بازدید از موزه دفاع‌مقدس رایگان شد

کد خبر: 264431

به مناسبت گرامی‌داشت سالروز آزادسازی سوم خرداد بازدید از باغ موزه دفاع مقدس تهران روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه(سوم،چهارم و پنجم خرداد) رایگان است.

ایسنا: همچنین عضویت در کتابخانه دفاع مقدس این باغ موزه در روزهای یاد شده رایگان است. مروری بر محتوای باغ موزه دفاع مقدس تهران: تالار اول:‌ آستانه اینجا آستانه‌ای است که برای ورود به تالارهای هفت‌گانه. جایی برای وارد شدن به دالان تاریخ پرفراز و نشیب که با مبارزات مردم از دهه 30 آغاز می‌شود. اینجا روایت‌گر روزگاری است که در آن،‌ مردم علیه نظام شاهنشاهی قیام کردند تا از ولی و رهبر خود حمایت و تبعیت کنند. اینجا حرف از تظاهرات است. حرف از شب‌نامه‌هایی است که در ا« استبداد برملا می‌شود. اینجا یکسر و یکصد حرف‌الله‌اکبر را می‌شنوی که در سال‌های منتهی به انقلاب شکوهمند اسلامی آسمان ایران را پر می‌کند. آنچه در این تالار می‌بینید: سالن ریشه‌ها، نمایه‌ای است از تلفیق تمدن پربار ایران کهن با معارف غنی اسلامی. ویدئو وال بناهای تاریخی ایرانی-اسلامی مانند چغارزنبیل، سازه‌های آبی شوشتر و بناهای مربوط به دوره اسلامی. دیوار نقشه‌ ایران باستان در دوره‌ هخامنشی و نقشه‌ ایران کنونی که پس از جنگ تحمیلی کوچکترین جزئی از آن جدا نشده است. تابلوی مینیاتور کندن در خیبر توسط امیرالمومنین (ع) در جنگ خیبر. نمایی از کاشی کاری مسجد جامع اصفهان که در بردارنده نام مبارک علی‌(ع) است. دالان مشاهیر: تصاویر 10 تن از مؤثرترین چهره‌های مبارز در جریان انقلاب مشروطه و استبداد و استعمار، طی صد سال گذشته را نشان می‌دهد. 2- آستانه: الف) دیوار مبارزات مردم : شامل 38 مانیتور است که مقاطع مختلف مبارزات مردمی در دوران ستمشاهی از سال 1332 تا 1357 را به نمایش در می‌آورد. ب) دیوار جلوه‌گاه امام خمینی(ره) از 13 آبان 1343 تا 12 بهمن 1357 و تصویری از ورود تاریخی رهبر کبیر انقلاب اسلامی از فرانسه به ایران در 12 بهمن. سایر بخش‌های این تالار سازه‌های مفهومی تالار- شعارنویسی انقلابیون روی دیوار- ورود تاریخ امام خمینی(ره)- اثر هنری از 21 «اسلحه ژ-3 » و گل‌های میخک که نماد پیوستن ارتش ایران به مردم و انقلاب اسلامی در 21 بهمن سال 1357 است- آخرین بخش از تالار آستانه مربوط است به همه پرسی مردم ایران در تاریخ 12 فروردین سال 1358 و پذیرش جمهوری اسلامی ایران با 98.2 درصد رای آری. تالار دوم:‌حیرت و حقانیت تصویر پاره کردن مصوبه شورای امنیت در رابطه با حریم مرزی ایران به دست صدام، خاطره‌ای است که خیلی‌ها هنوز یادشان می‌آید. چیزی که سبب بوجود آمدن جنگ تحمیلی علیه ایران شد. در این تالار بازدیدکنندگان تصویری بزرگ از صدام را می‌بینند که مدام در حال پاره کردن این مصوبه شورای امنیت است. آنچه در این تالار می‌بینید: دیوار تقویم کودتا: مهمترین رویدادهای به وقوع پیوسته در حد فاصل سال 1920 لغایت سال 1980 در کشور عراق. تصویر پارده کردن قرارداد 1975 الجزایر توسط صدام و اعلان رسمی آغاز جنگ توسط یک مانیتور 52 اینچی در مجاور تقویم کودتا. تحرکات عراق پیش از آغاز رسمی جنگ توسط رژیم بعث از اسفندماه سال 1357 تا شهریور ماه سال 1359، که 480 مرتبه تجاوز زمینی و 150 مرتبه تجاوز هوایی به خاک ایران داشته است که طی این تجاوزات 150 کیلومترمربع از خاک جمهوری اسلامی ایران به اشغال نیروهای عراقی درآمد. کار حجمی مسجد خرمشهر، بزرگترین کار حجمی در موزه دفاع مقدس است که به صورت مشابه واقعی ساخته شده است. اتاق بمباران که در آن یک فیلم هفت دقیقه‌ای از بمباران و حمله‌هوایی ارتش بعث به نمای گذاشته می‌شود. دیوار هجوم سراسری در روز 30 شهریور سال 1359 که ارتش بعث با استفاده از 12 لشکر نظامی هجوم سراسری خود را به صورت زمینی، هوایی و دریایی به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. کار حجمی ماکت پالایشگاه آبادان که مدل شبیه‌سازی شده این پالایشگاه با استفاده از قطعات واقعی به جا مانده از بمباران‌ها دوران جنگ ساخته شده است. سایر بخش‌های این تالار اثر هنری نمایه قطعنامه 479- ماکت خاک خان لیلی- دیوار هجوم سراسری- تخریب صنعت- تخریب شهرها- اثر هنری وسایل به جای مانده از بمباران- تانک فارم- اثر هنری نمایه‌ قطعنامه 540- دیوار آوارگان. تالار سوم: دفاع اوضاع کشور بعد از حیرت ناشی از آغاز جنگ و تجاوز چندان خوب نبود. مردم بسیج شدند تا از مرزهای کشورشان دفاع کنند. اینجا بود که نقش رهبری بنیان‌گذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) یکبار دیگر نمایان شد. ایشان توانستند با استفاده از تدابیر حکیمانه و ارزنده، فضای کشور را از التهاب خارج و آن را وراد شرایط آرامش کنند. آنچه در این تالار می‌بینید: بایکوت خبری رسانه‌های بیگانه پس از هجوم سراسری ارتش بعث به خاک جمهوری اسلامی ایران. تالار روح‌الها، توجه به نقش روحیه بخشی و هدایت‌گری حضرت امام (ره) در دفاع مقدس. سنگر سرد و گرم به منظور آشنایی با شرایط رزمندگان در مناطق سردسیر و گرم‌سیر. مسجد به عنوان کانون خیزش‌ها و فعالیت‌های مردمی،‌ به عنوان یک پایگاه مردمی برای پشتیبانی از جبهه‌ها. پرچم‌ها، نماد وحدت، همبستگی و اتحاد. حرکت مردم برای اعزام به جبهه‌ها با فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی را واجب کفایی بودن شرکت در دفاع مقدس لبخند رزمندگان و تصاویری خندان از اعزام رزمندگان با سنین مختلف به جبهه‌ها. ویترین هدایای مردمی برای حمایت از جبهه‌ها. سایر بخش‌های این تالار فرامین و رهنمودهای حضرت امام - دیوار منحنی LED- نقش اقلیت‌های مذهبی- ایستگاه‌ صلواتی- هنر در دفاع مقدس- 10 ماه اول جنگ - رواق‌ها تالار چهارم: آرامش و مقابله بعد از دفاعی که از ایران صورت گرفت، حالا وقت این بود که جوانان ایران قدرت خود را به دشمن متجاوز ثابت کنند. قدرتی که با مقابله نشان داده می‌شد تا کشور به آرامش لازم برسد. با ادامه جنگ و گذر از بهت و غافلگیری‌های اولیه، نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم به تدریج روحیه خود را به دست آورده و بر وضعیت پیش آمده مسلط شدند. حالت انفعال آغازین به سرعت از بین رفت و ابتکار عمل به دست رزمندگان اسلام افتاد. فرآیند مهندسی جنگ و طراحی عملیات و ملزومات فنی و پشتیبانی آن آغاز شد و عملا شرایط به سمتی رفت که ایران توانست نبض جنگ را به دست بگیرد. آنچه در این تالار می‌بینید: نمایش نیروهای عراقی بر روی پرده مه که با نزدیک شدن به تصاویر، سربازان عراقی حرکت تهاجمی به خود می‌گیرند در ادامه سربازان عراقی فرار می‌کنند. نمایی از سنگر فرماندهی در حالی به تصویر کشیده شده که در حال طرح‌ریزی عملیات هستند. نمایه هنری سلاح «آر.‌پی.‌جی 7 » و شلیک مجازی آن که برای استفاده از آن بایستی به تانک نزدیک شد که این نشانه‌ای از شجاعت و قدرت آن‌ها بوده است. ماکت هواپیمای هدایت شونده و نمونه‌ای از عکس‌های هوایی تهیه شده توسط آنان. هولوگرام شهید آوینی که روایت هفت دقیقه‌ای است از شهید آوینی درباره جنگ. نمایش تصاویر انواع عملیات‌های آبی، خاکی، هوایی، و جنگ نفت کش‌ها. نمایش نقش منافقین پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدی در جهت ناامن نمودن کشور و انجام اقدامات خرابکارانه و ترور. نام و تاریخ عملیات‌های دفاع مقدس در سه نوع بزرگ،‌ متوسط و کوچک که بر روی دیوار پرینت شده است. سایر بخش‌های این تالار سیم خاردارها و خورشیدی‌ها - پل خیبر و فعالیت‌های مهندسی- میز طرح‌ریزی عملیات- ساختار فرماندهی در دفاع مقدس- دیوار نابرابری‌های جنگ- نمایش سلاح‌های سبک نظامی- معبر مین- نمایه‌ هنری از سلاح‌ کاتیوشا- نمایه هنری از نام رسته‌ها. تالار پنجم: شهادت شهادت هنر مردان خدا است. این جمله کافی است تا در مقابل تمام آن‌هایی که روزگاری جنگیدند تا با دفاع از دین و مذهب خویش خاک پاک کشورشان را حفظ کنند، سر تعظیم فرود آوریم. مردان مردی که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا امروز، ایران سربلند و استوار باقی بماند. آنچه در این تالار می‌بینید: تالار عاشورا: دفاع هشت ساله مردم این سرزمین که بی‌نظیرترین جانفشانی‌ها و ایثارگری‌ها را به تصویر می‌کشد متاثر از نهضت بزرگی همچون عاشورای امام حسین (ع) و یاران با وفایش بود. این هشتن سال، ادامه نهضت حسینی توسط سربازان امام خمینی(ره) است. جانبازان: در این قسمت مراحل مختلف زندگی جانبازان در دوره جنگ که برخی از آن‌ها علی رغم اینکه جانباز بوده‌اند ولی باز هم حضور پررنگی در جبهه‌ها داشتند. همچنین پاره‌ای از مشکلات و همچنین موفقیت‌های آن‌ها درزندگی را در دوران پس از جنگ به تصویر کشیده است. مفقودالاثرها: این قسمت به نقش آسمانی‌هایی در زمین اختصاص یافته است. اثر هنری مفقودالاثرها در واقع یادگاری‌های آن‌ها همچون پلاک، چفیه و مهر و... را نشان می‌دهد. پل شهادت: تالار شهادت با پل شهادت آغاز می‌شود. مخاطب با عبور از این پل سفید رنگ اسامی شهدا را در دو طرف خود مشاهده می‌کند. اسامی انسان‌های برگزیده که برای دفاع از سرزمین‌ و خاک ایران اسلامی به مقام شهادت نائل شدند. اثر هنری ماسک شیمیایی که نشان ‌دهنده استفاده گسترده ارتش بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی چه در عملیات‌ها و چه در مناطق مسکونی علیه غیر نظامیان است. آزادگان:‌ در این قسمت سه نمایشگر فیلمی از زندگی اسرای ایرانی را در اردوگاه‌های مخوف رژیم بعث عراق به نمایش می‌گذارد. در این فیلم کوتاه تحمل بالای اسرای ایرانی و ظلم و شقاوت‌ بعثی‌ها به مخاطب نشان داده می‌شود. پلاک‌های کوچه‌ها و خیابان‌ها از اقصی نقاط ایران اسلامی که هر کدام به نام شهیدی مزین شده است و تعداد شهدای هر استان نمایش داده شده است. تالار ششم: پیروزی ورق زدن صفحات تاریخ حکایت از جنگ‌هایی می‌کند که به کشور عزیزمان تحمیل شد که به دلیل ناتوانی و عدم صلاحیت مسئولان مملکتی و یا به دلیل بی‌کفایتی در اداره جنگ بخش‌هایی از خاک این سرزمین به بیگانه واگذار شده است. دفاع مقدس اما حکایت دیگری دارد. جایی که فرماندهان دینی و ولایی و فرمانبران اعتقادی و ارزشی، دلاوری‌هایی رقم زدند که تمام حمایت‌های غریبان و اتحاد دشمنان اسلام نتوانست حتی یک سانتی‌متر از خاک کشور را جابه‌جا کند. آنچه در این تالار می‌بینید: ایستگاه حمایت خارجی و تقویت دیکتاتور: در اینجا به معرفی حامیان صدام و چگونگی تقویت او در دو سطح نظامی و غیر نظامی پرداخته شده است. نمایشگرهایی با تصاویر روزنامه‌ها از شادی مردم که پیروزی‌های بدست‌ آمده توسط رزمندگان اسلام را نشان می‌دهد. رمپ لوگو نیروهای عمل کننده در هشت سال دفاع مقدس که نشانگر و بیان کننده حضور نیروهنای عمل‌کننده در هشت سال دفاع مقدس است. تالار وقایع آخر جنگ با به کارگیری یک هیبرید وال و پرینت گرافیکی روی دیوار به برخی از وقایع سال آخر دفاع مقدس می‌پردازد. آرت ورک طناب‌دار و پرینت‌ دستگیری صدام و بیان سرنوشت دیکتاتور عراق با استفاده از تصویر صدام و نیز عاقبت صدام که در 30 دسامبر 2006 به دار مجازات آویخته شد. گسترش حملات شیمیایی، اشاره به حمله عراق به مردم بی‌گناه حلبچه در 25 اسفند 1366 و حمله شیمیایی به شهر مرزی نودشه در 26 اسفند 1366. قطعنامه 598 که قابل قبول‌ترین قطعنامه‌،‌از زمان آغاز جنگ برای جمهوری اسلامی ایران بوده است. مکاتبات صدام با رهبری و ریاست جمهوری وقت ایران پس از پذیرش قطعنامه 598 و اجرای آتش‌بس از سوی ایران و عراق. سرانجام رئیس جمهور عراق به خواسته‌های ایران تن داد و در پاسخ به نامه رئیس جمهور ایران در 23 مرداد 1369 شرایط ایران را برای تحقق صلح پذیرفت. سایر بخش‌های این تالار شرح مختصری بر تجاوزات ارتش بعث و سرنوشت دیکتاتور- کلاژ تصویر صدام- عملیات ثامن الائمه-بیت‌المقدس- والفجر- مرصاد- جنگ نفتکش‌ها- جنگ شهرها- فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس- هجوم مجدد ارتش عراق. تالار هفتم: سرانجام سرانجام،‌ آخرین پرده از روایتی است که باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. این تالار با واقعه جانگداز و حزن‌انگیز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود به طوریکه به محض ورود، 9 آینه می‌بینیم که تصویر صندلی خالی حضرت امام در بالکن جماران بر روی آن‌ها منعکس می‌شود و به بیننده این نکته را یادآورد می‌شود که ایشان دیگر در میان ما نیست، سپس بالکن بازسازی شده حسینیه جماران و صندلی امام خودنمایی می‌کند، جایی که بیشتر سخنرانی‌های ایشان در آنجا انجام می‌شد. آنچه در این تالار می‌بینید: باکس بازسازی شده حسینیه جماران و صندلی خالی امام (ره)، جایی که بیشتر سخنرانی‌های ایشان در آنجا انجام می‌شد. تصاویری از حضور امام در بیمارستان،‌ وداع خانواده‌ ایشان با پیکرشان قبل از تدفین و صحنه‌هایی از مراسم تشییع باشکوه ایشان به وسیله‌ پروژکشن روی دیوار به نمایش درمی‌آید. تصاویری از قرائت وصیت نامه امام (ره) توسط آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه فوق‌العاده مجلس خبرگان را می‌بینیم . به همین دلیل صحنه‌هایی از زندگی‌نامه‌ی ایشان قبل از جنگ و حین جنگ به نمایش درمی‌آید:‌مانند دوران ریاست جمهوری و حضورشان در جبهه. به وسیله یک هیبرید وال که دارای شش مانیتور تاچ اسکرین است سند چشم‌انداز 20 ساله تا سال 1404 (هجری شمسی)، متن قانون اساسی، برنامه‌های پنج ساله،‌دستاوردهای دفاع مقدس از منظر و دیدگاه‌ امام (ره)، کتاب صحیفه نور حضرت امام و کتابی از سخنان مقام معظم رهبری را مشاهده می‌کنیم. پس از عبود این قسمت، به وسیله یک ویوئو پروژکشن شاهد تصاویری از راهپیمای‌هایی 22 بهمن (سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران) طی 32 سال خواهیم بود که گویای تداوم حضور مردم در صحنه در جهت تایید و حمایت از نظام جمهوری اسلامی است. تالار پروانه‌ها: تالار پروانه‌ها،‌ تنها تالار باغ موزه دفاع مقدس است که جنبه موزه‌ای و حجمی دارد. هدف از برپایی چنین فضایی پاسداشت مقام شامخ شهدا و دوران دفاع مقدس است. این تالار بدان جهت پروانه‌ها نامیده شد که به یاد شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و نیز معرفی فرماندهان شهید و شاهدی می‌پردازد که با رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های خود توانستند نور پرفروغ اسلام را برای همیشه در این سرزمین جاودانه نگه دارند. باکس آثار و یادگاری‌ شهدا: استودیوی نشست پیشکسوتان گالری تصاویر سه‌بعدی تندیس فرماندهان و موثرترین در جنگ باکس آثار و یادگاری‌ شهدا: پس از ورود به تالار پروانه‌ها و عبور از رمپ‌های برقی، دیواری قرار دارد که در آن باکس‌هایی تعبیه شده از آثار و وسایل به یاد مانده از شهدای دفاع مقدس که البته این نوع طراحی درمکان دیگری از تالار نیز تکرار شده است. باکس‌ها به تعداد قابل توجهی از شهدای جنگ تحمیلی بوده،‌ تصاویر و اسامی حدود 1500 شهید در مکان‌های مختلف آن به صورت لیزری به نمایش درمی‌آید. استودیوی نشست پیشکسوتان: قسمت بعدی تالار، استودیوی نشست کهنه سربازان و پیشکسوتان سال‌های دفاع مقدس با بازدیدکنندگان استد. گالری تصاویر سه بعدی: بخش دیگر این تالار تعلق دارد به گالری تصاویر سه بعدی فرماندهان در جنگ هشت ساله که در قالب 72 ویترین شیشه‌ای نقش می‌بندد و از قابلیت‌ بروز رسانی نیز برخوردار است. تندیس فرماندهان و موثرترین در جنگ: بخش پایانی تالار پروانه‌ها اختصاص دارد به تندیس فرماندهان و موثرترین دوران پرشکوه دفاع مقدس. نحوه چیدمان تندیس‌ها به گونه‌ای است که روند فرماندهی ایشان در جنگ را به صورتی داستان‌وار به نمایش می‌گذارد. تندیس طلایه‌دارانی چون شهیدان همت‌، باکری، دوران، محلاتی ... . مسجد جامع خرمشهر در قلب تهران مسجدی با خاطرات حماسی یکی از مهم‌ترین مساجدی که در طول دوران دفاع مقدس، شاهراه حماسه‌های مقاومت بود، مسجد جامع خرمشهر است و اگر نبود خبری از مقاومت هم نبود. در واقع مقدس‌ترین نقطه خرمشهر، مرکز ثقل و دفاع جانانه این شهر بوده است. پس از آزادی خرمشهر نیز مسجد جامع نقطه امید رزمندگان در تصرف و پاکسازی شهر بود که با عملیات بیت‌المقدس جاودانه شد. مسجدی که همیشه یادآورد خاطراتی است که می‌تواند همه چیز را از دوران دفاع مقدس روایت کند. مهمترین امتیاز این بنای یادبود با سایر نمادهای ممکن، وجه کارکردی و البته آیینی عمیق آن است. این بنای یادبود صرفا برای تماشا نیست که خود فضایی برای حضور و مشارکت جمعی در آیین عبودیت است. این مسجد که در مقیاس یک یکم ساخته شده است محلی برای برپایی نماز و برگزاری مراسم‌های معنوی و مذهبی باغ موزه‌های دفاع مقدس است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت