هارت و هورت قبل از محاسبه اسرائیل را به مخمصه انداخت

کد خبر: 1321468

با گذشت دو هفته از حمله موشکی ایران، رسانه‌های اسرائیل به بررسی این سؤال پرداخته‌اند که چرا اسرائیل، هنوز پاسخی به ایران نداده است؟

هارت و هورت قبل از محاسبه اسرائیل را به مخمصه انداخت

وب‌سایت رادیو فردا ضمن انتشار خبر فوق نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شامگاه دهم مهر در دومین حمله مستقیم، اسرائیل را با ۱۸۱ فروند موشک بالستیک هدف قرار داد. این حمله به دو پایگاه هوائی در جنوب اسرائیل و شماری خانه در مرکز [تل‌آویو/ منطقه گالیلوت و مقر موساد] آسیب وارد کرد.

در حالی که مقامات صهیونیست چند روز اول پس از حمله ایران هارت و هورت زیادی می‌کردند مبنی بر اینکه فورا پاسخ ایران را می‌دهند، دو هفته بعد رادیو فردا در توجیه درماندگی اسرائیل می‌افزاید: گزارش‌های رسانه‌ها در مورد «پاسخ قریب‌الوقوع» اسرائیل به ایران، ظاهرا تقویم عبری را در نظر نگرفته بود. [یعنی گالانت و نتانیاهو و ‌هالوی هم تقویم جلوشان نبود که غلط بیخودی نکنند؟!] اسرائیل عید روش هشانا، سال نو یهودی را از شامگاه ۱۱ مهر آغاز کرد که در ادامه آن به مهم‌ترین روز مقدس مذهبی خود در سال، یوم کیپور و روزه بزرگ رسید. این آیین‌های مهم مذهبی یهودیان از شامگاه ۲۵ مهر نیز با عید هشت‌روزه «سوکوت» که جشن سایبان‌ها و سرانجام عید «نزول تورات» است، ادامه خواهد یافت.

دو مقام اسرائیلی به روزنامه «معاریو» چاپ تل‌آویو گفته‌اند که پاسخ ندادن اسرائیل به ایران به گفت‌وگویی ارتباط دارد که روز ۱۹ مهر بین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و معاون او، کامِلا هریس، با نخست‌وزیر اسرائیل انجام شد؛ مکالمه‌ای که نتانیاهو علناً خواهان انجام آن برای هماهنگی با کاخ‌سفید در مورد اقدام اسرائیل در قبال ایران شده و سفر وزیر دفاع خود به واشنگتن را نیز تا انجام این گفت‌وگو به تعویق انداخت. به گفته این دو مقام اسرائیلی، احتمالا میان موعد واکنش اسرائیل و موعد انتخابات آمریکا که حدود سه هفته دیگر است، ارتباط وجود دارد.

معاریو همچنین به نقل از ناتان اِشِل، سیاستمدار نزدیک به نتانیاهو و سردبیر پیشین اسرائیل‌هیوم، نوشت: «همان‌گونه که برای اقدام در لبنان تا مرحله معینی صبر کردیم و مشغول رسیدگی به جنوب (غزه) بودیم، ما اکنون نیز در مرحله تأمل هستیم و فعلا باید مراقب شمال (برخورد با گروه حزب‌الله در لبنان) باشیم. در عملیات در شمال هم به همان مرحله خواهیم رسید که آن را تمام کرده و به ایران رسیدگی خواهیم کرد».

(برخلاف این ادعای معاریو ارتش اسرائیل همین روزها تلفات بسیار سنگینی در مناطق مختلف می‌دهد و ضربه اخیر حزب‌الله به تیپ گولانی سنگین‌ترین ضربه یک سال گذشته ارزیابی شد)

اشل که قبلا رئیس دفتر نخست‎‌وزیر نیز بوده، افزود: «ایران فرار نمی‌کند. 

بر اساس آموزه پدران خود صبوریم».

به نوشته بن‌کاسپیت، روزنامه‌نگار معاریو و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، ناتان اشل آخر هفته در پیامی برای همکاران خود نوشت: «ما توان خود را ثابت کرده‌ و به آنها نشان دادیم که از پس ما برنخواهند آمد... پیام ما بسیار مهم‌تر از رد و بدل کردن ضربات است... فعلا به مأموریت‌های مهم دیگر خود در قبال غزه و لبنان مشغولیم».

به گزارش رادیو فردا، شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل در سایت خود نوشت: انتظار برای واکنش نظامی اسرائیل به ایران به دو هفته کشیده و بسیاری می‌پرسند که آیا اسرائیل لحظه مناسب برای حمله را از دست داده است؟

این شبکه به نقل از سرتیپ ذخیره عامیت یاگور، فرمانده ارشد پیشین نیروی دریایی اسرائیل نوشت: سپری شدن زمان بیشتر برای اسرائیل که دادن پاسخی غیرمتناسب موردنظر آن بود، زیان‌بار است. او ابراز نگرانی کرده که عدم حمله کاری، منجر به انجام حملات بعدی از سوی ایران خواهد کرد.

نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی دایرکت پولس اسرائیل که روز ۲۳ مهر منتشر شد، حاکی است که ۳۴درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند بنیامین نتانیاهو زیر فشار سنگین بین‌المللی و به‌ویژه فشار وارده از سوی دولت بایدن، هنوز دستور پاسخ به ایران را صادر نکرده است. ۵۰درصد معتقدند که دلیل این تعویق، سنجش‌های عملیاتی است و ۱۶درصد آن را ناشی از دلایل دیگر می‌دانند.

توجیهات گوناگون محافل غربی و عبری درباره تأخیر اسرائیل در واکنش به عملیات ایران در حالی است که هم این محافل و هم دولت نتانیاهو می‌دانند اگر این‌بار اسرائیل دست از پا خطا کند، با ضرباتی کاملا متفاوت از دو ضربت قبلی و با تلفات و خسارات بسیار سنگین در حیفا، تل‌آویو، بئر سبع، و زیرساخت‌های اقتصادی و گازی و نیروگاهی مواجه خواهد شد./کیهان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد