انتخاب سنوار یعنی حماس برای ادامه مبارزه آماده است

کد خبر: 1308970

کارشناس «موسسه خاورمیانه» اعتقاد دارد انتخاب «یحیی سنوار» به عنوان رئیس جدید حماس پیامی را برای اسرائیل و غرب دارد مبنی بر اینکه نه تنها حماس شکست نخورده، بلکه آماده است تا به مبارزه خود ادامه دهد.

انتخاب سنوار یعنی حماس برای ادامه مبارزه آماده است

«خالد الگیندی» کارشناس این اتاق فکر مستقر در واشنگتن و مدیر برنامه فلسطین معتقد است که انتصاب «یحیی سنوار» به عنوان رئیس حماس مذاکرات آتش بس و آشتی میان گروه های فلسطینی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

وی معتقد است این انتخاب به وضوح پیامی برخلاف روند تحولات اخیر منطقه بوده و مفهوم آن این است که حماس نه تنها شکست نخورده بلکه آماده است تا به تقابل و مبارزه خود با اسرائیل ادامه دهد.

این کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه یحیی سنوار در عمل رهبر واقعی این گروه در غزه بود که پس از ترور اسماعیل هنیه به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش منصوب شد، عنوان داشت سنوار مبارزی است که گمان می‌رود مغز متفکر در پشت صحنه عملیات ۷ اکتبر به اسرائیل هم باشد. انتخاب وی آشکارا به عنوان پیامی تعبیر می شود مبنی بر این موضوع که نه تنها حماس شکست نخورده است، بلکه آماده است تا به جنگ ادامه بدهد.

به اعتقاد وی اعلام خبر این انتصاب با شلیک گسترده موشک به سمت جنوب اسرائیل همراه بود، همین امر نیز تحلیل فوق را به اثبات می رساند. البته تصمیم برای ارتقای جایگاه سنوار به طور کلی به عنوان یک اقدام موقت تا زمان برگزاری انتخابات داخلی حماس که برای سال آینده برنامه ریزی شده است، تلقی می شود.

وی مدعی است در حالی که چشم‌انداز برای ریاست بلندمدت سنوار نامشخص است، ارتقاء سیاسی او به جایگاه نخست گروه حماس در کوتاه‌مدت شرایط را به‌ویژه در ارتباط با مذاکرات آتش‌بس با اسرائیل و مسائل داخلی فلسطین سخت‌تر خواهد کرد.

کارشناس این اتاق فکر آمریکایی افزود: با وجودی که حماس در گذشته تاحدودی موافقت خود را با توافق آتش بس اعلام کرده بود اما این گروه به احتمال زیاد در مذاکرات آتش بس بعدی با اسرائیل جایگاه سخت تری اتخاذ خواهد کرد که علت آن موضعگیری سرسختانه سنوار از یک طرف و افزایش تردید و بی اعتمادی حماس به اهداف اسرائیل پس از ترور هنیه می باشد. اگرچه اسرائیل گفته است که مذاکره کنندگانش برای از سرگیری مذاکرات آتش بس آماده هستند، اما حماس به صورت رسمی دعوت سه جانبه ایالات متحده، مصر و قطر برای انجام مذاکرات را رد کرد.

وی بر این باور است که انتصاب سنوار همچنین تلاش‌های بلندمدت برای برقراری آشتی میان گروه های فلسطینی را که به تازگی در پکن به نتیجه رسید، پیچیده خواهد کرد. این تحلیلگر تاکید دارد: در تشکیلات نظامی اسرائیل بنیامین نتانیاهو به طور گسترده به عنوان مانع اصلی برای پایان دادن به جنگ دیده می شود.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد