نخستین حمله حزب الله به تل آویو پس از تشدید درگیری‌ها

کد خبر: 1317377

نخستین حمله حزب الله به تل آویو نشان از پیچیدگی‌های شدید این نبرد برای اسرائیل دارد. به رغم ادعاهای روزهای اخیر مقامات ارشد تل آویو مبنی بر نابودی بخش عمده زیرساخت های نظامی حزب‌الله در حملات اخیر، ضربه امروز به تل آویو صحت این ادعا را زیر سوال برد.

نخستین حمله حزب الله به تل آویو پس از تشدید درگیری‌ها

سپیده‌دم امروز چهارشنبه، مقاومت اسلامی لبنان موشکی زمین به زمین به سوی تل‌آویو شلیک کرد که باعث به صدا درآمدن آژیرهای خطر در این شهر و مناطق اطراف آن شد. این نخستین باری است که حزب‌الله در جریان درگیری‌های جدید در سه روز گذشته، مناطق مرکزی رژیم صهیونیستی که فاصله‌ای دست کم 220 کیلومتری از مرز لبنان دارد را هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل ادعا کرده این موشک توسط سامانه دفاعی «فلاخن داوود» رهگیری شده و گزارشی از خسارت یا تلفات جانی دریافت نشده است. با این حال حدود یک ساعت بعد، ارتش رژیم صهیونیستی در ادعای دیگری خاطرنشان کرد پرتابگر موشک حزب‌الله را که در این حمله استفاده شده بود، در منطقه نفاخیه در جنوب لبنان هدف قرار داده است.

حزب‌الله اعلام کرد این حمله با موشک بالستیک «قادر 1» و با هدف قرار دادن مقر موساد در نزدیکی هرتزلیا، در نزدیکی تل‌آویو، انجام شده است. در بیانیه حزب‌الله آمده است که این حمله در پاسخ به انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها در میان مردم عادی و اعضای این گروه و نیز ترور فرماندهان ارشد حزب‌الله در حملات هوایی رژیم صهیونیستی انجام شده است.

این حمله باعث شد آژیرهای خطر در بخش وسیعی از شهرها و شهرک‌های منطقه مرکزی فلسطین اشغالی به صدا دربیاید. همزمان با این حمله حزب‌الله همچنین به دیگر مناطق در شمال سرزمین‌های اشغالی هم حمله کرد.در این بین 40 موشک به سمت صفد شلیک شد که یکی از آنها مستقیما به یکی از شهرک های صهیونیست نشین اصابت کرد.

در دو روز گذشته حزب‌الله پاسخ جدی‌تری به حملات وحشیانه اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی داده و شعاع این جبهه تا 50 کیلومتر افزایش یافته است. این درحالی است که در یک سال نخست شعاع حملات عمدتاً متمرکز درمحدوده نوار مرزی به عمق 10 کیلومتر بود.

از سوی دیگر مقامات اسرائیلی بار دیگر بر تداوم درگیری تا زمان امن شدن مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی و بازگشت آوارگان تأکید کردند که نشان از موضع ضعیف رژیم صهیونیستی در مرحله کنونی درگیری‌ها با حزب‌الله دارد. ارتش اسرائیل امروز ادعا کرده 100 نقطه را در جنوب لبنان هدف قرار داده و در ادامه در پیامی به زبان عربی ادعا کرد ساکنین جنوب لبنان نباید به این زودی‌ها به منازل خود بازگردند.

حزب‌الله دیروز نیز به شلیک موشک و پهپاد به داخل فلسطین اشغالی ادامه داده بود و باعث به صدا درآمدن آژیرهای خطر در شهرهایی از جمله زیخرون یعقوب و یوکنعام شد.

ارتش اسرائیل همچنین به حمله بامداد روز چهارشنبه حزب الله با 5 موشک به منطقه کرمل و وادی عاره در شمال سرزمین‌های اشغالی و جنوب حیفا نیز  اعتراف کرد و افزود پهپادی که اواخر سه‌شنبه به منطقه عتلیت در جنوب حیفا شلیک شد با موفقیت به پادگان نظامی ارتش  اصابت کرده و خسارتی نیز به بار آورده است. بیانیه حزب‌الله در این راستا تصریح کرده که چندین پهپاد حامل مواد منفجره به سمت پایگاه دریایی عتلیت اسرائیل، میزبان یگان کماندویی شایطت 13، پرتاب کرده است. ارتش اسرائیل مدعی است سه پهپاد در این حمله پرتاب شدند.

همزمان مقاومت اسلامی عراق نیز در بیانیه ای تصریح کرد بکه در ساعات بامدادی روز چهارشنبه تعدادی پهپاد به سمت فلسطین اشغالی پرتاب کرده است.

در مجموع به نظر می‌رسد این اقدامات را باید در راستای راهبرد «وحدت میدان‌ها» ارزیابی کرد.  یکی از این پهپادها در طول شب آژیرهای خطر را در شهرک کوچک ساپیر در امتداد مرز با اردن در صحرای جنوبی عرابای اسرائیل به صدا درآورد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این پهپاد از سمت شرق وارد حریم هوایی اسرائیل شده و به هدفی در شرق سرزمین‌های اشغالی اصابت کرده است. مقاومت اسلامی عراق مسئولیت این حمله پهپادی را بر عهده گرفت و اعلام کرد که این پهپاد با یک پایگاه نظامی برخورد و به آن صدمه زده است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد