باتلاق حمله زمینی در انتظار تل‌آویو

کد خبر: 1318255

هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اوایل هفته با نیرو‌های ذخیره درباره این گزینه صحبت کرده است. هدف اصلی، بازگرداندن امنیت به شمال اسرائیل و بازگشت بیش از ۶۰ هزار اسرائیلی آواره به منازل‌شان است

باتلاق حمله زمینی در انتظار تل‌آویو

در شرایطی که پس از ترور فرماندهان حزب‌الله به‌دست رژیم صهیونیستی، سطح تنش در منطقه بالا گرفته و جامعه جهانی نسبت به جنگ منطقه‌ای هشدار می‌دهد، سران تندرو تل‌آویو سرمست از شهادت سیدحسن نصرالله و با این تصور که تشکیلات و صفوف حزب‌الله ازهم پاشیده، گزینه‌های جدید را روی میز گذاشته‌اند. آنچه از گزارش رسانه‌ها به نقل از منابع اسرائیلی به بیرون درز کرده، سران تل‌آویو حمله زمینی محدود به لبنان را مطرح کرده‌اند و شواهد و قرائن حکایت از این دارد که تحرکات نظامی در خطوط مرزی در شرف اجرا است؛ اقدامی که هرچند در سطوح سیاسی سران اشغالگر مطرح شده، اما با توجه به آماده‌باش کامل گروه‌های مقاومت برای پاسخگو کردن دشمن اشغالگر، این ماجراجویی جدید صهیونیست‌ها را در باتلاق امنیتی فرو خواهد برد. سخنگوی کاخ سفید هم هشدار داده که جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله یا ایران راه بازگشت امن ساکنان مناطق شمالی به خانه‌هایشان نیست.

 

پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اشغالگر شنبه شب در گفتگو با «سی‌ان‌ان» گفت که ارتش برای عملیات زمینی احتمالی در لبنان آماده می‌شود، اما تنها در صورت ضرورت آن را انجام خواهد داد. لرنر گفت: «هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اوایل هفته با نیرو‌های ذخیره درباره این گزینه صحبت کرده است. هدف اصلی، بازگرداندن امنیت به شمال اسرائیل و بازگشت بیش از ۶۰ هزار اسرائیلی آواره به منازل‌شان است.»

روزنامه معاریو روز یک‌شنبه به نقل از رهبران ارتش اشغالگر نوشت که تدارکات برای عملیات زمینی محدود در لبنان ادامه دارد و تأکید کرد که هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است. این منابع مدعی شدند که حتی در صورت اتخاذ این تصمیم در کابینه رژیم صهیونیستی، انجام عملیات زمینی در لبنان بسیار محدود خواهد بود. 

این روزنامه به نقل از شهروندان اسرائیلی در شمال می‌نویسد که ارتش همچنان به انتقال تجهیزات و تسلیحات به مرز لبنان ادامه می‌دهد و همزمان تمرینات میدانی را در الجلیل و جولان با تحرکات فعال انجام می‌دهد. یگان‌های زمینی اسرائیل طی هفته گذشته در حال انجام آمادگی‌ها و آموزش‌های لجستیکی هستند که نشان‌دهنده احتمال حمله زمینی قریب‌الوقوع در لبنان در صورت نیاز به تنش‌های امنیتی است. 

روزنامه «اسرائیل‌هیوم» هم دیروز به نقل از منابع اسرائیلی، تحرکات ارتش در شمال را در راستای تلاش برای بازگرداندن ساکنان شهرک‌های مرزی به خانه‌های‌شان دانست و تأکید کرد: هنوز تصمیم نهایی در مورد لشکرکشی محدود زمینی گرفته نشده است. این منابع تأکید کردند: «ترور نصرالله برای بازگشت ده‌ها هزار آواره اسرائیلی کافی نیست و عملیات گسترده‌تری لازم است.» با این‌حال، جان‌کربی روز یک‌شنبه گفت که جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله یا ایران راه بازگشت امن ساکنان مناطق شمالی به خانه‌هایشان نیست.

یک مقام امریکایی مورد استناد شبکه سی‌ان‌ان نیز گفت: «ارزیابی این کشور درباره احتمال حمله زمینی اسرائیل به لبنان بر اساس بسیج نیرو‌های اسرائیلی و انتقال آن‌ها به مرز‌های شمالی و پاک‌سازی مناطق است که می‌تواند آماده‌سازی برای آغاز حمله زمینی باشد.»

 

 تحرکات نظامی در خطوط مرزی 

برخی رسانه‌های امریکایی مدعی شدند که ارتش اسرائیل روز یک‌شنبه روند کنترل یک منطقه باریک در امتداد مرز با لبنان را آغاز کرده تا کمربند امنیتی ایجاد کند که به آوارگان اسرائیلی برای بازگشت به خانه‌های‌شان اطمینان دهد. با این حال، کابینه نتانیاهو در پاسخ به این گزارش‌های مطبوعاتی، شروع عملیات زمینی را تکذیب کرد، اما آمادگی‌هایش برای تهاجم زمینی، به رغم هشدار سخنگویان نظامی و مقامات ذخیره همچنان یکی از گزینه‌ها است و باید ژنرال‌ها این کار را انجام دهند، زیرا بمباران هوایی مهم نیست که چقدر مؤثر باشد و جایگزینی برای عملیات زمینی نیست. رسانه‌های عبری گزارش دادند که جلسه کابینه این رژیم که قرار بود عصر یک‌شنبه برگزار شود، به تعویق افتاده و قرار است روز دوشنبه برگزار شود. 

یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل هم چند روز پیش در سخنانی مدعی شد که حمله زمینی به لبنان را در نوار غزه تمرین کرده‌اند و برای این حمله آمادگی دارند. منابع صهیونیستی درحالی از «عملیات زمینی محدود» در لبنان سخن می‌گویند که در روز‌های نخست تجاوز همه‌جانبه به نوار غزه در اکتبر ۲۰۲۳، نیز از حمله زمینی محدود به این منطقه سخن می‌گفت، اما در نهایت، دامنه این عملیات را گسترش داد و به تدریج عملیات زمینی خود را در سراسر نوار غزه، انجام داد. اکنون این جنگ در باریکه محدود در آستانه تبدیل شدن به جنگ منطقه‌ای است که حتی پای غربی‌ها را هم به میان خواهد کشید. 

 

 فرو رفتن در باتلاق لبنان 

به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی از عملیات شهادت سیدحسن نصرالله سرمست شده و بدون درک درستی از ساختار فرماندهی حزب‌الله تصور می‌کند که می‌تواند از این شوک برای به عقب راندن عناصر حزب‌الله از رود لیتانی استفاده کند، غافل از اینکه ساختار تشکیلات حزب‌الله قائم به شخص نیست و حتی اگر تمام فرماندهان حزب‌الله قادر به تصمیم‌گیری نباشند، یگان‌های عملیاتی این حزب قدرت و فضای لازم را برای اتخاذ تدابیر عملیاتی خواهند داشت. هرچند سران تل‌آویو حمله زمینی به لبنان را با هدف نابودی زیرساخت‌های حزب‌الله و تلاش برای افزایش ضریب امنیتی شهرک‌نشینان در شمال ضروری می‌دانند، اما برخی مقامات امنیتی سابق این رژیم هشدار داده‌اند که این اقدام به نفع مقاومت بوده و اسرائیل در این تله گرفتار خواهد شد. 

متحدان تل‌آویو هم امیدی به پیروزی ارتش اشغالگر در حمله به لبنان ندارند. یک مقام امریکایی دیروز در گفتگو با روزنامه «واشینگتن‌پست» گفت: «امریکا به اسرائیل درباره آغاز عملیات زمینی در لبنان هشدار داده زیرا حمله زمینی ممکن است نتایج معکوسی برای تل‌آویو به همراه داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌کند که از عملیات زمینی علیه لبنان خودداری کند.»

اینکه آیا اسرائیل پس از ترور نصرالله، انگیزه لازم و توان تاکتیکی برای لشکرکشی زمینی به لبنان با هدف تداوم حذف توانایی‌های حزب‌الله و تلاش برای بازگرداندن آوارگان به شهرک‌های شمالی را دارد، موضوعی است که تحلیلگران درباره آن تردید دارند. شایان ذکر است که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰، جنوب لبنان را تحت اشغال خود داشت، اما با وجود ارتش تا بن دندان مسلح در برابر یک گروه چریکی مانند حزب‌الله شکست خورد و سرانجام از این مناطق عقب‌نشینی کرد. 

از طرفی، کابینه نتانیاهو درحالی خود را برای حمله زمینی به لبنان آماده می‌کند که ارتش این رژیم در وضعیت مناسبی قرار ندارد و به گزارش روزنامه هاآرتص، ارتش با کمبود ۱۰ هزار نیرو برای رویارویی در چند جبهه دست و پنجه نرم می‌کند و به همین خاطر به مهاجران آفریقایی متوسل شده و در ازای اقامت دائم و شهروندی، آن‌ها را به خدمت گرفته است. 

با توجه به شرایطی که این روز‌ها در منطقه حاکم است، با ورود زمینی ارتش صهیونیست به خاک لبنان، گروه‌های مقاومت هم پاسخ دردناکی را به دشمن اشغالگر خواهند داد. گروه‌های مقاومت برای دستگرمی برای تنبیه اسرائیل و امریکا، حملاتی را به مواضع آن‌ها در منطقه انجام دادند. منابع سوری بامداد دیروز از حمله گسترده پهپادی به پایگاه نظامی امریکا در نزدیکی میدان گازی «کونیکو» در استان دیرالزور خبر دادند. الجزیره نیز خبر داد که صدای انفجار‌های شدید در این پایگاه به گوش رسیده است. روزنامه یدیعوت‌آحارنوت نیز نوشت که جنوب و شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین در یک زمان از سوی لبنان، عراق و یمن مورد حملات پهپادی و موشکی قرار گرفت که طی آن یک اسرائیلی کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. 

 

 عملیات‌های حزب‌الله 

از سوی دیگر، حزب‌الله نیز در مقابل حملات به غیرنظامیان در این کشور سکوت نکرده و عملیات‌های خود را علیه مواضع و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی در دستور کار قرار داد و طی ساعات گذشته با پرتاب ده‌ها موشک مواضع رژیم صهیونیستی را موشک‌باران کرده است. به گزارش شبکه المنار، حزب‌الله روز یک‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از جدیدترین عملیات خود علیه مواضع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داد. در این بیانیه آمده است که در راستای حمایت از ملت مظلوم فلسطین در نوار غزه و در دفاع از خاک و ملت لبنان و واکنش به تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه شهر‌ها و روستا‌های این کشور، رزمندگان لبنانی موفق شدند پادگان اوفیک رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهند. بر اساس این گزارش، عملیات رزمندگان لبنانی با شلیک تعدادی موشک فادی۱ به صورت موفقیت‌آمیز انجام شد. همچنین، شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی گزارش کرد که پس از اصابت موشک شلیک شده از سوی حزب‌الله برخی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری به دلیل قطع برق در خاموشی کامل فرو رفته‌اند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد