عکس یادگاری دولت با دستاورد قبلی‌ها

کد خبر: 655954

روز گذشته رییس جمهور به عسلویه رفت تا چند پروژه نفتی را افتتاح کند؛ پروژه‌هایی که افتتاح آن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شک برانگیز است اما عجیب‌تر این است که این پروژه‌های نفتی در دولت دهم و اوج تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای نزدیک به 78 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سرویس اقتصادی فردا؛ روزنامه صبح نو نوشت:

روز گذشته رییس جمهور به عسلویه رفت تا چند پروژه نفتی را افتتاح کند؛ پروژه‌هایی که افتتاح آن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شک برانگیز است اما عجیب‌تر این است که این پروژه‌های نفتی در دولت دهم و اوج تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای نزدیک به 78 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به نظر می‌رسد افتتاح پروژه نفتی عسلویه بیشتر از اینکه برای رونمایی از توان و دستاوردهای جمهوری اسلامی باشد، راهکاری جدید برای کسب آرای مردم در انتخابات 96 است و دولت به جای استفاده و معرفی دستاوردهای خود، از پروژه‌های دولت قبل که در دولت یازدهم پیشرفتی نداشته است، را رونمایی کرده و با آن عکس یادگاری می‌گیرد.

آقای حسن روحانی رییس جمهور دولت یازدهم در مراسم افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی با اشاره به چهار بار حضور خود در منطقه پارس جنوبی طی فعالیت دولت یازدهم، خاطر نشان کرد: هر بار که به این منطقه آمده‌ایم، شاهد گام‌های بلندی در توسعه و پیشرفت کشور بوده‌ایم.
اما واقعیت این است که دولت تدبیر و امید پارس‌جنوبی را هم مانند بسیاری از پروژه‌های عمرانی جا مانده از دولت دهم، به دست فراموشی سپرده و تمام تلاش خود را بر توافق برجام یا انعقاد با کشورهای خارجی منعطف کرد، به همین دلیل است که با وجود بهتر شدن شرایط فروش نفت یا تحریم‌ها، نتوانست 22 درصد فازهای پارس جنوبی را به اتمام برساند و چون نقشه‌ها و دستاوردهای دیگرش با شکست مواجه شد، به یاد افتتاح پروژه‌های فراموش شده افتاد.
پیشرفت 78 درصدی پارس جنوبی در اوج تحریم‌ها
آقای علی ادیانی نایب رییس کمیسیون انرژی در مجلس دهم در گفت‌وگو با روزنامه صبح‌نو درباره رونمایی از پروژه‌های نفتی از سوی رییس‌جمهور گفت: پروژه‌هایی که رییس جمهور امروز از آن‌ها رونمایی می‌کند، در دولت قبل آماده شده و حتی قسمتی از آن تا 78 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مابقی 51 درصد تکمیل شده بودند. وی افزود: فازهای ، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی در زمان تحریم‌های شدید آغاز شده و چنین پیشرفتی را داشته است. برای مجموع این پروژه 20 میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود اما در دولت یازدهم منابع مالی برای ادامه و تکمیل زودتر این پروژه‌ها وجود نداشت، اما تکمیل فازهای پارس جنوبی کارنامه نظام در مقابله با تحریم‌هاست. نایب رییس کمیسیون انرژی تأکید کرد: یکسالی از اجرای برجام می‌گذرد اما آمد و شدها به کشور به قرارداد نفتی منتهی نشد و قراردادهایی برای انجام کارهای زیرساختی نداشته‌ایم، متأسفانه دولت‌ها در پایان عمر خود کلنگ پروژه‌ها را زده و روبان‌ها را پاره می‌کنند. همانطور که در بالا اشاره شد، اجرای برجام هم در رفع تحریم‌ها و بهبود اوضاع نقشی نداشت بگونه‌ای که دولت حتی نتوانست پروژه‌هایی را که در دولت قبل افتتاح شده بود، به سرعت به اتمام برساند؛ البته شاید بهره‌برداری انتخاباتی از این پروژه‌ها دلیل دیگر تأخیر در افتتاح آن‌ها باشد. شاید خواندن ماجرای افتتاح های شب انتخاباتی از زبان وزیر سابق نفت جالب تر باشد.
رستم قاسمی: کار دیگران را به نام خود ثبت کردند
آقای رستم قاسمی در واکنش به افتتاح فازهای پارس جنوبی توسط آقای روحانی گفته است: «کار دیگران را به نام خود ثبت کردند و اهمیتی هم نمی‌دهند! افتتاح طرح‌های دولت قبل در پارس جنوبی مشکلی را حل نمی‌کند چون پروژه‌های توسعه شبکه انتقال گاز معطل گذاشته شد و عملا انتقال گاز تولید شده با مشکلات متعدد روبه‌رو خواهد بود.» به گزارش فارس، وی ادامه داد: «در دولت دهم 18 فاز پارس‌جنوبی همزمان در حال اجرا بود و پیشرفت این فازها در تاریخ صنعت نفت کشور بی‌سابقه بود.» وزیر نفت دولت دهم درباره سهم دولت یازدهم در این افتخار ملی این‌گونه می گوید که: «فاز 17 و 18 ، با پیشرفت 78 درصد تحویل دولت یازدهم شده بود و در این دولت 4 سال زمان برد تا 22 درصد باقیمانده تکمیل شود در حالی که این دو فاز باید حداکثر تا پایان سال 93 تمام می‌شد.» قاسمی افزود: «فاز 19 پارس جنوبی نیز با پیشرفت 70 درصدی به دولت یازدهم تحویل شده است و انتظار می‌رفت افتتاح آن به شب انتخابات موکول نشود.» آقای روحانی اما برجام را همچنان مهمترین دستاورد خود می‌خواند و حتی نمی‌خواهد این «نوزاد» (!) را به آغوش کس دیگری بسپارد و تأکید می‌کند که تنها اگر خودش باشد مردم می‌توانند دستاوردهای برجام را ببینند . رییس جمهور روز گذشته در مراسم افتتاح فازهای پارس جنوبی، باز هم تأکید کرد: «روزی که توانستیم در مقابل 6 قدرت جهانی حق ملت ایران را به کرسی بنشانیم و فردای شب قدر 23 ماه رمضان، پیروزی بزرگی را در سایه دعای مردم و رهبری عزیز و قدرت دیپلماسی کشورمان، شاهد بودیم، این نیز روز افتخار ما ایرانیان بود.» حقی که هیچ گاه به دست ایران نرسید و تنها عایدیش کندن قلب رآکتور اراک بود و سوغاتی‌اش هم تحریم‌های بیشتر.
از برجام در فصل انتخابات نمی گویم

برجام به‌گونه ای تو زرد از آب در آمد که یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هم گفت که نمی‌خواهد حتی درباره آن در فصل انتخابات سخنی به میان آورد. آقای علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا برجام می‌تواند نقطه قوت روحانی در مناظرات باشد، گفت: «بنده در فصل انتخابات صحبتی در این زمینه ندارم و حرفی نمی‌زنم.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد