همسان سازی حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان در روز چهارشنبه

اطلاعیه مهم از همسان سازی حقوق بازنشستگان در روز جمعه ۲۳ شهریور | واریزی داغ و مهم برای بازنشستگان کشور در این ساعت

کد خبر: 1314479

با اصلاح آیین‌نامه همسان سازی حقوق بازنشستگان، این نگرانی در بین آنها ایجاد شده که مبلغ افزایش حقوق‌شان کاهش یابد. اما این موضوع تا چه حد نگران‌کننده است؟

اطلاعیه مهم از همسان سازی حقوق بازنشستگان در روز جمعه ۲۳ شهریور | واریزی داغ و مهم برای بازنشستگان کشور در این ساعت

 کشمکش‌های طولانی بر سر موضوع همسان سازی حقوق، مدت‌هاست بازنشستگان را آزرده‌خاطر کرده است. در میان بدقولی‌های بسیار دولت برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان، این روزها انتشار خبر اصلاح یک بند از آیین‌نامه اجرایی همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز نگرانی‌های این قشر را بیشتر کرد. حالا بازنشستگانی که مدت‌هاست چشم‌انتظار اجرای همسان سازی حقوق‌شان هستند، نگران‌اند که مبلغ افزایش این حقوق نیز کمتر از حد انتظارشان باشد. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد با اصلاح این بند تغییری در رقم همسان سازی حقوق بازنشستگان رخ نخواهد داد.

بند اصلاح‌شده از آیین‌نامه اجرایی همسان سازی حقوق بازنشستگان چه بود؟

ماجرا از جایی شروع شد که هیات وزیران، در جلسه 7 شهریورماه، اصلاح جزء 6 ماده یک آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد. پیش از این اصلاحیه، بند مذکور به این شرح بود: «مابه‌التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با نود درصد (۹۰%) میانگین مبلغ خالص حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز.»

مطالعه بیشتر: تمام وعده‌ های دولت برای همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان/ حقوق بازنشسته‌ های تامین اجتماعی چه تغییری می‌ کند؟

پس از اصلاح اما واژه «خالص» از این بند حذف و عبارت «پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند (ث) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» به انتهای آن اضافه شد.

برخی از بازنشستگان چنین برداشتی کردند که این اصلاح، به معنای کسر حق بیمه و مالیات از حقوق آنهاست. با این حال، به نظر می‌رسد این اصلاحیه تنها برای شفاف‌سازی در مورد واژه «خالص» در این بند بوده است. در واقع خالص حقوق، همان حقوق ناخالص پس از کسر مالیات، حق بیمه و دیگر کسورات، از جمله جریمه‌ها، پرداختی وام و مساعده است.

به عبارت دیگر، مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان بر اساس حقوق شاغلان محاسبه می‌شود، اما خود بازنشستگان از این کسرها معاف‌اند و با این اصلاحیه، تغییری در شرایط همسان سازی حقوق آنها رخ نمی‌دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و تبدیل به قانون شد افزود: متاسفانه در زمان لایحه بودجه و بودجه‌نویسی ۱۴۰۳ متوجه شدیم دولت این موضوع را در نظر نگرفته است.

وی اظهار کرد: در آن زمان لایحه دولت را پس فرستادیم و اعلام کردیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی در لایحه بودجه حتما باید دیده شود اما دولت در منابع دچار مشکل بود.

محبی نجم‌آبادی گفت: در نهایت مجلس مصوب کرد قانون مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود و ما مبلغی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان را در ۳ سال متوالی «۴۰ درصد، ۳۰ درصد، ۳۰ درصد» بتوانیم همسان‌سازی کنیم که بازنشسته ما در انتهای ۳ سال معادل ۹۰ درصد شاغل دریافتی داشته باشد، در نهایت این اتفاق افتاد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات افزود: اما تغییر و تحولات ماه‌های اخیر و تغییر دولت باعث شد اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی طول بکشد و به اطاله موضوع بیانجامد.

نجم‌آبادی با اشاره به اینکه آیین‌نامه شیوه اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی باید توسط سازمان اداری استخدامی آماده شود گفت: بخشی از تاخیر ناشی از این موضوع است که به زودی انجام و به سازمان بازنشستگی کشور ابلاغ می‌شود و احکام اعمال خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد