اسماعیلی: حج عمره را بعد از ۹ سال راه‌اندازی کردیم

کد خبر: 1303624

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:مردمی‌سازی فرهنگ و هنر و رسانه در دولت سیزدهم تکمیل شد. در کلان نظریه فرهنگی دولت معتقد به تنظی‌مگری، حمایت و نظارت هستیم.

 اسماعیلی: حج عمره را بعد از ۹ سال راه‌اندازی کردیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:مردمی‌سازی فرهنگ و هنر و رسانه در دولت سیزدهم تکمیل شد. در کلان نظریه فرهنگی دولت معتقد به تنظی‌مگری، حمایت و نظارت هستیم. 

تصدی‌گری بر عهده مردم، جبهه فرهنگی و انجمن‌ها است. در این دو سال نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان به مجموعه‌های مردمی تزریق شده است تا آن‌ها بتوانند تصدیگری فرهنگی را در جامعه انجام بدهند. 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنها وزارتخانه در بین وزارتخانه‌ها مزین به داشتن نام اسلامی است، بنابر این مسئول انجام فعالیت‌های دینی است، در حوزه حج و زیارت، اوقاف، کانون‌های فرهنگی مساجد، قران و عترت تحولاتی داشتم و حج عمره را بعد از ۹ سال راه‌اندازی کردیم. نزدیک ۶ میلیون نفر متقاضی ثبت‌نام شده داشتیم. 

در سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه مستقیم به مطبوعات اعطا شد. این میزان حمایت از رسانه‌ها سابقه نداشته است، در حالی که انتقاد می‌شد که برخی از این رسانه‌ها به دولت نقد داشتند اما شهید جمهور به آزادی بیان تاکید داشتند. 

سالی که دولت را تحویل گرفتیم تولید کاغذ حدود ۴ هزار تن بود وامسال به حدود ۱۳۰ هزار تن رسیده است. به دنبال ملی شدن صنعت نشر بودیم و در حال راه‌اندازه خانه ملی چاپ با مصوبه شورای عالی فرهنگی هستیم. نزدیک ۴ هزار کتابخانه عمومی در ایران حدود ۸۰ نوع خدمات ارائه می‌دهد. 

می‌توان گفت ۵۰ درصد سالن‌های سینما را افزایش دادیم و سال گذشته ۳۰ میلیون نفر برای تماشای فیلم به سینما رفتند. 

برای اولین بار سند ملی موسیقی ایران توسط یک فقیه ابلاغ شد؛ همه تعارض‌ها و مشکلاتی که بود بررسی شد. 

بنیاد ملی تئاتر ایران را تاسیس کردیم. 

در حوزه دیپلماسی فرهنگی اولین برادر اهل سنت را به قاهره فرستادیم و یک خانم انقلابی را به پاریس فرستادیم که فارغ التحصیل خود فرانسه بود.

در ۱۲ استان شهر خلاق فرهنگی را با همکاری معاونت فناوری تاسیس کردیم.

اسماعیلی: پُررونق‌ترین دوره فرهنگ‌وهنر کشور در دولت آیت‌الله رئیسی ثبت شد

باید به این مسئله اذعان ‌کنم که برای همه اعضای این دولت بزرگ‌ترین افتخار کاری‌مان همکاری با شهید بزرگوار رئیسی بوده و امیدوارم همه ما با عاقبت بخیری به این شهید و همرا‌هان ایشان واصل شویم.

حوزه فرهنگ، هنر و رسانه یکی از حوزه‌های مهم است که از ابتدای حضور آیت‌الله شهید رئیسی در عرصه مدیریت اجرایی، تلاش می‌شد بین نشاط، آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی رسانه‌ها، گفت‌و‌گو‌های انتقادی، نشاط اجتماعی مردم با نگاه حکمرانی دینی، ایجاد تعارض و تباین شود.

مهمترین دستاورد دولت آیت‌الله شهید در این بود که شادی، نشاط، آرامش، افزایش مصرف فرهنگی ۷۰۰ درصدی و پُررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر را در تاریخ این کشور خلق کرد، بدون اینکه از اصول و موازین دینی و معیارهای شرعی عقب‌نشینی کند.

این مهم حاصل نشد مگر به واسطه شخصیت منحصر به فرد رئیس محترم دولت، که یک شخصیت فرهنگی، دانشمند، مجتهد و مورد وثوق همه جریان‌های مختلف دینی و مذهبی و سیاسی بود.

ما در ابتدای دولت در وزارت فرهنگ با دو مسئله مهم درگیر بودیم مسئله و عارضه اول کرونا بود. کرونا در همه حوزه ها تاثیرگذار بود و شما می‌دانید مسئله هنر مسئله اجتماع محور است و کرونا همه حوزه ما را تعطیل کرده بود و تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما در حالت تعطیلی بود،بنابراین اولین توجه ما به مسئله معیشت هنرمندان بود.

حجم ویدیو: 10.40M | مدت زمان ویدیو: 00:04:42 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد