خط و نشان‌های کرملین و کاخ سفید بر سر سوریه/ آیا آمریکا و روسیه وارد جنگ مستقیم می‌شوند؟

کد خبر: 573520

در حال حاضر ما با تشدید بی سابقه ای در بحران سوریه مواجه هستیم؛ احتمال درگیری مستقیم روسی – آمریکایی بیش از هر زمان دیگری در حال افزایش است. چه بسا حملات هوایی آمریکا به مواضع ارتش سوریه در دیر الزور یکی از عوامل مهم این تشدید است.

خط و نشان‌های کرملین و کاخ سفید بر سر سوریه/ آیا آمریکا و روسیه وارد جنگ مستقیم می‌شوند؟
پوتین و اوباما
سرویس بین‌الملل فردا: به گزارش روزنامه «رأی الیوم»، «ماریا زاخاروفا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن هشدار نسبت به حملات احتمالی آمریکا به ارتش سوریه تصریح کرد: تجاوز آمریکا به سوریه نتایج فاجعه باری را برای این کشور و تمامی منطقه خاورمیانه به دنبال خواهد داشت. وی در ادامه گفت: این موضع آمریکا بازتاب مسائلی خواهد بود که در حال حاضر، بسیاری از کشورها نسبت به آنها اطلاعی ندارند اما روس‌ها هستند که نسبت به پیامدهای آن واقف هستند و ما می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که هرگونه تغییر در استراتژی آمریکا در راستای استفاده از زور به عنوان پاسخ به شکست آتش‌بس و در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک صورت گرفته است.
بر همه عیان است که اظهارات خانم زاخاروفا انعکاس پیام مقامات روس است و سخنان وی بازتاب دستور العمل‌های رهبران این کشور است، بنابراین باید هشدارها و تهدیدات وی جدی گرفته شود.
بررسی شرایط موجود سیاسی، حاکی از آمادگی واشنگتن و بویژه کاخ سفید جهت اقداماتی جدید است، «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص دیدار با منتقدان خود در دولت و علی الخصوص وزات دفاع آمریکا اظهار تمایل کرده است. گفتنی است رهبران این وزارت‌خانه همان کسانی هستند که در راستای رسیدن به تفاهمات با روسیه شانه خالی کرده و مواضع ارتش سوریه را در جبل الثرده در شهر دیرالزور بمباران کردند.
افشای نوار ویدیوئی دیدار «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با معارضان سوری در حاشیه نشست‌های سازمان‌ملل نشانگر این امر است که بین احزاب آمریکا درگیری وجود دارد؛ زیرا برخی از این احزاب خواهان راهکار حمله نظامی به سوریه و واژگونی حکومت «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور هستند و گروهی دیگر با مداخله نظامی در دمشق به دلیل عواقب وخیم آن مخالف هستند.
کری در این فیلم ویدیوئی درز شده، تصریح می‌کند: من ناامید و خسته هستم زیرا تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری در سوریه با مداخله نظامی حل و فصل نخواهد شد، و درخواست من برای مداخله نظامی پس از شکست آتش بس، پاسخی دریافت نکرده است.
درز اطلاعات و محتویات فیلم ویدیوئی وزیر خارجه آمریکا به روزنامه «نیویورک تایمز»، نمی‌تواند تصادفی باشد. ما معتقدیم که جان کری متعمدانه این اقدام را انجام داده است تا این پیام را به برخی گروهها با هدف تحریک یا اعمال فشار برساند.
برمی‌گردیم به خانم زاخاروفا که تصریح کرد: تغییر نظام در سوریه باعث ایجاد خلأ سیاسی خواهد شد و پس از حذف اسد، تروریست‌ها زمام امور را در این کشور به دست خواهند گرفت.
این نخستین باری است که یک مقام روس در خصوص تغییر نظام دمشق اظهار نظر می‌کند.
بمباران مواضع سوری توسط واشنگتن، سؤالات ناشی از دلایل ارسال ناو هواپیمابر و هفت ناوچه نیروی دریایی به سواحل سوریه توسط دولت موسکو و همچنین ارسال هواپیماهای مدرن مدل «سوخو 24» و «سوخو 34» و سه هزار سرباز روس را به پایگاه نظامی حمیمیم پاسخ می‌دهد.
در حال حاضر ما با تشدید بی سابقه ای در بحران سوریه مواجه هستیم؛ احتمال درگیری مستقیم روسی - آمریکایی بیش از هر زمان دیگری در حال افزایش است. چه بسا حملات هوایی آمریکا به مواضع ارتش سوریه در دیر الزور یکی از عوامل مهم این تشدید است.
شاید سخن گفتن از جنگ روسیه و آمریکا در خاک سوریه زود هنگام باشد زیرا بسیاری از کارشناسان براین باورند این رخداد نتایج فاجعه آمیزی را در منطقه به دنبال خواهد داشت، ولی می‌دانیم که جنگ در طول تاریخ با تهدیدات کلامی شروع می‌شود و افشا و درز برخی گفتگوهای سیاستمداران در چارچوب نیرنگ و فریب رسانه‌ای رخ می‌دهد.
بارها گفته ایم «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه «برژنف» سالمند زائل العقل یا «گرباچف» مزدور غرب و یا «یلتسین» می‌خواره نیست، و ما باور نمی‌کنیم که پوتین در صورت حمله نظامی آمریکا به سوریه دست به سینه بنشیند.
روزهای آتی صحت گفته هایمان را اثبات خواهد کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد