رحمن قهرمان‌پور در گفتگو با فردا:

مسیر آینده تنش بستگی به پاسخ اسرائیل دارد

کد خبر: 1319793

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: باید منتظر ماند و دید واکنش اسرائیل مثل واکنش به وعدصادق1 خواهد بود یا خیر. این موضوع مهمی است چون تعیین می کند مسیر آینده تنش چگونه خواهد بود.

مسیر آینده تنش بستگی به پاسخ اسرائیل دارد

گروه سیاسی فردا: ایران با پرتاب ۲۰۰ موشک به اسرائیل از ترور اسماعیل هنیه و سیدحسن نصرالله انتقام گرفت. گزارش رسانه‌ها از بررسی واکنش‌های مقام‌های اسرائیلی نشان می‌دهد که پاسخ  به حمله اخیر ایران شدیدتر از واکنشی خواهد بود که تلاویو در پاسخ به عملیات وعده صادق یک نشان داد. نتانیاهو ایران را به پاسخ دادن تهدید کرده و گفته «هر کس به ما حمله کند، به او حمله خواهیم کرد» در همین راستا رئیس پارلمان اسرائیل هم با توئیتی نمادین، مقامات عالی نظام را به ترور تهدید کرد اما برخی تحلیلگران ایرانی معتقدند اسرائیل برخلاف ادعاهای کلامی، در عمل پاسخی می دهد که ایران نیازی به واکنش نبیند.

رحمن قهرمان‌پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره پیش بینی افزایشی یا کاهشی شدن وضعیت تنش بین ایران و اسرائیل بعد از پاسخ تلاویو گفت: متأسفانه وقتی بحران تشدید می شود ما از روند خارج و وارد شگفتی‌ها می شویم یعنی روندها دیگر تحت کنترل برای پیش بینی نیستند. 2 هفته قبل اگر در این رابطه صحبت می کردیم کمتر کسی باور می کرد اسرائیل دست به ترور سیدحسن نصرالله بزند، چرا چنین اقدامی کرد؟ چون احساس کرد در روند ضربه به حزب الله موفق بوده و همین مسئله در سرزمین های اشغالی فضا را تغییر داده بنابراین کار را ادامه داد.

قهرمان پور گفت: الان هم وضعیت طوری است که امکان دارد پاسخ ایران یک روحیه جدیدی را در داخل ایجاد کند که عده ای طرفدار و حامی ادامه همین رویکرد باشند یا برعکس در اسرائیل عده ای خواهان این باشند که پاسخ به ایران ادامه پیدا کند. شکل گیری چنین وضعیتی را شگفتی می نامیم چون وضعیت از حالت روند قابل پیش بینی خارج شده است.

وی ادامه داد: کسانی که معتقدند این روند فروکش می کند پایه استدلال خود را بر وقایع گذشته می گذارند، به عبارت دیگر آنها از آینده به گذشته نگاه می کنند و می گویند «چون در گذشته نیز این تنش ها فروکش کرده، این دفعه نیز فروکش می کند» اما این دیدگاه برای زمانی است که دو طرف شرایط را تحت کنترل دارند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: تنش بین ایران و اسرائیل هر آن ممکن است از کنترل خارج شود بنابراین ما نمی توانیم پیش بینی کنیم حتما و حتما این تنش تا فلان تاریخ ادامه خواهد یافت و بعد فروکش می کند. باید منتظر ماند و دید واکنش اسرائیل مثل واکنش به وعدصادق1 خواهد بود یا خیر. این موضوع مهمی است چون تعیین می کند مسیر آینده تنش چگونه خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد