نمایندگان موافق و مخالف کلیات برنامه وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم چه گفتند؟

بررسی صلاحیت دو وزیر پیشنهادی پزشکیان در مجلس/کاظمی: از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم/نظر وزیر پیشنهادی ارتباطات درباره سرعت اینترنت

کد خبر: 1309152

وعده صادق آقای دکتر پزشکیان در مناظرات و در طول انتخابات، امروز محقق شده و ایشان تشکیل دولت وفاق ملی و اینکه آغازی نو بر حکمرانی و مشق سیاست بر کشور داشته باشد را عملا شروع کرده است بر خلاف همه پیش بینی ها در دولت های گذشته

بررسی صلاحیت دو وزیر پیشنهادی پزشکیان در مجلس/کاظمی: از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم/نظر وزیر پیشنهادی ارتباطات درباره سرعت اینترنت

سرویس سیاسی فردا: موافق کلیات کابینه چهاردهم:جناب آقای دکتر پزشکیان، فرزانه صادق دانشمند هستند

وعده صادق آقای دکتر پزشکیان در مناظرات و در طول انتخابات، امروز محقق شده و ایشان تشکیل دولت وفاق ملی و اینکه آغازی نو بر حکمرانی و مشق سیاست بر کشور داشته باشد را عملا شروع کرده است بر خلاف همه پیش بینی ها در دولت های گذشته

آقای پزشکیان به صراحت گفته است من دولت سوم کسی نیستم؛ دولت اول آقای پزشکیان حفظه الله، محقق شده است؛ این را باید قدر بدانیم و زمینه استمرار آن را فراهم کنیم

در هفته گذشته، آقای پزشکیان در نشست دولت تأکید کرد که کابینه به این ۱۹ نفر ختم نخواهد شد

مسأله اصلی، سیاست های کلی ابلاغی رهبر انقلاب و برنامه هفتم توسعه است

۱۷ صفحه برنامه دولت بارگذاری شده است اما کسی اینها را امروز نقد نکرده است

از این که آقای دکتر پزشکیان عزمشان جزم است تا تغییر و تحول به نفع مردم را کلید بزنند، مثالی بزنم؛ در هفته گذشته رئیس جمهور هنوز مستقر نشده بود، با من تماس گرفت و 10 دقیقه مشورت از من خواست در حوزه ای که احتمال می داد من در آن حوزه متخصص هستم، از من خواست

بلافاصله روز بعد آقای فرزین در بانک مرکزی جلسه گذاشت و آقای قائم پناه در خصوص تأمین ارز دارو دستور داد

قالیباف اردیبهشت سال گذشتته ۴ وزیر را صدا کرد تا در زمینه تأمین ارز دارو و تجهیزات جلسه گذاشت و انرژی زیادی از مجلس برد؛ آقای دکتر پزشکیان در کمیسیون بهداشت محکم ایستاد تا مصوبه قانونی  تخصیص یک درصد مالیات ارزش افزوده به ارز دارو را سازمان برنامه و بودجه اجرا کند

اما امسال هنوز تا مستقر نشده، پیگیر اجرای قانون به نفع مردم است و از بحران احتمالی چند ماه آینده پیشگیری کرد

پزشکیان عزم خود را نشان داده، ادامه آن را نمایندگان باید همکاری کنند

در تخصصی ترین حوزه ای که خود پزشکیان مجتهد است و وزیر بهداشت بوده، به وزیر پیشنهادی آقای پزشکیان اعتماد نکنیم؟

در حوزه ای که یک بانو را تعیین کرده و تمام مدارج را پله به پله بالا رفته و نه آسانسوری، اعتماد نکنیم؟

 روح الامینی

روح الامینی در موافقت با کابینه پیشنهادی:پزشکیان هنوز مستقر نشده، بحران تأمین ارز واردات دارو را حل کرد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته تأمین ارز واردات دارو از مجلس انرژی زیادی برد، اما دکتر پزشکیان هنوز مستقر نشده، این مشکل را به سود مردم برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با کابینه پیشنهادی رئیس جمهور گفت: جناب آقای دکتر پزشکیان، فرزانه صادق دانشمند هستند وعده صادق آقای دکتر پزشکیان در مناظرات و در طول انتخابات، امروز محقق شده و ایشان تشکیل دولت وفاق ملی و اینکه آغازی نو بر حکمرانی و مشق سیاست بر کشور داشته باشد را عملا شروع کرده است بر خلاف همه پیش بینی ها در دولت های گذشته.

وی افزود: آقای پزشکیان به صراحت گفته است من دولت سوم کسی نیستم؛ دولت اول آقای پزشکیان حفظه الله، محقق شده است؛ این را باید قدر بدانیم و زمینه استمرار آن را فراهم کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در هفته گذشته، آقای پزشکیان در نشست دولت تأکید کرد که کابینه به این ۱۹ نفر ختم نخواهد شد مسأله اصلی، سیاست های کلی ابلاغی رهبر انقلاب و برنامه هفتم توسعه است ۱۷ صفحه برنامه دولت بارگذاری شده است اما کسی اینها را امروز نقد نکرده است.

روح الامینی اظهار کرد: از این که آقای دکتر پزشکیان عزمشان جزم است تا تغییر و تحول به نفع مردم را کلید بزنند، مثالی بزنم؛ در هفته گذشته رئیس‌جمهور هنوز مستقر نشده بود، با من تماس گرفت و ۱۰ دقیقه مشورت از من خواست در حوزه‌ای که احتمال می داد من در آن حوزه متخصص هستم، بلافاصله روز بعد آقای فرزین در بانک مرکزی جلسه گذاشت و آقای قائم پناه در خصوص تأمین ارز دارو دستور داد.

وی بیان کرد: آقای قالیباف اردیبهشت سال گذشتته ۴ وزیر را صدا کرد تا در زمینه تأمین ارز دارو و تجهیزات جلسه گذاشت و انرژی زیادی از مجلس برد؛ آقای دکتر پزشکیان در کمیسیون بهداشت محکم ایستاد تا مصوبه قانونی تخصیص یک درصد مالیات ارزش افزوده به ارز دارو را سازمان برنامه و بودجه اجرا کند؛ اما امسال هنوز تا مستقر نشده، پیگیر اجرای قانون به نفع مردم است و از بحران احتمالی چند ماه آینده پیشگیری کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: پزشکیان عزم خود را نشان داده، ادامه آن را نمایندگان باید همکاری کنند در تخصصی ترین حوزه ای که خود پزشکیان مجتهد است و وزیر بهداشت بوده، به وزیر پیشنهادی آقای پزشکیان اعتماد نکنیم؟ در حوزه ای که یک بانو را تعیین کرده و تمام مدارج را پله به پله بالا رفته و نه آسانسوری، اعتماد نکنیم؟

 

تاجگردون: نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او ننامید/ دشمنان ایران را هدف گرفته‌اند، نه پزشکیان و نه قالیباف و نه جلیلی

موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم:

امروز روز زیبایی بود، روزی که یکی از عزیزترین افراد نزدیک به رئیس‌جمهوری در نقد او صحبت کرد و در انتها گفت که من به شخص رئیس‌جمهور اعتماد دارم.

زیباتر آن بود که کسی که تمام قد ایستاد که پزشکیان رای نیاورد، امروز در دفاع از پزشکیان صحبت کرد. امروز را قدر بدانید که روز انسانیت و بزرگی مجلس است که می‌توانیم وفاق را در صحبت نمایندگان ببینیم.

شاید بر کسی خرده بگیریم اما در باب کلیات آنچه روح کابینه است می‌خواهیم صحبت کنیم.

ایران امروز نیاز به کمک همه ما دارد و ما حق نداریم نفس‌های به تلاطم ایران را بیش از این آزار دهیم.

دشمنان ایران را هدف گرفته‌اند، نه پزشکیان و قالیباف و یا جلیلی را. نه با دعوای ما خوشحال می‌شوند و نه با شادی ما آنها ایران ما را نمی‌خواهند و ما باید بجز این به چیزی نیاندیشیم.

امروز نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعفش می‌گوییم، می‌گویید پزشکیان برنامه ندارد، این را به فال نیک بگیرید که نیامد بگوید ۲ هزار صفحه برنامه دارم.

نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او ننامید؛ ما باید پاسخگوی درخواست پزشکیان باشیم چرا که ما برنامه را نوشتیم و ما آنرا تصویب کردیم.

پزشکیان با این کابینه آمده است خوب یا بد، برای ایران و ملتمان با او همراهی کنید.

حسینی: باید گذشت کنیم و نگذاریم کسی از کشتی انقلاب پیاده شود

موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم:

از یاد نبردیم آنچه که امروز به‌عنوان دولت شاهد آن هستیم، پس از یک حادثه تلخ و براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی شکل گرفته است. اینکه انتقاد می‌شود برنامه‌ها تفضیلی و مدون نیست، اگر به این نکته توجه کنیم که انتخابات زودهنگام برگزار شده است، بخشی از کاستی اگر وجود داشته باشد، برطرف می‌شود.

من این توفیق را داشتم که برنامه ۱۹ وزیر پیشنهادی را بررسی کنم؛ همانطور که آقای پزشکیان روی برنامه هفتم توسعه تأکید کردند، وزراء هم بر همین مبنا برنامه خود را تنظیم کردند. اینکه بگوییم برنامه ندارند، محل تردید است.

اگر رئیس جمهور و دولت موفق بشوند احکام برنامه هفتم را اجرا کنند، کافیست. ما نباید دوباره انتظار این را داشته باشیم که مسأله و موضوع جدید مطرح شود.

برنامه‌های رئیس جمهور را مطالعه کردم و دولت وفاق ملی نظر من را جلب کرد؛ در شرایطی که بیماری‌های اقتصادی کشور مزمن شده و مسائل امنیتی کشور عمق پیدا کرده است، آیا جز با وفاق ملی می‌توان اینها را حل کرد؟

ببینید چند نفر از وزرای معرفی‌شده اصولگرا هستند؟ ۳ نفر از دولت قبل است، ۲ نماینده هست، اگر اصلاح‌طلبان بگویند چرا اصولگرا در کابینه است و اصولگرایان بگویند چرا اصلاح‌طلب در کابینه است، چه وفاق ملی شکل می‌گیرد؟

ما باید گذشت کنیم و نگذاریم کسی از کشتی انقلاب پیاده شود؛ همه ما سوار این کشتی هستیم. 

مشکلات اقتصادی ما دیگر با تکنیک و تاکتیک و سیاست قابل حل نیست. نیاز داریم دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم که نیازمند پذیرش اجتماعی است. شرط پذیرش اجتماعی هم وفاق ملی است.

اگر کسی پافشاری، خیره‌سری و بر اشتباهات گذشته خود پافشاری کرد، رأی ندهیم. اما اگر کسی آمد و گفت من میخواهم بر کشتی انقلاب سوار شوم و در آن کار کنم، چرا باید جلوی او را بگیریم؟ ۵ روز وقت داریم، باز هم ابهامات را کنار بگذاریم. کمک کنید کابینه وفاق ملی شکل بگیرد.

قوامی: توانمندسازی مردم برای بهبود وضعیت اقتصادی شرط ضروری است

موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم:

امروز هم راستایی میان منافع فردی و منافع جمعی و هم راستایی میان ملاحظات کوتاه مدت و ملاحظه بلندمدت یک نیاز اساسی است که در کلیت برنامه آقای رئیس جمهور به این نکته توجه شده است

مقام معظم رهبری امسال را سال مشارکت مردم و جهش تولید نام نهادند اگر ما می‌خواهیم مشارکت مردم را مورد توجه قرار دهیم حتماً بحث توانمندسازی مردم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است 

توانمندسازی مردم برای بهبود وضعیت اقتصادی شرط ضروری است و دو بعد دارد که در برنامه‌های آقای دکتر رئیس جمهور به آن توجه شده است. نخست تامین نیازهای اساسی آحاد مردم است که در قانون اساسی به آن توجه داده شده است. مانند خوراک، پوشاک مسکن امکانات لازم برای تشکیل خانواده آموزش و پرورش. 

در برنامه هفتم توسعه هم توجه به این بُعد داده شده است این است در برنامه هفتم مقابله با فقر مطلق، افزایش اشتغال، تامین مسکن، مقابله با فقر آموزشی و تامین سلامت توسط نمایندگان ملت در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته شده برخاسته از قانون اساسی و در راستای توانمندسازی مردم است

 اما بعد دوم توانمندسازی مردم سازمان یافتن مردم است که خود مقدمه دولت کارآمد و شرط ضروری برای اصلاح امور اقتصادی است. در برنامه رئیس جمهور توجه داده شده به اینکه دولت تصدی‌گر نباشد بلکه تنظیمگر باشد، کارگردان و نظاره‌گر باشد.

رنجبرزاده: نقطه قوت دولت پزشکیان استفاده از نخبگان همه جناح‌هاست 

نقطه قوت دولت آقای پزشکیان این است که برای نجات کشور راهی را انتخاب کرده که از همه نخبگان کشور و سلایق چپ و راست و سیاسیون مختلف که توانمد و شایسته هستند استفاده کند.  

ایران اسلامی نیازمند آن است که از همه ظرفیت ها و پتانسیل ها استفاد شود، اگر نیمی از جمعیت را ندیده بگیریم این را باید عین تقابل با ملت باید تلقی شود! 

اگر بخواهم به دغدغه مخالفین محترماشاره کنم، دکتر پزشکیان برنامه کلی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است اما به قوانین بالا دستی، سیاست‌های ابلاغی قانون برنامه هفتم اشاره دارد، هر کدام از وزرا هم برنامه‌های خودشان را ارائه داده‌اند.

راهکار رشد ۸ درصد با جانمایی در اقتصاد بین‌الملل و دیپلماسی فعال اقتصادی،تعریف نقش ایران در زنجیزه های اقتصادی منطقه ای و فرامنطقه‌ای محقق می‌شود.

 لاهوتی: برنامه دکتر پزشکیان همان برنامه هفتم توسعه است که قوه مقننه تصویب کرده است

موافق کلیات کابینه پیشنهادی چهاردهم:آقای پزشکیان پذیرفته تا تورم ۴۰ درصدی فعلی به تک رقمی تبدیل شود و به ۹.۵ درصد برسد؛ رشد نقدینگی در حال حاضر ۲۵ درصد است بر اساس قانون برنامه باید این عدد به رقم ۱۳.۸ درصد برسد.

چاره ای نداریم جز اینکه از اقتصاد دولتی خارج شویم الان سهم دولت در اقتصاد کشور ۸۰ درصد و سهم خصوصی و تعاونی ۲۰ درصد است؛ این ۲۰ درصد هرگز قدرت رقابت با آن ۸۰ درصد که در بدنه حاکمیت است را ندارد.

لذا این ۲۰ درصد منابع خود را به طرف خرید خودرو، زمین و مسکن می برد و به هر طرف می برد، اقتصاد ما را نابود می کند.

بر اساس قانون بوده ۱۴۰۲، تورم ۴۰ درصد است یعنی اگر کسی یک میلیارد تومان پول دداشته باشد، اگر با این پول نتواند کاری کند، ۴۰۰ میلیون تومان از ارزش این پول کاسته می شود لذا باید این پول را به سمت سرمایه گذاری هدایت کنیم.

ناترازی در انرژی داریم در حال حاضر روزانه ۱۲ هزار مگاوات برق صنایع را قطع می کنیم.

قلاوند: با توجه به شرایط خطیر درونی و بیرونی ایران عزیز، به همه وزای پزشکیان رای دهید

دولت در شرایط اضطراری تشکیل شده و نیاز است این شرایط را درک کنیم.

در این شرایط داخلی و پیرامونی کشورمان، ترکیب وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور را زخمی نکنید.

شرایط امروز کشورمان به گونه‌ای است که همه جناح‌ها و جریانات براساس همدلی و همراهی و وفاق گرد هم آمده‌اند و دعوت رئیس‌جمهور از همه جریان‌ها نماد این وفاق است.

دست گذاشتن بر روی نقطه ضعف‌های گذشته افراد جالب نیست و نیاز است، همه وزرای پیشنهادی را با هم ببینیم و تایید کنیم.

نقاط مثبت وزرا را ببینید، بعضی عزیزان ایثارگر و خانواده شهدا هستند و گذشته خود را در خدمت نظام بوده‌اند، با اغماض و گذشت رفتار کنیم و دل هیچ ایثارگری را نشکنید.

سید کریم معصومی نماینده فومن: تعیین وزیر زن، بانوان را به مشارکت سیاسی امیدوار کرده است

آنچه در این عرصه مهم است، ایجاد وفاق ملی‌است که دولت شما با کابینه تعرفه‌شده، بدان آراسته شده است.

با مداقه در شاخصه‌های وزرای پیشنهادی، مبرهن است که مقلوب بازی‌های سیاسی نشده‌اید و تن به سهم‌دهی نداده‌اید و مرزهای سهم‌خواهی و سهم‌دهی را درنوردیده‌اید.

تجربه‌گرایی توأم با جوانگرایی، بدون غلبه یکی بر دیگری، یک امتیاز ممتاز است که در کابینه شما مشهود است. تعیین یک وزیر زن فرزند شهید آن هم برای وزارتخانه مهم راه و شهرسازی، مرزهای جنسیتی را فرسنگ‌ها جابجا کرده و بانوان را به مشارکت سیاسی امیدوار کرده است.

امروز قاطبه نمایندگان آمادگی داشتند تا از دکتر پزشکیان به دلیل صداقت و انقلابی بودنش دفاع کنند

عباسپور:امروز قاطبه نمایندگان آمادگی داشتند تا از جناب دکتر پزشکیان به دلیل صداقت و انقلابی بودنش مخصوصا نطق اخیری که داشته، دفاع کنند

در روز تحلیف وقتی دکتر پزشکیان صحبت میکرد و به بخش حمایت از جبهه مقاومت و غزه رسید، شهید هنیه با ذوق و شوق آنچنانی جهت تشویق و استقبال از صحبت های رئیس جمهور دست می زد و وقتی برنامه تمام شد، هنیه به من اشاره کرد که دکتر پزشکیان را نگه دار و رئیس جمهور را در آغوش گرفت و تقدیر کرد

من هم به عنوان خدمتگزار مردم در مجلس از جهت گیری رئیس جمهور سپاسگزارم؛ بزرگترین حوادثی که در این کشور رخ داده، اگر به موفقیت رسیده، در گروی انسجام و همدلی بوده است

بزرگترین حادثه تاریخی ما انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) بود اگر در دفاع مقدس در برابر استکبار جهانی به موفقیت رسیدیم، به دلیل وفاق و همدلی و هم افزایی بود

امروز بعد از سی و چند سال، دولت آقای پزشکیان اولین دولتی است که با جهت گیری سیاسی کابینه خود را معرفی نکرد بلکه به عنوان وفاق ملی از همه جریان های فکری استفاده کرده است

نمایندگان مجلس! زمانی وفاق ملی مد نظر پزشکیان شکل می گیرد که ما مجلسی ها هم تن به وفاق ملی بدهیم و در انتخابمان جریانی و سیاسی فکر نکنیم در غیر این صورت به وفاق ملی آسیب می زنیم که جزء الزامات جامعه ماست

اگرچه اقتصاد اولویت است اما مسائل اجماعی و فرهنگی هم مهم است امروز بهداشت و درمان ذیل یک مسأله امنیتی در کشور است؛ حوزه وزارت دفاع هم جزو اولویت های کشور است و باید به همه اینها توجه کنیم

اینکه پزشکیان می گوید برنامه هفتم اولویت من است، نه یک ضعف که یک قوت برای دولت و مجلس است

هاشمی‌نیا: منش و رفتار رئیس جمهور نشان داد که صادق و منصف و عادل است

منش و رفتار رئیس جمهور در شعارهای انتخاباتی و عمل که کابینه را معرفی کرد نشان داد که صادق و منصف و عادل است و ما به دنبال حلقه مفقوده‌ای می‌گردیم که وفاق ملی را به هم پیوند بزنیم 

ما به‌دنبال همصدایی، همگرایی برای پیشبرد اهداف جامعه هستیم، ما نماینده مردم هستیم و تلاش می‌کنیم که مشکلات مردم رفع و حل و فصل شود 

رئیس جمهور گشایشی نو در سیاست و اخلاق بنا نهاد که در کابینه‌های قبلی این طریق و روش نبود، ما باید این روز را مبارک بدانیم زیرا در این روز مبارک به فرموده رهبر فرزانه انقلاب بین مجلس و دولت اتحادی شکل گرفت برای وفاق ملی. و این را به فال نیک می‌گیریم

رئیس جمهور به تاسی از مولی‌یمان علی (ع) در پی رضایت خدا و خلق خداست و باید تلاش کنیم موفق شود زیرا موفقیت ایشان موفقیت ملت ایران است

رئیس جمهوری از همه سلایق در کابینه استفاده کرده و این یعنی وفاق ملی.

کابینه پیشنهادی پزشکیان، وفاق ملی است/ رئیس جمهور پای وعده خود ایستاد

بامری:کابینه پیشنهادی دکتر پزشکیان قطعا بی ایراد نیست اما دولت وفاق ملی است

برای معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم چه آنهایی که وزرای دولت گذشته بودند و همینطور وزرای پیشنهادی دیگر از جمله یک بانوی فرزند شهید که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است و سایر اعضای کابینه پیشنهادی معرفی شده از سوی رئیس جمهور، همگی جای تشکر دارند

اما من از منطقه محروم آمده ام؛ امروز رئیس جمهور پای وعده خود ایستاده؛ ما هم حمایت خواهیم کرد، در سیستان و بلوچستان امروز علی رغم همه خدمات والای نظام اسلامی، آب برای خوردن نیست؛ و الله روزی حداقل ۸ ساعت برق مردم قطع می شود آب هم نداریم؛ جاده ها و مسیرهای مواصلاتی به همین گونه

انتظارمان از رئیس جمهور و دولت چهاردهم که این مجلس به کابینه پیشنهادی رأی خواهد داد، این است که اولین سفر استانی خود را به سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط محروم داشته باشد

از رئیس جمهور خواستار تبعیض مثبت به نفع استان های محروم هستیم تا به میانگین شاخص ها و توسعه برسیم اعم از حمل و نقل و زیرساخت و بهداشت و آموزش و پرورش تا دل مردم شاد شود

پوردهقان: دکترین آقای دکتر پزشکیان بحث وفاق ملی است

امروز دولتی بر سر کار آمده با یک گفتمان جدید، فضای سیاسی کشور گفتمان جدیدی را تجربه می‌کند که هیچ کدام از ما در این ۴،۵ دهه انقلاب در عمر با برکت نظام جمهوری اسلامی آن را تجربه نکردیم

برخی از ما دچار تفسیرهای متفاوت از این گفتمان جدید هستیم دکترین آقای دکتر پزشکیان بحث وفاق ملی است

شاید در ایام انتخابات بحث و بر سر این بود که شاید یک حرف کلیشه‌ای مانند همه دولت‌ها است اما دیدیم که آقای پزشکیان 

به این حرف و به این شعار لباس عمل پوشاند برای همه ما فضای جدیدی است و دچار واکنش‌های متفاوتی هستیم و نقدها داریم 

بنده خودم اولین فردی بودم که به آقای دکتر پزشکیان نقد وارد کردم که چرا ترکیب دولت اینگونه است 

اما وقتی جواب پزشکیان را می‌شنویم که ما بعد از ۵ دهه از انقلاب جمهوری اسلامی و از نظام مقدس‌مان نیاز به همراهی همدلی وفاق داریم به ایشان گفتم از امروز من یک منتقد همراه و همدل با دولت شما هستم تا آنجا که در توانم است کمک می‌کنم که این گفتمان و این دکترین پیش برود

گزارش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در خصوص آقای علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

کاظمی: از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم

وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت خود گفت: خدا را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامه‌های دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهند و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم. 

وی افزود: در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام. 

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: تجربه‌ام در این سال‌ها به من آموخته است که وزرای محترم آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون و تیم همکاران آنان هر کدام با نیت خیر و پشتکاری مثال زدنی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند. من از صمیم دل قدردان زحمات آنها هستم و به خوبی می‌دانم که برای رفع چالش‌ها و حل مشکلات آموزش و پرورش تلاش‌های فراوانی کرده‌اند اما حقیقت تلخی که باید بر آن تاکید کنم وجود چالش‌های مزمن و بنیادین در آموزش و پرورش است که همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند. این چالش‌ها تنها به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و در حقیقت دغدغه‌ای ملی است که حل آنها نیازمند همدلی و همکاری همه جانبه ماست.

کاظمی با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی برگرفته از قرآن کریم و احادیث اهل بیت (ع) تعلیم و تربیت به عنوان مسیری برای تعالی و ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، عنوان کرد: همچنین مقام معظم رهبری با تاکید مکرر بر اهمیت آموزش و پرورش تصریح کرده‌اند که پیشرفت علمی کشور باید با آموزش و پرورش مرتبط باشد و سیاست‌های کلان باید به گونه‌ای طراحی شود که قادر به رفع مشکلات نظام آموزشی باشد. اذعان صاحب نظران به نقش حیاتی آموزش و پرورش در ساختار فرهنگی و اجتماعی کشور و همچنین اهمیت نظام آموزشی در تحقق پیشرفت جامعه، توسعه و امنیت پایدار این واقعیت را روشن می‌سازد که آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های آینده هر جامعه است. 

وی خطاب به رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس تاکید کرد: به عنوان یک معلم و به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان عاجزانه و ملتمسانه تقاضا دارم بیایید و برای یک بار هم که شده این آرزو را محقق کنید و آموزش و پرورش را در صدر بنشانید و از اولویت‌های اول کشور قرار دهید تا قطار پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور با شتاب مورد انتظار به حرکت درآید. با این حال علی رغم تلاش‌های بی‌وقفه مدیران و معلمان سخت کوش در این عرصه حوزه آموزش و پرورش به دلیل محدودیت‌های منابع، ناپایداری سیاست‌ها و طولانی بودن فرآیند دست‌یابی به نتایج مطلوب همواره از اولویت خارج شده و کمتر به نقش حیاتی و تمدن‌ساز آن توجه شده است. 

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در ادامه غفلت از مسائل آموزش و پرورش به مثابه امر ملی، حاکمیت نگاه هزینه‌ای بر آموزش و پرورش، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی و اداری آموزش و پرورش، سیاست زدگی و فقدان ثبات و پایداری در سیاست‌ها برنامه‌های آموزش و پرورش، کاهش تدریجی جایگاه مرجعیت و منزلت مقام معلم به عنوان پیشران تحول، کمبود نیروی انسانی، ناترازی و کسری بودجه مداوم آموزش و پرورش در مقایسه با گستره رسالت اهداف ماموریت‌ها و انتظارات، کم توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش و فقدان تنوع در روش‌های تامین مالی، عدم تخصیص به هنگام منابع مالی و توزیع نامتوازن اعتبارات در بخش‌های مختلف و  عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم و مرزی به آموزش‌های با کیفیت را به‌عنوان برخی از چالش‌های پیش‌روی نظام آموزش و پرورش کشور عنوان کرد.

کاظمی تاکید کرد: ما در برابر این چالش‌ها مسئولیت داریم و در محضر خداوند منان نسبت به تربیت فرزندان این مرز و بوم باید پاسخگو باشیم و باید برای تغییر و بهبود شرایط فعلی با هم افزایی و همدلی به دنبال راه حل‌های نوآورانه باشیم. آموزش و پرورش با وجود یک میلیون معلم و پرسنل و غریب به ۱۶ میلیون دانش آموز و فعالیت بیش از ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور بزرگترین وزارتخانه گسترده‌ترین نهاد و تاثیرگذار در این دستگاه دولتی است که با قریب به ۵۰ میلیون مخاطب ارتباطی مستقیم دارد.

وی ادامه داد: برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس محترم در دو بخش تدوین شده است؛ یکی اقدامات دوره کوتاه مدت برای حل چالش‌های فوری و دیگری اقدامات بلند مدت برای رفع مسائل مزمن و اساسی؛ کلیه فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این برنامه بر پایه اسناد بالادستی برنامه‌های ملی مصوب در زمینه آموزش و پرورش از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم، برنامه هفتم و نقشه جامع علمی پیشرفت استوار است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تلاش همه جانبه برای تحقق عدالت آموزشی و رفع تبعیض‌ها، به رسمیت شناختن حق همه فرزندان ایران در دسترسی به فرصت‌های آموزشی با کیفیت و برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه، کاهش تنوع مدارس و رفع تبعیض‌ها و موانع موجود، ایجاد بسترهای مناسب برای دسترسی به آموزش و فرصت‌های برابر، حفظ و پاسداشت کرامت خدادادی حقوق کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور و آینده سازان سرزمین از طریق روش‌های تربیتی مناسب برگرفته از مبانی دینی و منطبق بر دستاوردهای علم تعلیم و تربیت و پرهیز طبقه‌بندی و جداسازی‌های مخل انسجام در بین دانش‌آموزان، اتخاذ رویکردهای تمرکز زدایی و مدرسه محوری، افزایش توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه، سپردن 

راهبری امر مهم تربیت به مدرسه در جهت بالندگی هرچه بیشتر مدارس به عنوان پیشران آموزش و پرورش کیفی و شنیدن صدای ذی‌نفعان شامل دانش آموزان به عنوان محور اصلی همه اقدامات و فعالیت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش را از جمله برنامه‌های خود برای این وزارتخانه عنوان کرد.

به گزارش ایسنا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در تشریح ادامه برنامه‌های خود  عنوان کرد: ابزارهای فناورانه جدید شامل هوش مصنوعی، متاورس، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در نوآوری و به روز رسانی روش‌های تربیت و آموزش و مواجهه هوشمندانه با تهدیدهای ناشی از تعدد منابع اثرگذار ارتقاء کیفیت یادگیری و تحول در برنامه درسی با ایجاد تغییرات اساسی از نظام آموزشی حافظ محور و محدود به کتاب‌های درسی و دیوارهای کلاس به سمت رویکردهای نوین در فرایندهای یادگیری و یادگیری با تمرکز بر رویکردهای تلفیقی پروژه محور پرورش خلاقیت و تفکر انتقادی ضرورت به روز رسانی احیا و ارتقای کیفیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی و تقویت پرورش هویت ملی و دینی در دانش آموزان و طراحی برنامه‌هایی برای تقویت احساس تعلق و افتخار به میهن و ارزش‌های اسلامی ایرانی و انقلابی ایجاد محیط تربیتی امن سالم پویا و با نشاط در مدارس جهت نقش‌پذیری کنشگری کشف و پرورش استعدادهای متنوع دانش‌آموزان و تمرین مهارت‌های هم‌زیستی و همدلی از جمله برنامه های بنده در آموزش و پرورش خواهد بود.

کاظمی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی ایرانی اهتمام و اولویت بخشیدن به دوره بنیادین ابتدایی و توجه به تعلیم و تربیت متناسب با اقتضائات کودکی و ایجاد شادابی و نشاط در برنامه‌های تربیتی و آموزشی این دوره با نگاه تخصصی ارتقاء کیفیت و توسعه نظام مند، آموزش‌های پیش دبستانی به عنوان کلید عدالت آموزشی با همکاری نهادهای اجتماعی و مشارکت خانواده‌ها با تأکید بر مناطق محروم و دو زبانه‌بخشی و کیفیت بخشی تعلیم و تربیت به عنوان اولین گام در توسعه عدالت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و سلامت در دوره‌های مختلف تحصیلی با تأکید بر استقرار و توسعه الگوی تلفیقی تقویت و تعمیم تربیت بدنی و ورزش همگانی و گسترش المپیادها و کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای به عنوان محور توسعه سواد حرکتی و تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی ایجاد تحول در برنامه درسی و ارتقای کیفیت آموزشی پژوهشی فرهنگی تربیتی و زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگی و دانشگاه شهید رجایی برای تربیت مدیران و معلمان متعهد خلاق و کارآمد و ایجاد ارتباط نظاممند با دانشگاه‌های علوم تربیتی توجه به اصل شایسته گزینی در انتخاب مدیران و پرهیز از سیاست زدگی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد فارغ از انواع همه دسته‌بندی‌ها در جهت بهره‌وری و اطلاع کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشورها با عنایت به ارائه راهکارهای پیشنهادی برای چالش‌ها و برنامه‌های عملیاتی بهبود وضعیت موجود در برنامه تقدیمی به مجلس وجود دارد.

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه به تبیین دو محور اصلی برنامه‌های خود پرداخت و گفت: این برنامه ها شامل اهمیت نقش محوری معلمان و رفع دغدغه‌های آنها و توجه و توجه به انتظارات و خواسته‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌باشد باور مشترک من و شما بزرگواران نمایندگان معزز و محترم مجلس این است که برای ایجاد هرگونه تحول و ارتقا کیفیت فرایندهای تربیتی و آموزشی نقش بی‌بدیل معلمان باید در کانون توجه قرار گیرد بر اساس فرامین حکیمانه رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی معلمان باید به عنوان افسران سپاه پیشرفته کشور شناخته شوند. بیان دقیق ایشان در مورد تکریم معلمان باید برای همه ما حجت شرعی و قانونی و سرلوحه کار ما باشد. ما همه باید از معلمین شکرگزار باشیم. همه ملت و یکایک مردم در سراسر کشور در هر رتبه‌ای در هر شغلی باید از معلمین تشکر کنند و رهبر انقلاب می‌فرمایند همه ما زیر بار منت معلمین هستیم. همچنین مطابق اشاره ایشان  تکریم زبانی کافی نیست اما لازم است بیانگر دغدغه و عنایت ایشان به ضرورت تکریم و حمایت‌های واقعی و عملی از معلمان عزیز دلالت دارد باید اعتراف کنیم که پرداخت‌های رفاهی و مزایای جنبی برای معلمان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. برای جبران منصفانه زحمات ارزنده این قشر و جذب نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش آینده کشور به یک نظام پرداخت مستقل شایسته فراگیر و عادلانه و تاکید می‌کنم. نظام پرداخت مستقل نیاز داریم که با جایگاه والا و ارزشمند معلمان تناسب داشته باشد معلمی که سنگ بنای آینده سازان این سرزمین را شکل می‌دهد شایسته دریافت مزایای والاتر و شرایط کاری مناسب‌تر است. مگر نمی‌گوییم معلم کارمند و معلمین هنر است؟ همانطور که می‌دانیم برای ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان در مناطق محروم و تحقق عدالت آموزشی ضروریست که از معلمان آموزش دیده و کارآمد در این مناطق بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: از محضر شما نمایندگان شریف اجازه می‌خواهم که چند جمله‌ای خطاب به ذینفعان اصلی نظام تعلیم و تربیت نیز عرض نمایم معلمان عزیز کشورم سال‌ها در کنار شما بودم و قدرشناسی شما از دولت و مجلس محترم و البته انتظارات شما در رابطه با بهبود شرایط زندگیتان را شنیده‌ام به عنوان نماینده شما در دولت چهاردهم به نمایندگان شریف ملت ایران این تعهد را می‌دهم که صدای شما خواهم بود.

وی در پایان گفت: در صورت رای اخذ شما نمایندگان محترم با استعانت از خداوند و امام رضا(ع) گام های موثری در تحول نظام آموزشی کشور و طبق سند تحول بنیادین نسلی ولایت مدار پرورش دهیم.

حبیب‌زاده: امروز سرآغاز اولین همکاری و تعامل جدی میان دولت چهاردهم و مجلس دوزادهم است

امروز روز اولی‌هاست، امروز سرآغاز فعالیت جدی و رسمی مجلس دوازدهم و در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور است

امروز سرآغاز اولین همکاری و تعامل جدی میان دولت چهاردهم و مجلس دوزادهم است، امروز را باید اولین برگ از شناسنامه مجلس دوازدهم دانست همچنانکه اولین برگ از شناسنامه دولت چهاردهم هم خواهد بود

رای امروز هر کدام از ما  نه تنها در تاریخ این مجلس بلکه در تاریخ سیاسی ایران به عنوان اولین و مهمترین رای این مجلس ثبت خواهد شد 

امروز اولین شناخت مردم از نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی رقم خواهد خورد. اولین رای ما در این مجلس اگر رای اعتماد به دولت یعنی رای به تعامل و همکاری با دولت رئیس جمهور باشد می‌تواند سرآغازی برای همکاری موثر و سازنده در جهت حل مسائل اساسی مردم ایران در ۴ سال آینده باشد

قدم اول را رئیس جمهور برداشته و قدم دوم را ما نمایندگان برای وفاق ملی با رأی اعتماد به کابینه برداریم

زمانی موافق کلیات کابینه:ایران اسلامی در طی سالها و قرنها از پس فراز و فرود همواره سرافراز و سربلند و سرآمد بوده است چون ایران اسلامی مملو از انسان های آزاده و موحدی است که علی رغم پرتعدادبودن در قومیت، مذاهب و ادیان همواره اعضای پیکره ایران عزیز بوده اند

امروز شما نمایندگان مجلس در معرض آزمون بزرگ قرار گرفته اید قدرت تحمل، سعه صدر و احترام متقابل  همدلی برای فصل مشترک همه ما شامل پذیرش فرمایش رهبر معظم انقلاب و خدمت بی منت به مردم؛ در این مسیر اولویت اقتصادی و مردمی سازی اقتصاد برای رسیدن به جهش تولید، سرلوحه امور است

بعد از سالها از زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری، شاهد کابینه وفاق ملی هستیم؛ حضور جناح های مختلف سیاسی معتقد به انقلاب در کابینه آقای پزشکیان، همان عملیاتی شدن شعار وفاق ملی است

تک تک وزرای پیشنهادی، مدیر و مدبر و صاحب دانش و فن و تخصص و تجربه مدیریتی هستند اهل کار هستند یعی تعهد حرفه ای به انقلاب و مردم و امامین انقلاب دارند

شرافت، صداقت و انسانیت و پرتلاش بودن از دیگر ویژگی های وزرای پیشنهادی است

معرفی بانوی مدیر، متعهد و متخصص و با تجربه برای وزارت تخصصی و زیرساختی اوج اعتماد و اعتقاد به توانمندی انسانی به ویژه برای جامعه بزرگ زنان است

شخص رئیس جمهور از باسابقه های مجلس بوده و تجربه مدیریت در سطوح مختلف را دارد بیش از 4 دوره نماینده مجلس و مطالبه گر خواسته های مردم بوده است

به اعتماد رئیس جمهور برای انتخاب وزیر  پیشنهادی بهداشت اعتماد کنیم به استاد فرهیخته و توانمند و رزمنده دفاع مقدس؛ از سال ۶۷ در دانشگاه تبریز شاگرد دکتر پزشکیان بوده و انقلابی گری از شخصیت های دکتر ظرقندی است

قدم اول را رئیس جمهور برداشته و قدم دوم را ما نمایندگان برای وفاق ملی با رأی اعتماد به کابینه برداریم

منادی: استفاده از برنامه هفتم توسعه به عنوان برنامه دولت، حاکی از عقلانیت پزشکیان است

شما مجلسیان امروز باید به این مساله توجه کنید که مردی از جنس خودمان، کسی که ۲۰ سال است در مجلس است و با ما همکار بوده است و امروز آمده است بگوید پیام مجلسیان پیام وفاق ملی است. 

امروز برنامه هفتم توسعه که رئیس‌جمهور سرلوحه کار خود قرار داده است، حاکی از عقلانیت دکتر پزشکیان است.

در طول سالیان گذشته معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد برنامه‌ها عملی می‌شد، بعضا آیین‌نامه‌ها هم نگارش نمیشد، بهتر از متر برنامه هفتم توسعه که برنامه مصوب مجلس است.

راس دولت کسی است که نماینده بوده است و حال دل ما را می‌فهمد و می‌داند مردم چه می‌خواهند. در مجلس قبل و این مجلس دکتر پزشکیان از اهداف آموزشی که دنبال می‌کردیم حمایت قاطع می‌کردند، از رتبه‌بندی معلمان، از همسان‌سازی حقوق اساتید، عدالت آموزشی در پزشکی و ...

کاظمی: با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش :چالش‌های مزمن در آموزش و پرورش به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و یک دغدغه ملی است

 به عنوان یک معلم از مدارس بایر در نقاط صفر مرزی مسیر حرفه‌ای خود را آغاز کردم و از معلمی تا سرپرستی آموزش و پرورش را به عهده دارم و با مشکلات این حوزه آشنا هستم .

وزرای آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تا کنون برای بهبود اوضاع آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند و به خوبی می‌دانم برای حل مشکلات آموزش و پرورش تلاش‌های بسیاری کرده‌اند اما چالش‌های مزمن در آموزش و پرورش همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند که به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و یک دغدغه ملی است.

در تعالیم دینی تعلیم و تربیت ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، همچنین توسعه پایدار و امنیت پایدار این واقعیت روشن می‌کند که آموزش و پرورش تصویرساز افق‌های آینده است.

با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم.

خدا را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامه‌های دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهند و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم. 

در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام.

ابراهیم‌پور: کابینه معرفی شده یک کابینه فراجناحی است/ پزشکیان را را تجلی مواضع و رفتار سیاسی ۲۷ ساله جریان خاص دیدن اشتباه است

اولین وظیفه نیروهای مومن به انقلاب اسلامی نداشتن سوءظن و پیش‌داوری به دکتر پزشکیان است. او را تجلی مواضع و رفتار سیاسی ۲۷ ساله جریان خاص دیدن اشتباه است.

انتخاب افراد مجرب متخصص و غیرسیاسی محور انتخاب وزرای پیشنهادی دولت بوده و دکتر پزشکیان تحت تأثیر جریان سهم‌خواه و زنبیل به دست نبوده و نخواهد بود.

کابینه معرفی شده انصافا یک کابینه فراجناحی است از همه طیف ها و گروه های سیاسی تلالش شده است در این کابینه وجود داشته باشد.

کاظمی: وزارت آموزش و پرورش بالاترین فصل مشترک مردم و حاکمیت است

ما در برابر این چالش‌ها مسئولیت داریم در برابر محضر خداوند متعال نسبت به تربیت فرزندان مسئولیت داریم و باید پاسخگو باشیم

آموزش و پرورش با وجود یک میلیون پرسنل نزدیک به ۱۶ میلیون دانش آموز و فعالیت ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور بزرگترین وزارتخانه است و قریب ۵۰ میلیون مخاطب ارتباط مستقیم دارد.

وزارت آموزش و پرورش بالاترین فصل مشترک مردم و حاکمیت است.

 همچنان ما درگیر مشکلات هستیم و اقدمات و برنامه های من در دوبخش شامل اقدامات  فوری و کوتاه مدت و اقدامات بلند مدت برای رفع مسائل مزمن و اساسی  است  و کلیه فعالیت‌های پیش بینی شده در این برنامه بر اساس اسناد بالادستی در زمینه آموزش و پرورش از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، برنامه هفتم پیشرفت است .

برنامه های کاظمی وزیر پیشنهای آموزش و پرورش

تلاش همه جانبه برای تحقق عدالت آموزشی و رفع تبعیض ها، به رسمیت شناختن حق همه فرزندان ایران زمین در دسترسی به فرصت های آموزشی با کیفیت و نصیب آموزشی برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه از طریق تقویت مدارس دولتی، کاهش تنوع مدارس و رفع تبعیض ها و موانع موجود

تامین و بسط عدالت در بهره مندی از امکانات تعلیم و تربیت با کیفیت بویژه در مناطق محروم و مرزی بویژه در روستاها و شهرها و مناطق عشایری و ایجاد بسترهای مناسب برای دسترسی به آموزش و فرصت های برابر و کاهش شکاف دیجیتالی فناورانه

حفظ و پاسداشت کرامدت خدادای و حقوق کودکان و نوجوانان این کشور و آینده سازان این سرزمین از طریق روش های تربیتی مناسب برگرفته از مبانی دینی و منطبق با دستاوردهای علم تعلیم و تربیت و پرهیز از طبقه بندی و جداسازیهای مخل انسجام و تعلق اجتماعی در بین دانش آموزان

تاکید بر حفظ و ارتقای منزلت و کرامت و مرجعیت معلمان به عنوان پیشگامان پیشرفت جامعه و سازندگان ملت از طریق اجرای برنامه های حمایتی، تفویض اختیار و بزرگداشت سرمایه های نمادین و مفاخر تعلیم و تربیت کشور و تکریم بازنشستگان

اتخاذ رویکردهای تمرکز زدایی و مدرسه محوری، افزایش توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه، سپردن راهبری امر مهم تربیت  به مدرسه در جهت بالندگی هرچه بیشتر مدارس

شنیدن صدای ذینفعان شامل دانش آموزان به عنوان محور اصلی فعالیت های وزارت آموزش و پرورش، خانواده ها به عنوان شرکای راهبردی تربیت و مدیران و معلمان به عنوان راهبران اصلی تربیت و آموزش در سیاست گذاری، تصمیم گیری و تدوین برنامه  های اجرایی

توجه به آموزش و پرورش فردا و مهارت های لازم برای قرن بیست و یکم و بهره گیری از ظرفیت های فناورانه جدید شامل هوش مصنوعی و متاورس، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در نوآوری و به روزرسانی روش های تربیت و آموزش مواجهه هوشمندانه با تهدید های ناشی از تعدد منابع اثرگذار

ارتقای کیفیت یادگیری و تحول در برنامه درسی با ایجاد تغییرات اساسی از نظام آموزشی مدرسه محور و محدود به کتاب های درسی و دیوارهای کلاس به سمت رویکردهای نوین در فرآیندهای یاددهی و یادگیری 

ضرورت به روز رسانی و احیای فعالیت های پرورشی و تقویت فعالیت های فرهنگی و هویت ملی و دینی دانش آموزان و طراحی برنامه هایی تقویت احساس تعلق به میهن و افتخار به میهن و ارزش های اسلامی و انقلابی

ایجاد محیط پویا، امن، سالم و بانشاط در مدارس برای نقدپذیری، کنشگری، کشف و پرورش استعدادهای دانش آموزان و تمرین مهارت های همزیستی و همدلی و مفاهمه و گفت و گو و احترام به تفاوت ها و آموزش مهارت های زندگی و سبک زندگی اسلامی ایرانی

اهتمام و اولویت بخشیدن به دوره بنیادین ابتدایی و توجه به تعلیم و تربیت متناسب با اقتضائات کودکی و ایجاد نشاط در برنامه های تربیتی این دوره 

ارتقای کیفیت و توسعه نظام مند دوره های پیش دبستانی به عنوان کلید عدالت آموزشی با همکاری نهادهای اجتماعی و خانواده ها 

توان بخشی به تعلیم و تربیت به عنوان اولین گام برای عدالت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه 

تقویت تربیت بدنی و ورزش همگانی و گسترش المپیادها و کانون های ورزشی درون و برون مدرسه ای 

ایجاد تحول در برنامه درسی و ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی و زیرساخت های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی

توجه به اصل شایسته گزینی در انتخاب مدیران و پرهیز از سیاست زدگی و بهره گیری از همه ظرفیت ها و توانمندی های افراد فارغ ازهمه دسته بندی ها

نظر وزیر پیشنهادی ارتباطات درباره سرعت اینترنت

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سرعت اینترنت گفت:بصورت طبیعی تمرکز خواهیم داشت کیفیت خدماتی که به مردم ارائه می شود ارتقا یابد و در این راستا باید زیرساختها تقویت شود.

سید ستار هاشمی به‌عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: بر اجرای محورهای که در برنامه هفتم توسعه به عنوان تکلیف وزارت ارتباطات تعیین شده تمرکز خواهم داشت و مشخصا در فصل 13 قانون برنامه هفتم توسعه، کمی سازی صورت گرفته، شاخصها و اهداف لحاظ شده که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری افزود: چالشها در حوزه های مختلف شناسایی شده است ان شاءالله امیدوارم موانع را گام به گام حل کنیم و در انجام این مهم، رویکرد باید کارشناسی و علمی باشد.

هاشمی درباره سرعت اینترنت افزود:بصورت طبیعی تمرکز خواهیم داشت که کیفیت خدماتی که به مردم ارائه می شود ارتقا یابد و در این راستا باید زیرساختها تقویت شود./

صالحی: با فیلترینگ و ضعف پلتفرم‌های داخلی نمی‌توان به سهم ۱۰ درصدی در اقتصاد دیجیتال رسید

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات:با فیلترینگ و ضعف پلتفرم‌های داخلی نمی‌توان به سهم ۱۰ درصدی در اقتصاد دیجیتال رسید

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی ضرورت دارد و بر ضرورت حضور در این فضا، با حفظ هنجارها و فضای خصوصی و نظامندی قانونی این عرصه صحه گذاشته‌اند.

وزیر پیشنهادی اتباطات باید پاسخ بدهد آیا وعده رفع فیلترینگ توسط رئیس‌جمهور قابلیت تحقق و دست‌یافتن دارد؟ چگونه می‌توان به آن دست یافت؟ مقدمات و ملزومات رفع فیلترینگ در چه بازه زمانی و توسط چه نهادی قرار است فراهم شود؟ چالش‌ها و تعارضات فضای مجازی را چطور باید مدیریت کرد؟

 آقای هاشمی! چه برنامه‌ای برای کاسبان فیلترفروش دارید که در این شرایط سخت اقتصادی دست در جیب مردم کرده‌اند؟

آقای هاشمی! چه اندازه بر چالش‌های جهانی تهدیدکننده امنیت ملی در حوزه ارتباطات توانایی و اشراف دارید؟

 قرار است طبق برنامه اعلامی شما به کمیسیون‌های مجلس، سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی برسد، با فیلترینگ و ضعف پلتفرم‌های داخلی می‌توان به آن رسید؟

حمید رسایی، مخالف وزیر ارتباطات:باید یقه فیلترشکن‌فروش‌ها گرفته شود

توقع داشتیم آقای پزشکیان به راهکارهای عملیاتی و اجرایی کردن سیاست‌های مقام معظم رهبری و برنامه هفتم توسعه اشاره می‌کردند.

استناد به نهج‌البلاغه خیلی خوب است ،اما در جایگاه ریاست جمهوری باید برنامه‌های عملی گفته شود و اینکه چطور نهج‌البلاغه را عملی کنیم. مجلس جای روضه خواندن نیست!

در دولت شهید رئیسی شبکه ملی اطلاعات پیشرفت خوبی داشت و شما در برنامه‌هایتان اشاره به این شبکه نکردید که ادامه می‌دهید یا برمی‌گردید به قبل؟

استقلال مدیریتی شما جای ابهام دارد. وزیر اصلی و واقعی شما هستید یا افراد دیگری؟

در دولت قبلی تعداد کاربران و پهنای باند شبکه‌های اجتماعی داخلی، ۱۱ برابر شد اما شما در این باره به برنامه‌ای اشاره نکردید؟

ترکیه به دلیل حذف عکس شهید هنیه، اینستاگرام را بست و وقتی این شبکه شرایط ترکیه را پذیرفت رفع فیلتر شد، چرا شرایط ما را نمی‌پذیرند؟ چون سیاست شترمرغی حاکم است، ما نه فیلتر می‌کنیم و نه فیلتر نمی‎‌کنیم. این شکل فیلتر نیست؟

شما گفتید نمی‌دانید فیلترشکن فروش‌ها چه کسانی هستند، فیلترشکن‌ها در زمان انتخابات تبلیغ آقای پزشکیان را می‌کردند. باید یقه آنها را بگیرید.

ذوالنوری: امروز اینترنت نه‌تنها جزو لاینفک زندگی همه مردم است بلکه در حقیقت اساس زندگی مردم به آن وابسته است 

از رئیس جمهور تشکر ویژه دارم به خاطر معرفی گزینه بسیار مطلوب، وزارت ارتباطات برادر عزیزم نخبه علمی کشوری و جهانی آقای دکتر ستار هاشمی

امروز اینترنت نه‌تنها جزو لاینفک زندگی همه مردم است بلکه در حقیقت اساس زندگی مردم به آن وابسته است 

ما دولت الکترونیک را ترویج می‌دهیم، امروز حاکمیت ملی کشورها، حاکمیت اقتصادی، پولی و بانکی و حاکمیت نظامی و امنیتی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی متاثر از فضای مجازی و اینترنت است در آینده نزدیک این مصاف بسیار مهیب‌تر خواهد شد

با اجرایی شدن پروژه بسیار گسترده استارلینگ و فعال شدن ده‌ها هزار ماهواره در مدار لئو، مئو و ژئو و ماهواره‌های مختلف پژوهشی، مخابراتی، تجاری جاسوسی در بالای سر ما، ما شرایط بسیار پیچیده‌ای خواهیم داشت 

امروز حملات سایبری می‌تواند پدافند غیرعامل ما را تحت تاثیر قرار دهد. امروز باید بپذیریم که اقتصاد مردم ما و ارتباط ما با دنیا و تبادل اطلاعات ما به میزان اقتدار ما در عرصه فضای مجازی بستگی دارد

فاطمی: وزیر پیشنهادی ارتباطات فردی صاحب‌نظر است و بر حوزه هوش مصنوعی تسلط دارد

موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات:از عنوان وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات ناگفته پیداست که مسائل این وزارتخانه در دو دهه گذشته تغییرات چشمگیری داشته است؛ بحث حضور در میدان نبرد بر سر پیشرفته‌ترین فناوری‌های حوزه هوش مصنوعی، رقابت بر سر توسعه شتابان خطوط 4G و نبرد بر سر امنیت ارتباطات سایبری و ایجاد بستر مناسب برای دیجیتالی شدن امور روزمره است.

ما وزیری می‌خواهیم که برای فرداها آماده باشد، وزیری که احاطه کامل بر مسائل فنی این حوزه داشته باشد و بتواند تیمی از برترین نخبگان علمی و فنی را گرد هم را دور هم جمع کند و این فرد کسی نیست جز دکتر سیدستار هاشمی.

مسائل پیش پا افتاده و حاشیه‌ای را کنار بگذارید و بر روی این موضوع تمرکز کنید که وزارت ارتباطات باید تحول فناوری کشور را مدیریت و هدایت کند. 

دکتر هاشمی مرد زمانه خود است و بر حوزه هوش مصنوعی مسلط است و در سطح بین‌المللی نیز به عنوان فردی صاحب‌نظر شناخته شده است.

دکتر هاشمی می‌تواند می‌تواند بخش دولتی، حاکمیتی و خصوصی را به یکدیگر پیوند دهد و ارتباط کامل را میان دانشگاه، دولت و بخش خصوصی برقرار کند.

موافقت کمیسیون آموزش با وزیر آموزش و پرورش

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد. 

مخالفت کمیسیون فرهنگی با ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

ولی داداشی، مخالف وزیر ارتباطات: تقسیم فیبر نوری در کشور عادلانه نیست/ با مافیای فیلترشکن مقابله کنید

 هر روستایی که می‌رویم مشکل آنتن‌دهی داریم، مردم به ما گلایه می‎‌کنند، چون به شما دسترسی ندارند و نمی‌توانند شما را پیدا کنند و عصبانی هستند. 

جان مردم مهم است وقتی تصادف شود و کسی آسیب ببیند، در جاده تلفن همراه آنتن نمی‌دهد که خبر بدهند؟ چه کسی باید این را حل کند؟ چه برنامه‌ای در این رابطه دارید؟

آیا همه امکانات باید در تهران و مرکز استان‌ها باشد؟ برنامه هفتم تاکید می‌کند که روستایی در روستا بماند، اما وقتی آنجا آنتن ندارد چرا بماند؟

سامانه‌های دولتی دارای اشکال است، تقسیم فیبر نوری در کشور عادلانه نیست، این را باید شما حل کنید. سرعت اینترنت در ایران ۱۳ و در خارج از کشور ۲۰۰ است، چرا مردم از اینترنت پرسرعت محروم هستند.

رتبه عملی ما در دنیا ۱۳ است اما در بخش عملکرد رتبه ما ۹۱ است، چه کسی باید این را حل کند؟ شما باید حل کنید. حوزه فناوری و علم را باید با بازار مصر ف هماهنگ کنید.

 اینترنت در ایران گران است و مردم همان قدر که پول اینترنت می‌دهند باید پول فیلترشکن بدهند، ملت ما چه گناهی کرده‌اند باید پول فیلترشکن بدهند. اگر فیلتر است، فیلترشکن چه صیغه‌ای است، با مافیای فروش فیلترشکن مبارزه کنید.

محمدرضا رضایی کوچی موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

بر اساس شناختی که از سید ستار هاشمی دارم، از خانواده های خوشنام کهگیلویه و بویراحمد است

آقای هاشمی در دانشگاه علم و صنعت رتبه نخست را داشته و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز و یکی از ۱۰ متفکر برتر حوزه هوش مصنوعی کشور است

هاشمی در زمره ۲ درصد دانشمندان برتر جهانی و از استان محروم رشد کرده است

هاشمی از کارشناسی تا مدیریت کل و معاونت وزارت ارتباطات بالا آمده است باید مدیریت را به افرادی بسپاریم که از همان وزارتخانه رشد کرده است

انتخاب ستار هاشمی با استقبال بدنه وزارت ارتباطات مواجه شده و راهکارهای حل چالش های این وزارتخانه را می شناسد

با افزایش جمعیت و کمبود منابع نیاز به صرفه جویی در هزینه های کشور جز با اینترنت قابل تصور نیست

ستار هاشمی در هر حوزه ای که مدیریت داشته، می بینید که عملکرد قابل قبولی داشته است زمانی که در سازمان ثبت اسناد و املاک بود، جزو مدیران برتر شناخته شد  که مبنای قابل قبولی برای دفاع از جوانترین وزیر کابینه خواهد بود

حمایت از ستار هاشمی به معنای حمایت از نخبگان و جوانان است

حسین‌پور: ستار هاشمی فردی متعهد، حرفه‌ای و شناخته شده در عرصه فناوری و نوآوری کشور است

ستار هاشمی فردی متعهد، حرفه‌ای و شناخته شده در عرصه فناوری و نوآوری کشور است، ایشان استادتمام هوش مصنوعی و یکی از پژوهشگران برتر این حوزه هستند که طی سالیان اخیر اثرات ارزشمندی از خود چه در مناصب دولتی و چه در مناصب حاکمیتی از خود بر جای گذاشته است

دکتر هاشمی مراحل پیشرفت کاری خود را به‌صورت سلسله مراتبی از مدیر کلی در استان گرفته تا معاونت نوآوری در وزارت ارتباطات با سختکوشی و پشت کار گذرانده است و با پیچ و خم‌های این وزارتخانه به خوبی آشنایی دارند این وضعیت می‌تواند به ایشان در تعامل پویا با بدنه وزارتخانه‌ها و چالش‌های آنها کمک ارزشمندی نماید 

توسعه سامانه‌های مختلف کشور از جمله سامانه صدور و مدیریت اسناد، سامانه کاتب از مهمترین تجارب پژوهشی ایشان بوده است و این نشان دهنده توانایی انطباق علم و مهارت‌های ایشان با نیازهای فناورانه کشور است

هاشمی: باید به مناطق مختلف کشور با نگاه عدالت محور خدمت کرد

هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات : اجازه می‌خواهم عرایضم را با بیان داستان زندگیم آغاز کنم؛ سال ۱۳۵۵ در منطقه ای متولد شدم که نه وضعیت عمرانی و نه وضعیت بهداشتی و نه امکانات آموزشی مناسبی داشت اما با آغاز نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی به تدریج روند پیشرفت و توسعه منطقه آغاز و جبران محرومیت‌ها شروع شد.

در این میان نهضت آموزشی در منطقه ما گسترش یافت که در سال‌های بعد با محوریت نظام آموزش عشایر بنیان گذاشته شده بود و پدر، عمو و دایی بنده از نخستین معلمان شاخص همان نظام موفق بودند.

رشته‌ای که اگرچه در سه دهه پیش شناخته شد نبود اما  افراد مطلع نیک می‌دانستند که آینده کشور و دنیا وابسته به چنین رشته‌ای خواهد بود و این موضوع تعیین کننده است .

تجربه تحصیل در دانشگاه‌های اصفهان و علم و صنعت تهران و  استرالیا این واقعیت را روشن و مبرهن ساخت که آینده بدون اتکا به فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی و بهره‌گیری از فضای سایبری به سامان نخواهد رسید.

 تجربه ۲۰ ساله تدریس و تحقیق در دانشگاه‌های شیراز و تهران و نیز ۱۴ سال مدیریت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطوح ملی و استانی و نیز تجربه آموزش در مناطق محروم این نکته را با همه وجود احساس کردم که باید به مناطق مختلف کشور با نگاه عدالت محور خدمت کرد.

اینک در محضر شریف شما نمایندگان ملت می‌خواهم استواریم را در عهدی که همه این سال‌ها با خود داشتم تجدید کنم که برای بهبود وضعیت و پیشرفت همه جانبه کشور از هیچ کوششی فروگذار نکنم.

در این مسیر و مسیر حرکت به سمت اهداف بلند، تسلیم ناملایمات کمبودها و دشواری‌ها نشوم بلکه همه توان و ظرفیتم را برای تحقق بهترین‌ها بسیج نمایم.

جلسه علنی امروز مجلس به پایان رسید

رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش پایان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش پایان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.

وی گفت: جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی برای ادامه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم ساعت ۷:۴۵ صبح فردا یکشنبه (۲۸ مرداد ماه) برگزار خواهد شد.

گفتنی است، در جلسه علنی صبح و عصر امروز مجلس شورای اسلامی ابتدا کلیت برنامه دولت چهاردهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در ادامه برنامه‌ها و صلاحیت علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد