خبر به روایت «فردا»

مرجعیت بهانه دعواهای جناحی/ مردم و تنگنای مسکن / خطر افزایش خودکشی و اعتیاد

کد خبر: 1106251

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مرجعیت بهانه دعواهای جناحی/ مردم و تنگنای مسکن / خطر افزایش خودکشی و اعتیاد

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» بخش عکس یک امروز خود را به یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی مردم اختصاص داده و از «هزینه کمرشکن مسکن» گفته است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «مقایسه گزارش ها از بخش مسکن نشان می دهد که حدود 10 میلیون خانوار زیر خط فقر مسکن ممکن است هرگز خانه دار نشوند». در این گزارش همچنین آمده است: «براساس گزارش وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی افراد ساکن استان تهران بیشتر از سایر استان‌ها مجبورند برای مسکن هزینه کنند. در مقابل افراد ساکن در سیستان و بلوچستان و گیلان در فقر شدید مسکن به سر می‌برند؛ بدین معنا که علاوه بر اینکه هزینه‌های بیشتری برای مسکن می‌پردازند، در خانه‌هایی سکونت دارند که امکانات رفاهی ناقصی دارد یا از مصالح بادوامی ساخته نشده است. افزایش شاخص هزینه مسکن در سبد هزینه‌ای خانوارها در کنار 2.5 برابر بودن طول دوره انتظار در ایران نسبت به متوسط جهانی برای خانه‌دار شدن، نشان از فشار بالای هزینه مسکن بر خانوارهای کشور است که این فشارها هر ساله با افزایش قدرت خرید افراد همچنین تضعیف ارزش پول ملی بیشتر می‌شود.»

اعتماد 9 آبان

«وطن امروز» اما کاملا مثبت اندیشانه به کاهش 0.2 درصدی متوسط قیمت مسکن در پایتخت نگریسته و در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «قیمت مسکن ترمز گرفت» نوشته است: « از اواخر مهرماه رسما ثبت‌نام در طرح جهش مسکن شروع شد و متقاضیان واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن در سامانه سمن به ثبت‌نام پرداختند. از ابتدای مطرح شدن این طرح بسیاری از کارشناسان بر اثرات مثبت این طرح بر بازار مسکن تاکید داشتند و اکنون در همین مدت کوتاه طبق گزارش بانک مرکزی ترمز رشد افسارگسیخته قیمت مسکن کشیده شده است. بانک مرکزی در آخرین گزارش خود، متوسط قیمت مسکن در پایتخت را متری 6/31 میلیون تومان عنوان کرد که نسبت به شهریور کاهش 2/0 درصدی داشته است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که عکس یک کرده از « اهداف پشت پرده عربستان از مذاکره با ایران» گفته و با عنوان «آل‌سعود زیر تیغ انصارالله» نوشته است: «عربستان سعودی پس از خروج ایالات متحده از منطقه و شکست پروژه فشار حداکثری علیه ایران، در سیاست خود در مواجهه با جمهوری اسلامی تغییر رویکرد داده و به دنبال آن است در نتیجه رایزنی با ایران برخی مسائل منطقه‌ای خود را حل‌و‌فصل کند. در این میان چگونگی پایان جنگ یمن نیز برای عربستان سعودی بسیار حیاتی است. بعد از 7 سال جنگ و کشتار و تخریب اکنون دولت سعودی در حالت دفاعی قرار گرفته و به دنبال خارج شدن از باتلاق یمن است. ‌سعودی، جمهوری اسلامی را مهم‌ترین کشور برای فشار به انصارالله برای پذیرش آتش‌بس طبق شروط خود می‌داند؛ شروطی که فقط باعث نجات دولت سعودی از این وضعیت می‌شود. این در حالی که ارتش و کمیته‌های مردمی در آستانه آزادسازی شهر استراتژیک مأرب هستند.»

وطن امروز 9 آبان

«کیهان» نیز مثل «وطن امروز» اندک کاهش رشد قیمت مسکن در تهران را محصول طرح جدید دولت دانسته و در گزارشی که امروز تیتر دو کرده، نوشته است: «همزمان با آغاز طرح جدید دولت برای ساخت انبوه مسکن، رشد قیمت مسکن در تهران طبق آمار بانک مرکزی متوقف شده و حتی متوسط قیمت مسکن در مهرامسال نسبت به شهریور ماه دو دهم درصد کاهش یافته است. ... البته طبق گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته که متری ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود، افزایش ۱۸.۴ درصدی داشته وهمچنین شاخص اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران در مهر امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز رشد ۴۸.۴ درصدی و در کل کشور افزایش ۵۱.۳ درصدی داشته است. عمده‌ترین دلیل این گرانی شدید هم عدم حمایت جدی دولت روحانی از تولید مسکن بود تا جایی که عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی در روز تودیع خود گفت: افتخار می‌کنم یک مسکن هم افتتاح نکرده‌ام!»

این روزنامه اصولگرا تیتر یک امروز خود را هم به گزارشی از نشرین فارین پالیسی اختصاص داده و با عنوان «مشکل آنجاست که ایران از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسد» نوشته است: «یک مقام سابق آمریکایی در مقاله‌ای نوشت: واشنگتن یک نکته حیاتی را نادیده گرفته و آن این است که «طرف ایرانی به اهمیت آنچه که انجام می‌دهد واقف است اما ترسی از آن ندارد.»

کیهان 9 آبان

«شرق» امروز آیت‌الله صافی‌گلپایگانی را عکس یک کرده و به «ریشه‌شناسی حملات اخیر» به او پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «پیوند نانوشته در حمله به مرجعیت» نوشته است: «آنچه در روزهای اخیر از سوی سایتی نزدیک به یک جریان سیاسی علیه مرجعیت منتشر شده است، اتفاقی غیر‌قابل‌پیش‌بینی‌ نبود. ماجرا ریشه در گذشته‌ای نه‌چندان دور دارد؛ گذشته‌ای که آغازش به انتخابات سال 84 بازمی‌گردد. از همان زمانی که بین جبهه پایداری و جریان دولت نهم پیوندی نانوشته شکل گرفت، زمزمه‌هایی هم مبنی بر اینکه گفتمان دولت نهم و دهم علیه روحانیت است، آغاز شد. برای همین وقتی سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، مطلبی را علیه آیت‌الله صافی‌گلپایگانی منتشر می‌کند، باید سراغ این گذشته رفت. مرجعیت‌ستیزی‌ای که این روزها نشانه‌هایش را درون بخشی از جریان تندرو اصولگرایی شاهدیم، زمانی در دولت اسبق، حامیانی فکری داشت. اصولگرایان اگرچه دیر اما بعدها که با رئیس اسبق دولت و جریان نزدیک به او به مشکل برخوردند، اعتراف‌هایی جدی در این زمینه کردند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده به اظهارات اخیر غلامرضا مصباحی مقدم پرداخته که برای دومین بار در روزهای اخیر ماندن در لیست سیاه FATF را بی‌اهمیت دانسته است.

شرق 9 آبان

«جوان» در شماره امروز خود به ماجرای اهانت به آیت‌الله صافی گلپایگانی و واکنش‌ها به آن پرداخته است منتها از زاویه دیگری. این روزنامه اصولگرا از ورود و حمایت برخی سیاسیون به این قضیه نقد کرده و با عنوان «قبای دفاع از مرجعیت به قامت شما نمی‌نشیند!» می‌نویسد: «برخی اصلاح‌طلبان هم معترض اهانت به آیت‌الله صافی گلپایگانی شده‌اند، اما از آنجا که اصلاح‌طلبان ید طولایی در توهین به دین و مقدسات و علما دارند، اعتراضات آن‌ها صرفاً در قالب یک واکنش سیاسی و جناحی – و نه دلسوزی برای ساحت علمای دین- تعبیر می‌شود. از قضا نگاه آنان به آیت‌الله صافی نگاهی ابزاری است که می‌تواند آن‌ها را در رسیدن به هدف‌شان در تخریب وجهه جریان سیاسی رقیب کمک کند. وگرنه چه بسیار حرمت شکنی‌های دینی که نه تنها این قسم مقدس‌مآبی‌های اصلاح‌طلبان را فعال نکرد، بلکه حتی مدافع حرمت‌شکن شدند! ... همین کسانی که امروز به خاطر یک یادداشت در یک سایت خبری، کل جبهه انقلاب را زیر سؤال می‌برند، تا دیروز مدافع کسی بودند که سیستم تقلید در احکام اسلامی را «کار میمون» توصیف کرده بود. همین افراد کسانی هستند که همواره از هر نوع توهین و تشکیک نسبت به مسائل دینی و علما به اسم نقد دفاع می‌کردند و می‌گفتند باید حق نقد قائل شد و صبور بود. حالا چه شده که این نقد را برنمی‌تابند؟ ما اگر معترض هستیم، موضع همیشه‌مان رد توهین به علما و بزرگان دینی بوده، اما اصلاح‌طلبان، چون این یک موضع آیت‌الله صافی را همسو با سیاست‌های خود دانسته‌اند و از سویی توهین به ایشان از سوی رقبای اصلاح‌طلبان صورت گرفته، دلسوز شأنیت مراجع شده‌اند!»

جوان 9 آبان

«آرمان ملی» امروز تیتر و عکس یک خود را اختصاص داده به مصاحبه‌ای که با نصرت‌الله تاجیک سفیر پیشین ایران در اردن کرده است. اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است: 

*ایران بــاید زمینه را عوض کنــد زیرا طرف آمریــکایی مشخصا نمی‌تواند ضمانت دائمی دهد و دولت‌های آینده را متعهد به برجام کند. این چالش راه‌حل دیپلماتیک دارد اما نباید بر آن پافشاری کرد زیرا سبــب می‌شود تا ایران سایر امتیازهای به‌دست آمده را نیز از دست بدهد.

* به نظر می‌رسد که تیم سیاست خارجی دولت سیزدهم سردرگم است و انسجام لازم را ندارد. باید بدانند که گذشت زمان به نفع ایران نیست.

*مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا منافع ایران را حفظ نمی‌کند. شاید پیامی که ایران می‌خواهد به آمریکا از طریق رابط‌ها منتقل کند، با منافع رابطین در تضاد باشد و آنها در این امر دخالت کنند.

*مردم امروز شاهد هستند که نظام با تمام مزیت‌ها و معایبی که دارد یکدست شده است و انتظار دارند تا با یک سیاست منسجم به سمتی حرکت کنند که مشکلات مردم را حل و فصل کنند. مردم انتظار رفاه دارند و باید دولتمردان به سمتی حرکت کنند که این رفاه برای مردم به دست آید. در همین راستا ایران باید تغییری در مذاکرات غیرمستقیم ایجاد کند تا منافعمان را به‌دست آوریم.

آرمان ملی 9 آبان

«ایران» عکس یک امروز خود را بین دو وزیر خارجه و تعاون تقسیم کرده و در مطالب جداگانه‌ای به پوشش آخرین اظهارات آنان پراخته است. در تیتر یک خود نیز به پوشش سخنان دیروز ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد مقابله با کرونا و تاکیدش بر بازگشایی مدارس از اوایل آذر ماه پرداخته است.

از ماجرای دردناک ریزش دیوار مدرسه در علی‌آبادکتول هم غافل نشده و در گزارشی با عنوان «بازگشت فرشتگان از یک قدمی مرگ» به آن پرداخته است. 

این روزنامه دولتی اما در گزارشی دیگری از «روی خوش بانک مرکزی به فعالان اقتصادی» گفته و اظهارات اخیر صالح‌آبادی را پوشش داده است. همان حرف‌هایی که رئیس کل بانک مرکزی دیروز در نشستی با فعالان اقتصادی گفت و سایت‌ها نیز به آن پرداختند. 

خلاصه اینکه مثل هر روز «ایران» حرفی برای گفتن ندارد.

ایران 9 آبان

«آفتاب یزد» کارتونی دارد که بی‌تردید بیانگر حال و روز بسیاری از مردم است. یک درآمد مختصر که به چتر تشبیه شد و حجمی از مشکلات اقتصادی مثل تورم و هزینه تامین خوراک، پوشاک، مسکن و ... که مثل موشک روی سرمان می‌ریزد. این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر زده «آقایان مسئول! زودتر کاری کنید» و به بررسی تاثیر روانی کوچک شدن سفرهای مردم پرداخته است. در این گزارش به نقل از سعید معدنی، جامعه‌شناس آمده است: «اگر گرانی زیاد باشد و خط فقر بالا برود معمولا همه معلمان، اساتید دانشگاه، کارمندان و کارگران در طبقه پایین قرار می‌گیرند و به مرور زمان طبقه متوسط ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و دیگر نمی‌تواند فکر، خلاقیت و پیشرفت داشته باشد و این برای جامعه و کشور فاجعه است زیرا از توسعه و پیشرفت عقب می‌ماند.این گرانی‌ها و رها کردن جامعه به حال خودش بسیار خطرناک است. روز به روز موج گرانی‌های بیشتری دیده می‌شود به همین خاطر در آینده احتمالا ما با فاجعه بزرگی مواجه خواهیم بود که مهمترین آن افسردگی قشر تحصیل کرده جامعه است.افسردگی جمعی در جامعه به وجود می‌آید که احتمال خودکشی و اعتیاد در جامعه زیاد می‌شود.»

آفتاب یزد 9 آبان

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد