فریدمن: ایران اسرائیل را در منگنه قرار داده؛ تل‌آویو با تهدید موجودیتی روبروست

کد خبر: 1297560

ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز ضمن اشاره به اینکه اسرائیل با تهدید موجودیتی روبرو شده نوشته که ایران، به عنوان یک «ابرقدرت منطقه‌ای» توانسته تل‌آویو را در منگنه قرار دهد.

فریدمن: ایران اسرائیل را در منگنه قرار داده؛ تل‌آویو با تهدید موجودیتی روبروست

توماس فریدمن، تحلیلگر مشهور سیاست خارجی و ستون‌نویس روزنامه‌های آمریکا به توصیف  وضعیت دشوار رژیم صهیونیستی پرداخته است. او در آغاز این یادداشت می‌نویسد: «روز ۴ نوامبر ۲۰۲۲ُ، بعد از آنکه دولت راست‌گرای افراطی اسرائیل در انتخابات پیروز شد من یادداشتی با این عنوان نوشتم: "اسرائیلی که می‌شناختیم رفته است."»فریدمن نوشته این یادداشت را به عنوان هشداری درباره میزان افراطی بودن ائتلاف بنیامین نتانیاهو نوشته اما بسیاری با آن مخالفت کرده‌اند. او نوشته است که رویدادهای پیش آمده نشان می‌دهد که آنها اشتباه می‌کرده‌اند. او نوشته است: «معتقدم که رویدادهای فعلی نشان داده‌اند که آنها اشتباه می‌کردند و اوضاع الان حتی بدتر است: اسرائیلی که ما می‌شناختیم رفته است و اسرائیل امروز در خطر موجودیتی قرار دارد.»وی اضافه کرده است: «اسرائیل مقابل یک ابرقدرت منطقه‌ای به نام ایران قرار گرفته که توانسته با استفاده از متحدان و نائبانش یعنی حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و شبه‌نظامیان شیعه در عراق اسرائیل را در منگنه‌ای سخت قرار دهد.»این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اسرائیل هیچ پاسخ دیپلماتیک یا نظامی‌ای در برابر وضع موجود ندارد می‌نویسد: «از آن بدتر اینکه اسرائیل با چشم‌انداز جنگ در سه جبهه یعنی غزه، لبنان و کرانه باختری روبرو است، ضمن آنکه یک تحول خطرناک جدید هم اتفاق افتاده: حزب‌الله در لبنان بر خلاف حماس به موشک‌های نقطه‌زنی مسلح است که می‌تواند بخش‌های زیادی از زیرساخت‌های اسرائیل از فرودگاه‌ها گرفته تا اسکله‌های دریایی تا دانشگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی‌اش را نابود کند.»

به نوشته فریدمن، در سوی دیگر اسرائیل توسط نخست‌وزیری رهبری می‌شود که برای اجتتاب از رفتن به زندان به اتهام فساد مجبور است در قدرت باقی بماند. او برای اینکه بتواند در قدرت باقی بماند روحش را به کابینه‌ای متشکل از راست‌گراهای افراطی که معتقدند اسرائیل باید تا زمان کشتن تمامی اعضای حماس در غزه بجنگد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها