زبان مردم مالزی چیست؟

کد خبر: 1300475
زبان مردم مالزی چیست؟

 

برای تجربه‌ی بهشت بر روی زمین کافی است به آسیای میانه و جنوب شرقی سفر کنید تا از دیدن طبیعت بینظیر شگفت زده شوید. خوب است بدانید که مالزی همان اندازه که سرزمین شگفتی و تنوع است، دارای زبانها و گویشهای گوناگونی است که آشنایی با آنها، خالی از لطف نیست. بنابراین در این مقاله اطلاعات مفیدی در همین زمینه برای شما گردآوری کرده‌ایم. تور مالزی بدون شک، لذت حضور در بخشی از بهشتی است که شما می‌توانید در هر گوشه‌اش یک سفر فراموش نشدنی و خاطره انگیز را تجربه کنید. سواحل طلایی، برجهای سر به فلک کشیده و معروف جهان، جنگل‌های سرسبز باستانی، تنوع رنگ و عطر و طعم و گوناگونی فرهنگ، این کشور را به یکی از مناطق محبوب توریستی تبدیل کرده است.

 

سفر به سرزمین شگفتی‌ها

تصور کنید در کشوری بیش از ۱۵ هزار نوع گیاه منحصر به فرد در جنگل‌های بارانی ۱۳۰ میلیون ساله رشد کرده‌اند که مامن حیوانات کمیاب و نایاب جهانند. مرجان‌های آبی با رنگ‌های درخشان و زیبا محل زندگی میلیون‌ها آبزی دیدنی هستند و جزایر کوچک و بزرگ مانند تکه‌هایی از بهشت، آب‌های این کشور را پر کرده‌اند. بنابراین طبیعی است که در چنین جغرافیای متنوعی، زبان‌های متنوعی نیز متداول باشد. بنابراین پیشنهاد «فلای تودی»، هدیه دادن این تجربه فوق‌العاده به خود یا عزیزانتان با یک تور گردشگری است.

این کشور از اقوام مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از مالایی‌ها، چینی‌ها، مردم هند و تامیل و بسیاری از اقوام دیگر که هر کدام به زبان خاص خود صحبت می‌کنند. در کل مالزی دارای ۱۳۷ زبان زنده است که ۴۱ مورد آن در شبه جزیره مالزی متداول است. زبان‌های «ایبان، دوسونیک و کادازان» مهم‌ترین زبان‌های بومی در شرق مالزی هستند، اما دولت مالزی در سطح مدارس ابتدایی سه زبان اصلی، مالایی، ماندارین و تامیل را آموزش می‌دهد.

زبان مالایی (Malay)

زبان اصلی مردم مالزی «مالایی» (Malay) یا «باهاسا مالایو» (Bahasa Melayu) است. زبان مالایی عضو شاخه غربی یا اندونزیایی زبان باستانی «آسترونزی» بوده و از خانواده زبانی مالایو-پلینزی است. امروزه بیش از ۳۳ میلیون نفر در شبه جزیره های مالایی، سوماترا، بورنئو و جزایر کوچکتر منطقه به «باهاساو مالایو» به عنوان زبان مادری صحبت می‌کنند.

زبان مالایی در گذشته به خط «جاوی» نوشته می‌شد که یک الگوی خطی عربی است، اما با تسلط انگلیسی‌ها بر این کشور، ترکیبات لاتین جایگزین شد و سبک نگارشی را تا حد زیادی تغییر داد.

16

انگلیسی زبان دوم مردم مالزی

زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم مردم مالزی شناخته می‌شود به طوری که حتی در کوچه و خیابان شاهد انگلیسی صحبت کردن مردم این کشور خواهید بود. زیرا آموزش زبان انگلیسی یک درس اجباری در دوره ابتدایی و متوسطه در این کشور است. در نتیجه با وجود گستردگی زبان‌ مالایی، انگلیسی به عنوان زبان دوم این کشور اجباری و فراگیر است زیرا زبان بین المللی و پایه برای تجارت و تعاملات جهانی است. همچنین به عنوان یک استاندارد بین المللی، در ارتباطات سیاسی، اقتصادی، نظامی، صنعتی، فرهنگی، علمی و غیره کاربرد وسیع دارد.

در واقع زبان رایجی که در همه شهرها، فروشگاه‎‌ها، مراکز اداری، تجاری و دانشگاهی و غیره در مالزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زبان انگلیسی است. همچنین زبان تدریس در بیشتر کالج‌ها و دانشگاه‌های خصوصی و بین‌المللی این کشور است. علاوه بر این در برخی مناطق، زبان انگلیسی بر زبان مالایی اولویت دارد. از جمله در ایالت‌های «صباح» و «ساراواک» که مردم در محل کار خود به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. همچنین قوانین مالزی معمولاً به زبان انگلیسی تدریس و خوانده می‌شوند.

زبان چینی

جالب است بدانید که یک چهارم مردم مالزی را چینی‌های مهاجری تشکیل می‌دهند که برای کار و تجارت در این کشور زندگی می‌کنند. چینی‌ها از نقاط مختلف به مالزی مهاجرت کرده‌اند به همین دلیل تفاوت لهجه‌های چینی در مالزی به دلیل همین تنوع قومیتی است. لهجه‌های رایج چینی در مالزی عبارتند از:

  • چینی ماندارین
  • هوکین
  • فوجیان
  • زبان کانتونی
  • هاکا
  • تئوچو

زبان هندی

هندی‌های ساکن مالزی بیشتر از شرق هند به این کشور مهاجرت کرده‌اند. هر چند طبقات متوسط و بالای هندی‌های مالزی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند؛ اما لهجه و زبان اغلب هندی‌هایی که از جنوب هند وارد مالزی شده‌‎اند شامل این زبانها هستند:

  • تأمیلی
  • تلوگو
  • مالایالام
  • زبان هندی

سایر زبان‌های رایج در مالزی

در مالزی یک نژاد مرکب اورسیایی که ترکیبی از اجداد پرتقالی-مالایی هستند، زبانی آمیخته با زبان پرتغالی دارند که به «پاپیا کریستانگ» معروف است. مهاجرین کشور فیلیپین نیز در مالزی به زبان «چاکاوانو» صحبت می‌کنند و این زبان نیز ترکیبی از زبان اسپانیایی در آسیا است.

بخشی از مردم مالزی، اوراسیایی‌هایی هستند که اجداد دو رگه مالایی و اسپانیایی دارند و بیشتر در «صاباح» زندگی می‌کنند. از طرفی در مدارس اسلامی و مذهبی مالزی، زبان عربی تدریس و صحبت می‌شود. بنابراین با وجود این تنوع قومیت و فرهنگ‌ در مالزی، آنچه بیشتر از همه برای گردشگران جالب است، مکالمات روزمره مردم با زبانهای ترکیبی از کلمات مالایی، چینی، تایلندی، انگلیسی و هندی است.

17

کلمات و عبارات پرکاربرد زبان مالایی

در این قسمت با چند کلمه و عبارت به زبان مالایی آشنا می‌شوید، تا در صورت سفر رویایی به این کشور زیبا، بتوانید از این کلمات استفاده کنید:

-سلام: سلام به زبان مالایی، سِلامت (selamat) یا سلام علیکم (Salam alleykom) گفته می‌شود. همچنین از کلمه Halo نیز برای سلام کردن در مکالمات معمولی و روزمره استفاده می‌کنند. اما دقت کنید که برای موقعیت‌های رسمی معمولا از عبارت selamat siang استفاده می‌شود.

-دوستت دارم: دوستت دارم به زبان مالایی با دو عبارت بیان می‌شود: سایا سانگ اواک (Saya sayang awak) و سینتاکان اواک (saya cintakan awak)

«سانگ» به معنی احساس شدید وابستگی، شیفتگی و محبت است. «سینتا» نیز برای ابراز احساس عمیق و شدید محبت به کار برده می‌شود. سایر لغات پرکاربرد در زبان مالایی عبارتند از:

-خداحافظ Selamat tinggal

-متشکرم Terima Kasih

-بله Ya

-خیر Tidak

-خوردن Makan

-آشامیدن Minum

در پایان باید گفت که زندگی کوتاه است و جهان سرشار از زیبایی‌های بی‌نظیر. بنابراین برای لذت بردن از بهشت مالزی، تورهای رویایی فلای تودی را از دست ندهید.

سوالات متداول

۱. زبان رسمی در مالزی چیست؟

زبان مالایی است اما زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان تجاری و اداری، پر کاربرد است.

۲. زبانهای متداول در مالزی کدامند؟

زبانهای متداول در مالزی شامل مالایی، انگلیسی، چینی و هندی هستند.

۳. تحصیلات دانشگاهی در مالزی به چه زبانی است؟

اگر در دانشگاه‌ها و کالج‌های بین‌المللی مالزی تحصیل کنید، اغلب به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد