این صورت باید انتظار پخش بوی نامطلوب در فضای خانه را داشته باشید.

انباشته شدن مواد زائد داخل شتر گلویی

گاهی مواد زائد داخل شتر گلویی روی هم انباشته می شوند و به دلیل فاسد بودن بوی نامطبوعی از خود ایجاد می کنند. شما در این زمان کافیست تا از فلاش تانک استفاده کنید تا این مواد زائد از داخل شتر گلویی بروند.

کهنه شدن لوله های چاه فاضلاب

در صورت وجود چاه فاضلاب در خانه معمولاً امکان کهنگی و قدیمی شدن لوله های آنها وجود دارد که در این صورت باعث پخش بوی نامطبوع در محیط خانه می شوند.

کهنه شدن لوله های فاضلابی از علل بوی نامطبوع چاه فاضلاب در خانه

گیرکردن مواد غذایی در لوله آشپزخانه

متاسفانه اغلب افراد در هنگام شستشوی ظروف نکته های مهم از جمله استفاده از سربندهای مخصوص برای سینک های ظرفشویی را نادیده می گیرند؛ به همین دلیل مواد غذایی معمولاً وارد لوله آشپزخانه می شوند و در آنجا گیر می کنند. این اتفاق با هر بار شستشوی ظروف تشدید می شود و بوی فاسدشدن این مواد بیشتر در فضای خانه می پیچد.

در صورت مواجهه با این مشکل پیشنهاد می دهیم که از مراکز لوله بازکنی کمک بگیرید تا در سریعترین زمان مشکل را برایتان برطرف کنند.

پرشدن چاه فاضلاب

تشخیص پر شدن چاه فاضلاب کار مشکلی است و فقط از عهده افراد متخصص بر می آید. این افراد با استفاده از دستگاه های مخصوص این کار را انجام می دهند. اگر به صورت مداوم بوی نامطبوعی در محیط خانه احساس می کنید، به احتمال زیاد چاه فاضلاب خانه شما پر شده است.

نشت چاه فاضلاب

اگر چاه فاضلاب پر شود، به مرور نشت پیدا می کند و بوی نامطبوعی را در محیط خانه احساس خواهید کرد؛ به همین دلیل به محض پر شدن چاه فاضلاب باید آن را تخلیه کنید.

بررسی انواع روش های رفع بوی بد فاضلاب در خانه

از جمله متداولترین روش های رفع بوی بد فاضلاب در خانه عبارتند از:

استفاده از آب داغ و نمک

محلول آب داغ و نمک قدرت بالایی در از بین بردن چربی ها و باقی مانده ی مواد غذایی در لوله های فاضلاب دارد. برای این کار کافیست ابتدا یک قابلمه روی گاز بگذارید و آب را داخل آن به جوش بیاورید.

در این مرحله 2 یا 3 قاشق نمک داخل لوله های فاضلاب بریزید و بعد به سرعت آب داغ را در لوله ها خالی کنید. با این کار چربی ها و مواد غذایی باقی مانده روی دیوارها تمیز می شوند.

استفاده از نمک، یخ و لیمو

محلول نمک، یخ و لیمو نیز در از بین بردن مواد فاسد داخل لوله ها کاربرد دارد. برای استفاده از این ترفند کافیست تا ابتدا تکه های یخ و سپس 1 تا 2 پیمانه نمک را داخل لوله ها بریزید. برای معطر شدن لوله ها هم کافیست از پوست لیمو استفاده کنید. دقت کنید که پوست لیمو خود باعث گرفتگی لوله ها می شود از برگ های ریز آن بهره بگیرید.

استفاده از محلول های شیمیایی

محلول های شیمیایی موجود در بازار قدرت اسیدی بالایی در از بین بردن مواد زائد دارند و خیلی زود این مواد را داخل لوله ها حل می کنند. شما می توانید برای رفع بوی بد توالت ایرانی از این محلول ها استفاده کنید.

البته محلول های شیمیایی فقط زمانی در رفع بوی بد تاثیرگذارند که این بوها ناشی از مواد غذایی فاسد یا فضولات داخل چاه باشند.

پر کردن شتر گلویی با آب

برای رفع بوی فاضلاب در ساختمان کافیست قسمت هایی را که در آنها از لوله های U شکل استفاده شده است، بیابید. حالا در بازه های زمانی 2 هفته ای 2 لیوان آب را داخل شتر گلویی این لوله ها بریزید تا با این کار جلوی خارج شدن گاز از آنها را بگیرید.

پر کردن شتر گلویی با آب، برای رفع بوی نامطبوع فاضلاب

استفاده از زغال

استفاده از زغال نیز راهکار مناسب دیگری جهت جلوگیری از بوی نامطبوع فاضلاب در خانه است. برای این کار شما به زغال معمولی یا اکتیو نیاز دارید. زغال های اکتیو در جذب بو کارآمدتر هستند.

شما کافیست برای استفاده از این روش زغال را در قسمت هایی از توالت بگذارید که بوی بد بیشتری در آنجا وجود دارد. در واقع شما باید زغال را در معرض جریان هوا قرار دهید تا در جذب بو موثر باشد.

زغال ها بعد از یک دوره مصرف اشباع می شوند و باید تعویض شوند. شما می توانید بر اساس میزان بوی بد دستشویی در بازه های زمانی 1 تا 2 ماهه برای تعویض زغال ها اقدام کنید.

استفاده از خوشبوکننده های طبیعی

شما می توانید از خوشبوکننده های طبیعی به منظور رفع بوی بد فاضلاب و ایجاد بوی مطبوع در محیط استفاده کنید. خوشبوکننده های طبیعی مختلفی از جمله روغن درخت چای، نعناع یا اسطوخودوس وجود دارند که با عطر خود جلوی بوی نامطبوع را می گیرند.

برای استفاده از خوشبوکننده های طبیعی کافیست یک یا 2 قطره از آنها را داخل چاه بریزید. حالا با کمی ریختن آب گرم داخل چاه بوی مطبوع آنها پراکنده می شود.

بوی فاضلاب در خانه، مشکلی قابل حل

علت بوی فاضلاب در خانه هر چه که باشد، در اغلب موارد این مشکل قابل حل است. شما کافیست به محض احساس این بو و تدوام آن با کارشناسان مراکز لوله بازکنی تماس بگیرید تا برای رفع مشکل به محل اعزام شوند. این افراد با تکیه بر دانش و مهارت خود می توانند مشکل را برطرف کنند. شما با استفاده از برخی ترفندهای خانگی مثل راهکارهای معرفی شده نیز امکان رفع بوی بد فاضلاب را در محیط خانه دارید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد