آقای ظریف! روز دیپلماتها را به تقویم اضافه کنید

کد خبر: 445372

خانواده‌ی هشت شهید دیپلمات جمهوری اسلامی که در روز هفدهم مردادماه 1377 در کنسولگری ایران در شهر مزارشریف افغانستان توسط طالبان در کشتاری وحشیانه به درجه شهادت نائل شدند، در نامه‌ای به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، از وی درخواست کردند پیگیری‌‌های لازم برای گنجاندن روز شهدای دیپلمات ایران در تقویم ملی ایران را انجام دهد.

سرویس فرهنگی فردا _ خانواده‌ی هشت شهید دیپلمات جمهوری اسلامی که در روز هفدهم مردادماه 1377 در کنسولگری ایران در شهر مزارشریف افغانستان توسط طالبان در کشتاری وحشیانه به درجه شهادت نائل شدند، همزمان با اکران فیلم «مزارشریف» در سینماهای کشور، در نامه‌ای به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، از وی درخواست کردند پیگیری‌‌های لازم برای گنجاندن روز شهدای دیپلمات ایران در تقویم ملی ایران را انجام دهد.
این نامه به شرح زیر است:
جناب آقاي دكتر محمدجواد ظريف
وزير محترم وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران
سلام عليكم؛
همانگونه كه مستحضريد بیش از ١٧ سال از حمله مسلحانه عوامل گروهك طالبان به سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در شهر مزارشريف افغانستان و به شهادت رساندن هشت ديپلمات به همراه خبرنگار خبرگزاری جمهوري اسلامي ايران مي‌گذرد.
پس از کشتار وحشیانه‌ی فرزندان مظلوم جمهوری اسلامی در روز هفدهم مردادماه، از آن پس این روز در تقویم ملی ایران به یاد شهید «محمود صارمی»، خبرنگار حاضر در کنسولگری ایران، توسط شوراي فرهنگ عمومي روز خبرنگار نام گرفت. همین هم باعث شد تا در ١٧سال گذشته علي‌رغم تلاشها و پيگيري‌هاي خانواده شهداي ديپلمات مزارشريف، این فاجعه عملا تحت‌الشعاع نام روز خبرنگار قرار گیرد و حتی به بهانه شهادت شهید صارمی نیز به این کشتار وحشیانه در رسانه‌ها توجهی نشود.
درحالیکه پرداخت به اين موضوع به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم تاریخ سیاست خارجی جمهوری اسلامی که کشور را تا مرز یک جنگ نیز پیش برد و نشان از زخم کهنه‌ی ایران اسلامی از گروه‌های تکفیری منطقه بود، از اهمیت بسیاری برای جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی آن برخوردار بود.
بنابراین روز 17مرداد بعنوان برگى مهم در تاريخ ايران اسلامی باید به دلايل ذيل علاوه بر روز خبرنگار با نام شهدای دستگاه سیاست خارجه جمهوری اسلامی به ثبت رسد تا حداقل مانع از ادامه‌ی بایکوت این اتفاق مهم در اینده شود:
1- حمله مسلحانه عوامل گروهك طالبان به سركنسولگرى جمهورى اسلامى ايران در شهر مزارشريف افغانستان وبه شهادت رساندن هشت ديپلمات و خبرنگار جمهورى اسلامى ايران در رديف جنايات جنگى و جنايات عليه بشريت قرار مى‌گيرد و نقض آشكارحقوق بشر و اصول انسانى و قوانين حقوق بين‌الملل بخصوص كنسواسيون وين راجع به روابط ديپلماتيكـ مصوب ١٩٦١و كنسواسيون وين راجع به كنسولى مصوب ١٩٦٣علیه جمهوری اسلامی ایران است.
2- حادثه تلخ مزارشريف و شهادت ديپلمات‌ها و خبرنگار كشورمان تنها نقل مظلوميت، شهادت، ايثار، آرمان، اعتقاد و... نيست بلكه يك عبرت تاريخى است و نباید از تاریخ جمهوری اسلامی پاک و فراموش گردد.
3- حضور مقتدرانه نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى ايران در مرزهاى شرقى کشور به جهت تجاوز و تعدى طالبان به حريم امن ايران دركشورافغانستان، آشكارا گواه اين مطلب است كه نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران هيچگونه تحرك و تعرضى را عليه آرمان‌ها، مقدسات و منافع خويش نمى‌پذيرد.
4- با شدت گرفتن حضور نیروهای تکفیری در جهان و تبدیل شدن آنها به معضل اصلی منطقه، یادآوری و بازخوانی شهادت مظلومانه‌ی فرزندان رشید جمهوری اسلامی، نشاندهنده‌ی تقابل همیشگی ایران اسلامی با گروه‌های افراطی و تفکر تکفیری است، پیش و بیش از هر کشور دیگری در جهان.
بنابراين:
بسيار شايسته است روز ١٧مرداد كه به واسطه شهادت «شهید محمود صارمي» اختصاصاً روز خبرنگار نامگذاري شده است، به دليل شهادت ٨ ديپلمات ديگر كه همراه با وی در مزارشريف افغانستان مظلومانه به شهادت رسيدند به روز «رسولان انقلاب»(ديپلماتها-خبرنگاران) و يا «سفيران انقلاب»(ديپلماتها-خبرنگاران) و بالاخره به دليل تقارن اتمام مذاکرات سرنوشت‌ساز هسته‌ای از سوى گروه ديپلماسى جمهوری اسلامی و پوشش خبري بسيار مناسب آن توسط جامعه خبري در ماه مرداد، از١٧مرداد به مدت يك هفته، «هفته ديپلماسى و خبر» نامگذارى شود.
مستحضريد كه از اين دست تغييرات در گذشته نيز توسط شوراي فرهنگ عمومي صورت پذيرفته است. به عنوان مثال تغيير روز هنر انقلاب- همزمان با شهادت شهيد آويني- از ٢٠ فروردين به ٢١ فروردين.
بنابراین به نظر مي‌رسد منطقا در اين روز بايد به تجليل از مقام شامخ همه شهيدان و خدمتگذاران خدوم عرصه سياست و خبر پرداخته شود.
باسپاس و تشكر فراوان از بذل توجه حضرت عالي به خواسته خانواده شهداي ديپلمات مزار شريف.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد