امریکای دوپاره

کد خبر: 1248223

مجلس نمایندگان امریکا پس از اینکه کاخ سفید خطر تعطیلی دولت را از سر گذراند، در نهایت با رأی به برکناری رئیس مجلس نمایندگان، نشان داد که شکاف‌های حزبی میان دو طیف سیاسی دموکرات و جمهوریخواه به حدی جدی است که حتی جمهوریخواهان حاضرند یکی از اعضای خود را که در جهت جلوگیری از تعطیلی دولت اقدام کرده بود قربانی کنند.

امریکای دوپاره

کمتر از یک هفته پیش با تصویب بودجه موقت در سنا، دولت امریکا از چهارمین تعطیلی طی یک دهه گذشته نجات پیدا کرد ولی تداوم دعوای جمهوریخواهان و دموکرات‌ها که دولت امریکا را تا لبه پرتگاه تعطیلی برده بود، این بار یک اتفاق بی‌سابقه را رقم زد و از جمهور‌یخواهان یک قربانی گرفت؛ آن‌هم از ریاست مجلس نمایندگان که پس از رئیس‌جمهور و معاون وی، سومین جایگاه مهم در نظام سیاسی امریکا محسوب می‌شود. اعضای مجلس نمایندگان امریکا بامداد چهارشنبه در راستای طرح رسمی مت گاتز، نماینده جمهوریخواه برای برکناری «کوین مک‌کارتی» رئیس این نهاد قانونگذار در این‌باره رأی‌گیری کردند. نتیجه این شد که مک‌کارتی با ۲۱۶ رأی موافق و ۲۱۰ رأی مخالف، از ریاست مجلس نمایندگان امریکا برکنار و پاتریک مک‌هنری جمهوریخواه از کارولینای شمالی، به عنوان رئیس موقت این مجلس جانشین وی شد. به این ترتیب، نه تنها برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده، یک رئیس مجلس نمایندگان از این سمت برکنار شد بلکه لقب کوتاه‌ترین زمان حضور در این سمت (۲۶۹روز) از سال ۱۸۷۶ به مک کارتی تعلق گرفت.

از کرده‌ام پشیمان نیستم

مک‌کارتی کمی پس از برکناری از سمت خود گفت: «من برای جلوگیری از تعطیلی دولت به خاطر مردم امریکا ریسک کردم. از خودم راضی هستم. من نخواستم منافع خود را بر مصالح مردم مقدم قرار دهم از تلاش‌هایی که قبل از عزل از سمتم داشتم، پشیمان نیستم.» وی تصریح کرد که دیگر برای ریاست مجلس نامزد نخواهد شد. مک کارتی در پاسخ به این سؤال که آیا در کنگره باقی می‌ماند یا خیر، پاسخ داد: «این موضوع را بررسی خواهم کرد. یک مشکل نهادی واقعی وجود دارد، اگر فقط چهار نفر بتوانند شما را از سمت خود اخراج کنند، به رئیس مجلس بعدی توصیه می‌کنم قوانین را تغییر دهد. نمی‌دانم چه کسی برای این سمت کاندیدا می‌شود، منافع کشور باید مقدم بر همه چیز باشد، مشکل جایگاه نیست.» وی با اشاره به اینکه می‌دانست هشت نماینده جمهوریخواه که به او رأی منفی داده‌اند برای رأی‌گیری برکناری او اقدام خواهند کرد، گفت: «من می‌دانستم که برای رأی دادن علیه من گام خواهند برداشت و نانسی پلوسی به او (مت گاتز) در جریان کمپینش برای برکناری من گفته بود اگر پیشنهادی برای برکناری ارائه شود، او از گاتز حمایت خواهد کرد.»

نمایشی از درگیری‌های داخلی و رأی به هرج و مرج

برکناری مک‌کارتی، اردوگاه جمهوریخواهان را دستخوش تنش کرده تا جایی که برخی از آنان به اوضاع آشفته حاکم در این حزب اذعان داشته‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» نوشت: «چرا جمهوریخواهان همواره در حال جنگ با خودشان هستند، چرا با دموکرات‌های چپ افراطی که کشور ما را ویران می‌کنند، مبارزه نمی‌کنند؟» جری کانولی، نماینده دموکرات کنگره امریکا نیز در واکنش به این اقدام اظهار داشت: «انتظار دارم اعضای دو حزب روز چهارشنبه به‌طور جداگانه برای انتخاب نامزدی برای ریاست مجلس نمایندگان دیدار کنند. حکیم جفریز، نامزد ما برای ریاست مجلس نمایندگان است ولی جمهوریخواهان هنوز موضع خود را روشن نکرده‌اند. جمهوریخواهان در شرایط سختی قرار دارند و در تلاش هستند فردی را بیابند که بتواند اکثریت را به دست آورد.» نانسی میس، دیگر نماینده جمهوریخواه ضمن دفاع از اقدام صورت گرفته گفت: «مک‌کارتی با هیچ حزبی صادق نبود و اگر در سمت خود باقی می‌ماند، باعث هرج و مرج می‌شد. ما یک رئیس مجلس نمایندگان صادق می‌خواهیم که به وعده‌هایی که می‌دهد عمل کند.» پرامیلا جایاپول، نماینده دموکرات کنگره امریکا هم اظهار داشت: «ما به یک کنگره کارآمد نیاز داریم و مسئول حزب حاکمی نیستیم که نمی‌تواند حکومت کند. حزب جمهوریخواه نشان داده است که قادر به حکومت برای مدت طولانی نیست. با این حال، تام کول متحد جمهوریخواه مک‌کارتی گفت: «هیچ‌کس از جمله تمامی آن‌هایی که به برکناری رأی دادند، نمی‌دانند پس از این چه اتفاقی خواهد افتاد. آن‌ها هیچ ایده عملی و هیچ برنامه‌ای ندارند. آن‌ها در این نقطه از زمان هیچ جایگزینی ندارند. بنابراین فقط یک رأی به هرج و مرج بود.» مایک لالر، نماینده جمهوریخواه، هنگام خروج از جلسه حزب جمهوریخواه گفت: «ما هشت احمق خودخواه داریم که تشکیلات و حزب را تضعیف می‌کنند و فکر می‌کنم این اشتباه است. فکر می‌کنم کوین مطمئناً شایسه این رفتار نبود.» شبکه امریکایی «سی‌ان‌ان» درباره تحولات صورت گرفته گزارش کرد که رأی‌گیری برای برکناری مک‌کارتی و تصمیم وی برای عدم مشارکت مجدد برای ریاست مجلس نمایندگان امریکا بار دیگر نمایانگر تشدید تنش‌ها برای کنفرانس جمهوریخواهان مجلس نمایندگان امریکا است که غرق در درگیری‌ها و اختلافات داخلی است. سی‌ان‌ان ادامه داد که برکناری رئیس مجلس نمایندگان امریکا درست در روز‌هایی صورت گرفته است که مک‌کارتی با موفقیت تلاش‌های دقیقه نودی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات را برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال مهندسی کرد. لس‌آنجلس‌تایمز در این مورد نوشت که مجلس نمایندگان ایالات متحده ژانویه گذشته، باید ۱۵ بار رأی می‌داد تا مک کارتی بتواند به حمایت کافی در حزب خود برای رهبری مجلس دست یابد، اما ماه‌ها بعد، دعوا بر سر تأمین مالی یا تعطیلی دولت فدرال، آخرین مورد از مجموعه‌ای از اقدامات تحقیرآمیز است.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد