ممبینی: فدراسیون آماده پاکسازی فوتبال است

کد خبر: 1295864

دبیرکل فدراسیون فوتبال می‌گوید کسب موفقیت در رده سنی بانوان در مسابقات کافا نقطه عطفی برای فوتبال ایران بود.

ممبینی: فدراسیون آماده پاکسازی فوتبال است

دبیرکل فدراسیون فوتبال می‌گوید کسب موفقیت در رده سنی بانوان در مسابقات کافا نقطه عطفی برای فوتبال ایران بود.

هدایت‌الله ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال در یک یک نشست خبری درباره فصلی که گذشت و عملکرد فدراسیون فوتبال اظهار کرد: فصل گذشته جام ملت‌های آسیا را داشتیم. ایران عملکردی در خور یک تیم قهرمان را به دست آورد و مشترکا مقام سوم را به دست آوردیم. شاید می‌توانستیم قهرمان باشیم. از نظر کیفیت بهترین تیم جام ملت‌ها بودیم. اواخر سال قبل در فوتبال ساحلی در جهان سوم شدیم و این نمره قابل قبول و خیلی خوبی بود. امسال با قهرمانی فوتسال در آسیا شروع کردیم و دو قهرمانی هم در کافا در رده‌های سنی بانوان داشتیم. این نقطه عطفی برای فوتبال ماست.

او ادامه داد: فوتبال بانوان ما در کشور نوپاست اما بانوان ما با اقتدار مقام اول کافا را به دست آورد. تیم بزرگسالان در ایام تعطیلات بازی‌های فیفادی را برگزار کرد. چند روز پیش با وجود دوری راه و سختی سفر به مصاف هنگ کنگ رفتند و پیروز شدند. این پایان مسابقات دور دوم مقدماتی جام جهانی بود و دور بعدی را در شهریور ماه خواهیم داشت. قرعه‌کشی در مالزی برگزار خواهد شد و قرعه ما مشخص می‌شود. امیدوارم بتوانیم در جام جهانی حضور داشته باشیم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال اضافه کرد: با توجه به اینکه ما تیم بیستم دنیاست و با تیمی مثل ازبکستان بازی داریم که برخی بازیکنانش در ایران کار می‌کنند، بازی بسیار جذاب خواهد بود. این تیم کیفیت بالایی هم دارد. بازیکنان تیم ملی دوست دارند که هواداران بیایند و تشویق کنند. امیدوارم با این هوای خوب در فصل بهار هواداران به استقبال تیم ملی بیایند و علاقه‌مندی خودشان را به فوتبال نشان دهند.

او درباره برخورد با مفسدان فوتبال عنوان کرد: همانطور که می‌دانید این پرونده برای سال ۱۴۰۰ بوده و در مرحله بازپرسی است. ان‌شاءالله وقتی اطلاعات کامل به ما برسد، در خصوص آن صحبت خواهیم کرد. ما قویا می‌گوییم که از وقتی این پرونده به فدراسیون فوتبال اعلام شد، هماهنگی کاملی با دادستانی کرمان داشتیم و در همان ساعات اولیه دوستان از محل کارشان تعلیق شدند. فدراسیون فوتبال آماده پاکسازی فوتبال است و با تمام قدرت تلاشش را انجام می‌دهد. اگر نتایج این دادگاه‌ها به فدراسیون فوتبال برسد، ما قاطعانه عمل می‌کنیم. ما در فوتبال بزرگان زیادی داشتیم و نمی‌خواهیم دیدگاه مردم به فوتبال و خدمات این بزرگان به فوتبال خدشه‌دار شود. این بزرگان با کمترین امکانات باعث پیشرفت فوتبال شدند و ما آنها را فراموش نمی‌کنیم. اگر جرم کسی در فوتبال محرز شود، فدراسیون فوتبال به ویژه آقای تاج بدون هیچ اغماضی با او برخورد خواهد کرد. منتظر نتایج بازپرسی دادگاه‌ها هستیم و نه تنها در این مورد بلکه در موارد دیگر هم اگر بخواهند فوتبال را از مسیرش جدا کنند، با آنها برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: طبق ماده ۱۱ انظباطی و ماده ۱۷ اخلاقی فیفا داریم که کلیه ارکان فوتبال باید هرگونه پیشنهاد رشوه و فساد را در اولین فرصت به ارکان قضایی خبر دهند، حتی اگر عملی صورت نگرفته باشد. اگر پیشنهاد اثبات شود اما گزارش داده نشود، آن فردی که حتی پیشنهاد را نپذیرفته دچار محرومیت‌های طولانی می‌شود. قبلا این اتفاق افتاده بود و داوری قضاوت خوبی هم داشت اما بعدا اثبات شد که او گزارش نداده و مادام‌العمر محروم شد. حتی به CAS نیز شکایت کرد اما کاری از پیش نبرد. باید سریعا به ما گزارش دهند تا برخورد شود. از آن طرف هم اگر کسی بدون سند و مدرک بخواهد تهمت بزند و شخصی را زیر سوال ببرد، با بدترین واکنش‌ها روبرو خواهد شد. تمام ارکان فدراسیون فوتبال دست به دست هم داده‌اند که به این مسائل رسیدگی کنند و اگر همان ابتدا به فدراسیون اطلاع داده شود، در نطفه آن را خفه خواهیم کرد.

ممبینی درباره نتایج تیم‌ها در آن بازه زمانی به ویژه مس رفسنجان تصریح کرد: ابتدا گزارش کامل این پرونده باید به ما برسد و پس از تصیمات قضایی به صورت ویژه به آن می‌پردازیم. موازی با دادستانی، کمیته اخلاق در حال پیگیری یکسری مسائل است و بیکار ننشسته‌ایم و در تلاش هستیم تا زودتر همه ابعاد این پرونده شفاف‌سازی شود.

ممبینی درباره ورود AFC به پرونده فساد به فوتبال ایران گفت: معمولا همه فدراسیون‌ها مورد رصد کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند. با ما مکاتبه‌ای داشتند چون این مساله رسانه‌ای شد. گزارشی از فدراسیون ما خواستند و این در همه دنیا وجود دارد. فدراسیون نیز آخرین اطلاعاتی را که در اختیار داشت برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرد. اگر اتفاقات جدیدی هم رخ بدهد موظف هستیم، آنها را در جریان بگذاریم.

او درباره فساد در باشگاه‌های دیگر فوتبال بیان کرد: ما باید خیلی محتاط باشیم چون اخبار باید صحت داشته باشد. باید تحمل بیشتری داشته باشیم تا کار از مراجع پیگیری شود. باید حرمت آدم‌ها را هم داشته باشیم تا خدایی ناکرده شخص یا نهایی زیر سوال نرود. اجازه بدهید مراجع ذی صلاح کار را به جد پیگیری کنند. بگذارید اخبار به صورت دقیق و با یک اطلاعات کافی از طرف دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه شود. بعد فدراسیون هم اخبار موثق را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره صحبت‌هایی مبنی بر اعترافات خداداد افشاریان درباره متهمان پرونده فساد گفت: هیچ گزارش کاملی از طرف دادستانی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار نگرفته است. این صحبت‌ها فقط برای فضای مجازی است. اجازه دهید متولی این بخش هر زمان که به نتیجه رسید، اطلاع رسانی کند.

او اضافه کرد: فدراسیون فقط برای این فصل و امروز نیست. فدراسیون قدمت چندین ساله دارد و افراد بزرگی در این فدراسیون حضور داشتند. باید نهادهای نظارتی وارد شوند و به ما کمک کنند. دوست ندارم جواب افرادی را بدهم که نقطه‌نظرات خود را ارائه می‌کنند. یکی از این افرادی که متهم این پرونده است در فدراسیون به دلیل مبارزه با فساد از او تقدیر شد. ممکن است انسان‌ها در مرحله تغییر پیدا کنند و هیچ تضمینی نیست که یک نفر در گذشته خوب بوده و حالا به همان شکل است. هیچکس نمی‌تواند تضمین کند.

دبیرکل فدراسیون فوتبال ادامه داد: با این حال هر چیزی باید ثابت و مستند شود. نهادهای نظارتی ورود کردند و قطعا مستنداتی اگر باشد، ارائه خواهند داد. فدراسیون فوتبال هم تاکنون با دادستانی همراهی کرده و دیدید در اولین مرحله بعضی از دوستان را تعلیق کردیم. اگر جرم‌ها ثابت شود، آرای سخت و محکمی صادر خواهد شد.

Hasan Babazadeh, [۶/۹/۲۰۲۴ ۶:۰۳ PM]

ممبینی درباره اظهارات علی خسروی عضو کمیته داوران و اینکه واکنش فدراسیون فوتبال به صحبت‌های ایشان چه خواهد بود بیان کرد: من جزییات این داستان را نمی‌دانم و فقط می‌دانم کمیته اخلاق به این مساله ورود کرده است و یکسری محرومیت‌ها برای ایشان در نظر گرفته شده است به هر حال کسی که عضو کمیته داوران است نباید در روزهای حساس لیگ به یکسری حواشی دامن بزند چون این باعث می‌شود جزو هواداری ملتهب شود. 

وی ادامه داد: کمیته انضباطی به سرعت بعد از توییت‌ها و صحبت‌هایی که در این باره شد ورود کرد و محرومیت‌هایی را در نظر گرفت. 

دبیر کل فدراسیون فوتبال درباره جرائم مالی سنگین کمیته انضباطی به طور مثال جریمه پنج میلیاردی نکونام افزود: یک دستورالعمل انضباطی بوده این جرائم انضباطی باید تصحیح می‌شد چون برخی از آنها برای فصول گذشته بوده است. این درخواست کمیته انضباطی ارکان قضایی بود که به تصویب اعضای فدراسیون هم رسید و با توجه به بیانیه‌ها وصحبت‌هایی که باعث حاشیه شده بود ارکان قضایی که مستقل هم هستند تصمیم گرفتند جرائم انضباطی که سال‌ها دست نخورده بود را افزایش دهد که شاید عامل بازدارنده برای جلوگیری از بروز حاشیه باشد. به طور مثال ما در جام ملت‌ها یکی دو مورد کوچک داشتیم اما جرائم مالی شدیدی شامل حال ما شد. 

دبیر کل فدراسیون فوتبال درباره اتهامات الهامی سرمربی نساجی به شما که درباره ماندن تیم‌های خوزستانی در لیگ برتر فصل آینده بود و جامعه فوتبال منتظر واکنش شما به این مساله است، اظهار کرد: ما نباید پاسخ اظهارات شخصی افراد را بدهیم و احکام قضایی تصمیم‌گیری را انجام خواهند داد تلاش ما این است که آرامش را به فوتبال بازگردانیم و ارکان قضایی هرجا که تشخیص دهد که باید ورود کند افراد را دعوت خواهند کرد تا در این خصوص پاسخگو باشند.

او درباره آخرین شرایط ورود وی‌ای‌آر به ایران با توجه به اینکه شخص وزیر در این باره صحبت کرده‌ است و ظاهرا شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی هم بناست مقدماتش را فراهم کند، افزود: قبل از اینکه دولت محترم حضور وی‌ای‌آر را در فوتبال مهم و ملزم نمود یک بودجه‌ای در نظر گرفته شد تا فدراسیون فوتبال مقدمات حضور وی ای آر را فراهم کند. ۱۲ مهرماه سال گذشته این پول واریز شد در مکاتبات اولیه این پول به حساب شرکت تجهیز و توسعه واریز شده و از ۱۲ دی‌ماه که از سازمان برنامه و بودجه به حساب وزارت ورزش واریز شده متاسفانه این پول به وزارت فوتبال هنوز واریز نشده است. به هرحال باید برای ورود دستگاه خارجی به کشور یک پیش‌پرداختی واریز شود که به ریال ما ۱۱۰ میلیارد تومان است. باید تشکر کنم از سازمان برنامه و بودجه و وزارت ورزش و جوانان که در کمتر از سه هفته این فعل و انفعالات را انجام داده است.

وی ادامه داد:  این واقعاً خیلی جالب است. ما یک سیستم هستیم ولی آنقدر جلسه داشتیم که خسته شدیم. امیدوارم یک نفر پیدا شود این مشکل را حل کند.

ممبینی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه VAR تا الان سفارش داده نشده است، افزود: نمی‌خواهم زیاد در این مورد ورود کنم اما یکسری دستگاه‌ وارد شده و مابقی دستگاه‌ها قرار بود از شرکت دیگری خریداری شود که روند در همین سطح متوقف شده است. بودجه فدراسیون فوتبال با ۱۸ تیم ملی خیلی محدود است. بودجه ما شاید بالای ۵۰۰ میلیارد تومان باشد و کمک‌های دولتی در سال قبل حدود ۹۰ میلیارد تومان بود با اینکه جام ملت‌ها و اردوها را داشتیم. شرایط خیلی سخت است. با توجه به اینکه تحریم هستیم استفاده از منابع‌مان از فیفا هم راحت نیست. با این اوضاع فدراسیون فوتبال برای خرید دستگاه VAR به دولت متوسل شد و دولت هم خیلی سریع کمک و پول را کمتر از سه هفته واریز کرد ولی متأسفانه در چند ماه اخیر نتوانستیم این پول را بگیریم. امیدوارم هر چه زودتر وزیر ورود کند تا فصل آینده را از دست ندهیم.

وی ادامه داد: بخشی از مشکل منابع مالی است و باید اول تامین شود تا خریداری شود. کارگروه استاندارسازی ورزشگاه‌ها برپا و جلسه این کارگروه هفته قبل برگزار شد. دوست داریم ورزشگاه‌هایمان استاندارد شود، زیرا که بانوان ما سال قبل اولین باری بود که وارد ورزشگاه شدند و مشکلاتی برای استقرار و ورود و خروج آنها وجود داشت. یک‌سری امکانات در نحوه بلیت‌فروشی نیاز است و تا این اصلاحات انجام نشود، نباید شروع کنیم؛ حتی اگر مشکلی به نام زمان روبه‌رویمان باشد. باشگاه‌ها نیز باید در این راستا ما را کمک کنند که خودشان هم در لیگ با کیفیتی بازی کنند. بعضی فیلمبرداری‌ها و بعضی زمین‌ها درخور لیگ برتر ما نیست.

ممبینی درباره ساده‌شدن شانس صعود ایران به جام جهانی و راحت شدن این کار تصریح کرد: شاید اذهان عمومی با بیشترشدن تیم‌ها این دید را پیدا کرد اما گروه کارشناسی فیفا دلایل خاصی برای ۴۸ تیمی‌کردن این مسابقات داشت. یکی از دلایل این تصمیم، رشد چشمگیر تیم‌ها در فوتبال است. شاید سقف آرزوها برای هر تیمی مشخص باشد اما به هر حال اینطور نیست که آنها در مسیر پیشرفت گام برندارند. تیم المپیک ما برابر یک تیم درجه دو آسیایی حذف شد و همین نشان می‌دهد فوتبال در همه جای دنیا در حال پیشرفت است. تیم‌ها دست‌وپا بسته نیستند و اردن در جام ملت‌های آسیا تا فینال آمد و تیم‌های بزرگی چون استرالیا، عراق، عربستان و ژاپن از این مهم بازماندند. افزایش تیم‌ها باعث می‌شود نشاط و هیجان و حتی کیفیت بازی‌ها بالاتر روند زیرا مشارکت بیشتر می‌شود و طبعا هیجان هم بالاتر می‌رود. این نظر من است و این طور نیست که ما خود را از پیش برنده بدانیم. درست است که شانس حضور ما در جام جهانی بیشتر شده اما همه حریفان قابل احترام و در حال رشد و توسعه‌اند. ما هم باید به فکر نقاط ضعف خود باشیم.

او اضافه کرد: فدراسیون فقط برای این فصل و امروز نیست. فدراسیون قدمت چندین ساله دارد و افراد بزرگی در این فدراسیون حضور داشتند. باید نهادهای نظارتی وارد شوند و به ما کمک کنند. دوست ندارم جواب افرادی را بدهم که نقطه‌نظرات خود را ارائه می‌کنند. یکی از این افرادی که متهم این پرونده است در فدراسیون به دلیل مبارزه با فساد از او تقدیر شد. ممکن است انسان‌ها در مرحله تغییر پیدا کنند و هیچ تضمینی نیست که یک نفر در گذشته خوب بوده و حالا به همان شکل است. هیچکس نمی‌تواند تضمین کند.

دبیرکل فدراسیون فوتبال ادامه داد: با این حال هر چیزی باید ثابت و مستند شود. نهادهای نظارتی ورود کردند و قطعا مستنداتی اگر باشد، ارائه خواهند داد. فدراسیون فوتبال هم تاکنون با دادستانی همراهی کرده و دیدید در اولین مرحله بعضی از دوستان را تعلیق کردیم. اگر جرم‌ها ثابت شود، آرای سخت و محکمی صادر خواهد شد.

او درباره عملکرد داوران در پنج هفته پایانی لیگ بیان کرد: در چند هفته آخر کارگروه صیانت نظارت می‌کرد و داوران با دقت بیشتری سوت زدند. ما سعی کردیم بیشتر داوران باتجربه را استفاده کنیم اما یادمان باشد قضاوت با چشمان غیر مسلح ممکن است باعث اشتباه شود. این‌ها خطای انسانی‌اند. شاید جذابیت فوتبال را هم افزایش دهند. با این حال ما باید با آموزش‌دادن سطح کیفی فوتبالمان را ارتقا دهیم.

ممبینی درباره مشکلات حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در لیگ امسال گفت: حتما باید مشکلات حل شود. این اولین سال حضور بانوان بود و بعضی نهادها دغدغه‌هایی هم داشتند. ما این را هم می‌دانستیم در نحوه تردد مشکلاتی ایجاد شود. سعی کردیم ورزشگاه‌هایی را که از این نظر مشکلات کمتری دارند، در اولویت قرار دهیم. سعی کردیم از بعضی ورزشگاه‌ها استفاده نکنیم. امیدوارم یک روزی همه مشکلات حل شود. رفع مشکلات زیرساخت‌ها یک زمانی دارد و همه باید همت کنند تا مشکلات حل شوند تا دغدغه‌ای نداشته باشیم.

او درباره تعیین تکلیف هیات‌های استانی گفت: کمیته امور استان‌ها شبانه‌روز در حال کارند تا مشکلات حل شود. در جریان فوتبال همیشه مشکلات وجود دارد. شاید کاندیدی هم رد صلاحیت شود و حق داشته باشد که اعتراض کند. کمیته استیناف هم باید به این مساله رسیدگی کند و همه این‌ها زمان‌بر است. در دو - سه استان مشکل تعیین تکلیف زمان‌بر شده است و امیدواریم در آینده این مسائل را حل کنیم. البته مدیریت این‌ها کار سختی است و باید به مسئولانمان خسته نباشید بگویم. بعضی مسائل هم از دست فدراسیون فوتبال خارج است و باید منتظر بعضی استعلامات از مراجع مختلف باشیم. این باعث می‌شود بعضی انتخابات ما دیر برگزار شود. البته همیشه سعی کردیم مجمع‌ها را به موقع برگزار کنیم. 

دبیرکل فدراسیون فوتبال در پایان درباره ناهماهنگی برگزاری مراسمات مختلف در فوتبال و نشست‌های خبری بیان کرد: یکی از ضعف‌هایی که ما در برگزاری مسابقات داریم همین مشکلات است. باید نشست‌های خبری یک حالت خاص به خودش بگیرد. ما اگر بتوانیم در این موارد استانداردسازی و آیین‌نامه تعریف کنیم، خیلی از مشکلات حل می‌شود. البته این مساله فقط کار فدراسیون فوتبال نیست و همه باید کمک کنند تا این ضعف‌ها را رفع کنیم. باید استانداردسازی را در فوتبال ما بهینه کنیم. همه باید کارشان را درست انجام دهند تا نقطه‌ضعف‌ها را ترمیم کنند تا فوتبالمان به آرامش برسد. این باعث می‌شود از فوتبال لذت ببریم./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد