فن سانتریفیوژ

کد خبر: 1310991
فن سانتریفیوژ

 

درراستای شناخت فن سانتریفیوژ ابتدا باید این چنین گفت که فن سانتریفیوژ یا گریزاز مرکز، دستگاهی است که هوا یا گازهای موجود در یک محیط بسته را با استفاده از نیروی گریز از مرکز جابجا کرده، و در ادامه این فن ها، با افزایش فشارهوا و انرژی جنبشی، آن را به طور عمود بر محور چرخشی پروانه تخلیه می کنند. همچنین این فن ها به دلیل استحکام بالا ، قابلیت استفاده در شرایط سخت و صدای کم ، از محبوبیت بالایی برخوردارند.

فن سانتریفیوژ نیز یک پروانه ی اگزاست فن بوده که هوا را با فشار مکش یا دمش بالا ازیک محیط به محیط دیگر انتقال می دهد. فن سانتریفیوژ دارای انواع مختلفی می باشد که این فن براساس توان دور موتور، و همچنین سایز پروانه، ظرفیت های مختلف دارد. مهمترین این فن های سانتریفیوژ، پروانه فوروارد، بکوارد، وشعاعی می باشند.

ً فن سانتریفیوژ یا گریزاز مرکز چگونه دستگاهی می باشد؟

نام دیگر فن سانتریفیوژ ، اگزاست فن می باشد که هدف آن جابجایی هوا به طور دمیدن یا مکیدن، از یک محیط به محیط دیگری می باشد. پروانه های سانتریفیوژ با توجه  به ایجاد فشار زیاد گردش هوا، به صورت گسترده در انواع سیستم های کانال کشی ، بیشتر کاربرد دارند. فن سانتریفیوژ می تواند یکی از رایج ترین پروانه های هوادهی درصنعت  و تهویه مطبوع باشند که بیشتر در جابجایی هوا در مسافت های بالا بکار می روند.

 

ً فن سانتریفیوژ چه کاربردی دارند؟

فن سانتریفیوژ دستگاهی می باشد که در بوجود آوردن اختلاف فشاردر جهت انتقال گازها یا هوا در پروسه ی صنعتی بکار می روند. فن سانتریفیوژ یا گریزازمرکز ، با ایجاد زاویه 90درجه این هوا را جذب و به بیرون هدایت می کنند.

مهمترین کاربرد های فن های سانتریفیوژ در صنایع مختلف عبارتنداز:

  • صنایع غذایی: این مورد برای کنترل رطوبت دما، خشک کردن و خنک کردن موادغذایی بالاترین کاربرد را دارد.
  • صنایع شیمیایی: درمکان هایی مانند:کارگاه ها، کارخانجات برای حذف آلودگی ها وتهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد ،
  • صنایع پزشکی: درمراکز درمانی و بهداشتی برای کنترل کیفیت هوا و جلوگیری ازشیوع بیماری های واگیردار و أنواع مختلف بیماری ها، استفاده می شوند.

ً مهمترین ویژگی فن های سانتریفیوژ:

  • ایجاد استحکام بالا و تولید آلودگی صوتی کم،
  • دستیابی به تراکم هوا با مقیاس های بالا
  • استفاده از سرعت 30000 تا77  دور در دقیقه
  • تخلیه کردن هوای جذب شده به طور عمود بر محور گردش پروانه
  • توان مقابله با پایین آمدن فشار بالای استاتیک در سیستم های کانال کشی و پکیج ها
  • ایجاد آلودگی صوتی پایین واستحکام کم

ً  چگونه فن سانتریفیوژ را انتخاب کنید؟

درزمان  انتخاب یک فن سانتریفیوژ عالی و مناسب، به عواملی کلیدی نیاز داریم که به قسمتی از این نکات اشاره می کنیم:

  1. انواع کاربرد: قبل از هرکاری ابتدا باید مشخص کنید که فن سانتریفیوژ را برای چه کاربردی نیاز دارید. هرکدام از این فن های سانتریفیوژ در کاربردهای  مختلف  مثلاً:برای تخلیه هوای رستوران ها، آشپزخانه ها و تهویه مطبوع صنعتی و خنک کردن تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.
  2. فشاردهی: اندازه ی نیرویی که فن به هوا وارد می کند را فشاردهی گویند که  باید متناسب با نیاز شما فشار را وارد کند، فشاردهی در کاربردهایی که نیاز به فشار بالای هوا دارند و فن های با پره های خم به عقب یا بکوارد نام دارند، استفاده می کنند.
  3. ظرفیت هوادهی مناسب: به مقدار هوایی که فن ها در زمان واحدی جابجا کرده و متناسب با نیاز شما باشد را ظرفیت هوادهی می نامند. به طور مثال اگر شما نیاز داشته باشید ، مقدار زیادی ازحجم هوا  را جابجا کنید باید متناسب با نیازخود ازفن با ظرفیت دهی بالا، انتخاب کنید
  4. صدایی که تولید شده: در فن های سانتریفیوژ صدایی که تولید می شود بسیارمهم است، مخصوصا در فضاهایی که به صدا حساس هستند. فن سانتریفیوژ معمولاً نسبت به فن های آکسیال از صدای کمتری برخوردارند.
  5. راندمان در فن ها: راندمان یعنی  مقدارانرژی صرف شده برای جابجا کردن مقدار مشخصی هوا، است. فن ها با داشتن راندمان بالا هم مصرف انرژی کمتری دارند و هم هزینه های عملیاتی را کاهش می دهند.
  6. هزینه های فن های سانتریفیوژ: در زمان خرید باید هزینه های خرید و نصب را درنظر بگیرید. فن های سانتریفیوژ یا گریزازمرکز ، امکان دارد در ابتدا هزینه های بیشتری داشته باشد، ولی به مرور زمان در بلند مدت به دلیل راندمان بالا و همچنین صدای کمتر، هزینه ها مقرون به صرفه شوند.

باتوجه به نکاتی که گفته شد می توان فن های سانتریفیوژ مناسب برای کاربرد خود را انتخاب کرد.

 اگر نیاز به سوال بیشتری دارید ،  مشاوران اس ام تهویه ، همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند،

2

ً فن های سانتریفیوژ به چند دسته تقسیم می شوند؟

در ابتدا باید  بدانید که شرکت اس ام تهویه ، بیش از هشت مدل فن های متفاوت و  بدون هیچ محدودیت سایزی تولید کرده است.  مهمترین نوع فن تولید شده ، فن سانتریفیوژ می باشد که یکی از خاص ترین گزینه ها، برای تخلیه هوا و یا تزریق هوای تازه به داخل سالن های شما می باشد.برای بررسی و انتخاب بهترین مدل برای سالن شما بهتر است بسته به شرایط سالن خود، با مشاوران ما تماس حاصل فرمائید تا از راهنمایی و مشاوره ی این عزیزان بهره مند شوید.

انواع فن سانتریفیوژ عبارتنداز:

  1. پلاک فن
  2. پروانه بکوارد دبل
  3. پروانه بکوارد سینگل
  4. فن سانتریفیوژ بکوارد دبل فولی تسمه
  5. فن سانتریفیوژ بکوارد سینگل فولی تسمه in
  6. فن سانتریفیوژ بکوارد سینگل فولی تسمه out
  7. فن سانتریفیوژ بکوارد سینگل کوبله مستقیم

ما در اینجا چند دسته از اصلی ترین فن های سانتریفیوژ را تقسیم بندی کرده و انواع آن را نام برده و بررسی خواهیم کرد، که هرکدام چه ویژگی و کاربردهایی دارند:

  1. فن سانتریفیوژ بکوارد (با پره های خم به عقب): پره های این مدل فن سانتریفیوژ ، خمیده رو به عقب و منحنی شده هستند.

ویژگی های این مدل :

باتوجه به نحوه ی طراحی این مدل پره ها، قادر به ایجاد فشار بالا در سیستم های تهویه مطبوع و صنعتی هستند.این پره ها به دلیل طراحی منحنی شده ، باعث کم شدن نویز و افزایش زیاد کارایی فن می شود.

کاربرد های فن بکوارد:

ازاین مدل فن سانتریفیوژ بکوارد ، در صنایع غذایی ، صنایع نفت و پتروشیمی و گاز، و درصنایع الکتریکی برای خنک کردن لوازم الکتریکی ، و تهویه هوای آشپزخانه ها و انتقال هوا و گازها در پالایشگاه ها به بیرون ، استفاده می شوند.ازاین مدل فن نیز در صنایع خودرو سازی و فولاد و فلزات، بکار می رود.

۲. فن سانتریفیوژ فوروارد (با پره های خمیده به جلو):

کاربرد :

این فن ها را در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها، فضاهای تجاری و اداری می توان مشاهده کرد. این فن ، جهت انتقال هوا در سیستم های تهویه و خنک کننده ها و در صنایع الکترونیکی و همچنین تهویه صنعتی و کمپرسورها به کار می روند

ویژگی ها:

ویژگی این فن ، ایجاد جابجایی بیشتر در مقایسه با انواع فن های دیگر می باشد. این مدل فن سانتریفیوژ فوروارد ، در ساختمان ها باعث ایجاد صدای کمتر، وعملکرد عالی و دارای اندازه کوچک و نصب و راه اندازی راحت و آسان می شوند .این مدل فن دارای محبوبیت بیشتری نسبت به فن های دیگر می باشد.

۳. فن سانتریفیوژ شعاعی(رادیال):

فن رادیال یکی دیگراز فن های گریزازمرکز است. تیغه های این مدل،  پروانه ای و در راستای شعاع پره ها به صورت خطی می باشد.

ویژگی ها:

 این فن ، برای جابجایی هوا ی کثیف و آلوده و اسیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد ها:

فن های شعاعی برای جابجایی هوا با فشاربالا و با مقاومت زیاد، در برابر گردو غبار می باشد.  این مدل فن شعاعی را درسیستم های تخلیه محلی هوا و در جاروبرقی ها نیز بکار می برند.

۴. فن سانتریفیوژ ایرفویل:

این مدل فن ایرفویل ، از پره های حلزونی شکل از نوع ایرفویل ، می باشد. این نوع فن از بروزترین نوع فن ها به حساب می آید.

ویژگی های ایرفویل :

این مدل فن ها دارای ارزش پایین ، و راندمان بالا و دارای افت فشار استاتیکی پایین و ایجاد هوادهی بالا می باشد.

کاربرد فن ایرفویل:

در صنایع و مراکز تجاری  که نیاز به تهویه با حجم بالا و با فشار زیاد دارند،  مورد استفاده قرار می گیرند.

ـــ مزایا و معایب فن سانتریفیوژ را توضیح دهید ؟

 ابتدا نگاهی به مزایای فن های سانتریفیوژ می اندازیم که عبارتند از:

ً مزایای فن سانتریفوژ :

  • کارایی بالا در فن سانتریفیوژ:

 فن های سانتریفیوژ می توانند حجم زیادی از هوا را با فشار بالا جابجا کنند. این کاربردها برای محیط های صنعتی و تجاری مناسب می باشند.

  • استحکام و دوام فن ها:

این مدل فن ها دارای ساختاری محکم و مقاوم تر هستند به همین دلیل در شرایط سخت و سنگین، عملکرد عالی دارند.

  • صداهای کم :

فن سانتریفیوژ را در محیط های حساس استفاده می کنند زیرا نسبت به فن های آکسیال از صدای کمتری برخوردارند.

  • تنوع کاربردی فن ها :

این مدل فن ها در آشپزخانه ها و رستوران ها، حتی در مراکز تجاری و ورزشی  استفاده می شوند.برای خنک کردن تجهیزات صنعتی نیز بکار می روند.‌‌

  • انعطاف پذیری بالا :

فن های سانتریفیوژ می توانند در چندین حالت مانند: هوای خشک و یا هوای مرطوب، را تهویه کنند.

ً فن های سانتریفیوژ ، یکی از اجزایی است که همیشه در محیط های بسته و در ساختمان ها وجود دارند، زیرا به مرور زمان هوای داخل یک محیط بسته ، غیرقابل استفاده می شود.

ـــ معایب فن های سانتریفیوژ :

  • نگهداری و تعمیر پیچیده :  نگهداری و تعمیر این مدل فن های سانتریفیوژ ممکن است گاهی پیچیده و زمان بر باشد و هزینه این مدل فن ، بالا باشد.
  • هزینه های بالای فن ها :  در مقایسه با فن های آکسیال، هزینه خرید و نصب این فن ها، گران تر و هزینه برتر می باشد.
  • مصرف انرژی :  گاهی مصرف انرژی فن های سانتریفیوژ، در مقایسه با فن های دیگر، بیشتر می باشد و می توان گفت که هزینه های عملیاتی را بیشتر میکند.

ـــــــــــــــــــــ

جمع بندی آخر:

 پروانه های سانتریفیوژ، بیشتر در راستای تهویه، هوای ساختمان ها و ورزشگاه ها و کارگاه ها، کارخانجات و حتی رستوران ها بکار می روند. فن های سانتریفیوژ به دلیل ایجاد فشار بالا در گردش هوا، در انواع سیستم های کانال کشی کاربرد زیادی دارند.‍

3

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد