آيت‌الله مصباح: شاید دررده‌های بالای كشور كسانی باشند كه هنوز ولايت‌فقيه را قبول ندارند

کد خبر: 154263

بنده به عنوان طلبه‌اي كه حدود 60 سالي در حوزه بوده‌ام، پرداختن عميق و وسيع به مسئله ولايت ‌فقيه را از واجب‌ترين وظايف روحانيان مي‌دانم.

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني گفت: شايد بعد از گذشت 33 سال از انقلاب اسلامي در رده‌هاي بالاي كشور اعم از روحاني و غيرروحاني كساني باشند كه هنوز ولايت‌فقيه را قبول ندارند، در حالي‌كه ولايت‌فقيه عمود خيمه نظام است. به گزارش روابط عمومي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي در ديدار با جمعي از روحانيان با اشاره به مسائل فرهنگي در دو بخش رفتاري و نظري اظهار داشت: دشمن در هر دو زمينه به شدت فعاليت مي‌كند و متأسفانه در برخي زمينه‌ها نيز به جايي رسيده كه شديدا نگران‌كننده است. وي با اشاره به القاي شبهاتي چون نقدپذيري قرآن و تعدد قرائات بيان داشت: با القاي اين شبهات، قرآن را كه منبع اصلي همه مسلمانان است، به حدي پايين‌تر از كتاب تاريخ تنزل مي‌دهند. وي با اشاره به برخي ديگر از تلاش‌هاي دشمنان كه مستقيما مذهب تشيع را زيرسؤال مي‌برد، ادامه داد: امروزه انبوهي از عوامل شيطاني براي مبارزه با اسلام و تشيع دست به دست هم داده‌اند. عضو خبرگان رهبري با اشاره به كوتاهي ما به عنوان‌ ام‌القراي جهان اسلام بيان داشت: مسئله ولايت ‌فقيه يكي از مسائل فرهنگي نظري است كه شيعه بر اساس اعتقاداتش خود را ملزم به تبعيت از ولايت‌فقيه مي‌داند و اين با حكومت در ديگر كشورها بسيار متفاوت است چون در ديگر كشورها حداكثر مسئولي با آراي مردم انتخاب شده و مردم از باب وفاي به عهد فرامين او را اجرا مي‌كنند. وي با اشاره به اينكه ولايت ‌فقيه ركن معنوي نظام است، گفت: اعتبار مشروعيت ولي‌فقيه به انتساب آن به خداي متعال است كه در درجه اول پيامبر خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله و بعد از او ائمه معصومين عليهم‌السلام و در زمان غيبت معصوم اقرب و اشبه افراد به معصوم در رأس نظام قرار مي‌گيرد و در حقيقت وجوب پيروي از ولايت‌فقيه از جانب خداست. علامه مصباح يزدي ادامه داد: با اين توضيح قوانين و مصوبه‌هايي كه ساير قوا تحت امر ولايت‌فقيه وضع مي‌كنند نيز مشروعيت مي‌يابد و عمل به آنها واجب مي‌شود. وي با اشاره به سخن امام خميني(ره) مبني بر اين‌كه اطاعت از دولت اسلامي شرعا واجب است، اظهار داشت: امام نفرمودند عرفا و يا قانونا، اطاعت از دولت واجب است بلكه فرمودند شرعا، و وجوب شرعي تنها در صورتي است كه انتساب به خدا داشته باشد. ‌مصباح‌يزدي با تأكيد بر اينكه اصلي‌ترين مسئله نظري و فكري در فرهنگ ما ولايت‌فقيه است، ادامه داد: حيات جامعه اسلامي به ولايت‌فقيه است و حتي دشمنان سرسخت نظام، كشور ما را به ولايت ‌فقيه مي‌شناسند و پيشرفت‌هاي امروز كشور در زمينه‌هاي مختلف در سايه همين ولايت‌فقيه شكل گرفته است. اين استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به كوتاهي حوزويان در اين زمينه اظهار داشت: وقتي ما طلاب اين چنين كوتاهي كرده باشيم چگونه مي‌توان توقع داشت فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي دانشگاهي چون عمران و فيزيك و پزشكي و... از ولايت‌فقيه دفاع كنند. علامه مصباح يزدي ادامه داد: با وجود اهميت فوق‌العاده مسئله ولايت‌فقيه از لحاظ ديني و اعتقادي، حق مسئله ادا نشده است. كار در اين زمينه فقط با يك فتوا در رساله عمليه حل نمي‌شود، بلكه اين مسئله نيازمند حل علمي و آكادميك است و جز با تبيين درست ريشه‌هاي آن قابل بيان براي جهانيان نيست. اين فيلسوف بزرگ جهان اسلام با اشاره به اينكه بايد همه زيربناهاي مسئله ولايت‌فقيه حل و به سؤالات ريشه‌اي آن پاسخ داده شود، گفت: معتقدم اگر اين مسايل به سادگي، انصاف و اندكي حسن سليقه تنظيم شود، در بهترين شكل آكادميك مي‌توان آن را مطرح كرد و حتي در تمام محافل علمي دنيا قابل ارائه است. ‌مصباح‌يزدي ادامه داد: شايد بعد از گذشت 33 سال از انقلاب اسلامي در رده‌هاي بالاي كشور اعم از روحاني و غيرروحاني كساني باشند كه هنوز ولايت‌فقيه را به طور كامل قبول ندارند، در حالي‌كه ولايت ‌فقيه عمود خيمه نظام است. وي ادامه داد: بنده به عنوان طلبه‌اي كه حدود 60 سالي در حوزه بوده‌ام، پرداختن عميق و وسيع به مسئله ولايت ‌فقيه را از واجب‌ترين وظايف روحانيان مي‌دانم. رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني با اشاره به كوتاهي در اين زمينه اظهار داشت: روشني مسئله حاكم شرع و مجتهد جامع الشرائط به خاطر زحمات چندصدساله علما و فقهاست. مسئله ولايت‌فقيه نيز تبلور همين فكر ارتكازي است و بايد به گونه‌اي فعاليت كنيم كه اين مسئله نيز جايگاه خود را در فرهنگ عمومي جامعه بيابد. ‌مصبا‌ح‌يزدي ادامه داد: امروزه پرسشي كه در بيشتر كشورها درباره ايران مطرح است، مسئله ولايت‌ فقيه است و حتي خبرنگاران از همان ابتدا در فرانسه از امام خميني(ره) درباره نوع حكومت مي‌پرسيدند و امام(ره) نيز در حد قابل فهم براي آن‌ها جملاتي را مطرح مي‌كردند، با اين‌كه قبل از آن در نجف اشرف مسئله ولايت ‌فقيه را به طور كامل تدريس كرده بودند. وي با اشاره به اينكه ما بايد هم از لحاظ تئوري به تدوين مسئله بپردازيم و هم از لحاظ عملي، الگويي مناسب براي آن طراحي كنيم، اظهار داشت: يكي از ابهام‌ها قيد مطلقه در ولايت ‌فقيه است كه سبب شده افراد از آن برداشت ديكتاتوري كنند و هنوز برخي نمي‌دانند حوزه اختيارات ولي‌ فقيه كدام است و مطلقه بودن ولايت ‌فقيه در برابر كدام مقيده است و برخي از خودي‌ها ولايت را به مسائل شخصي هم سرايت مي‌دهند. وقتي اين مسائل براي افراد خودي هنوز مشخص نيست، چگونه بايد انتظار داشت براي كشورهاي غربي مشخص باشد بنابر‌اين عدم درك صحيح از ولايت‌فقيه سبب ايجاد نوعي بدبيني نسبت به نظام و ولايت‌فقيه شده است. وي اضافه كرد: اينكه يك نفر هرچه به ذهنش رسيد بگويد و همه ملزم به تبعيت باشند، تفكري عقب‌افتاده‌‌ است، در حالي‌كه به فرمايش امام (ره) اصل ولايت‌فقيه از مترقي‌ترين اصول است. ‌مصباح‌يزدي خاطر‌نشان كرد: بسياري از كمبودها به خودمان برمي‌گردد كه ان‌شاء‌الله قصور بوده و نه تقصير، چرا كه در اين صورت گناهي بزرگ مرتكب شده‌ايم. وي با اشاره به بعد رفتاري و علمي فرهنگ نيز گفت: امروزه با پيشرفت امكانات و ارتباطات، عوامل ضدفرهنگي به سادگي در اختيار حتي بچه‌هاي كوچك قرار مي‌گيرد، اما سرمايه عظيمي كه خدا به روحانيت داده است اعتمادي است كه جامعه به روحانيت دارد و هنوز هم قشرهاي مختلف جامعه در عمق وجودشان براي روحانيت احترام قائلند و اين به خاطر ساده‌زيستي و عدم دنيازدگي روحانيان است كه بايد حفظ شود، چرا كه اگر روحاني دنيازده شد، مردم سخنان حق او را هم نمي‌پذيرند. وي در پايان با اشاره به مسئوليت‌هاي خطير شناخت، و تربيت فرهنگي و ترويج اخلاق اسلامي خاطرنشان كرد: تببين مسائل اصلي اسلامي و بيان آن از وظايف ماست كه در وهله اول مبتني بر شناخت و فهم صحيح خود ما از اسلام است. در مورد ترويج اخلاق اسلامي نيز اول بايد خودمان تربيت يافته باشيم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت