دیدگاه لاوروف درباره مشروعیت زلنسکی از اول خرداد

کد خبر: 1282217

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به پایان اختیارات قانونی ولادیمیر زلنسکی در منصب ریاست‌جمهوری اوکراین در ۲۱ ماه مه (اول خرداد ۱۴۰۳) گفت که ممکن است دیگر نیازی به شناسایی وی به عنوان رهبر اوکراین در آن روز نباشد.

دیدگاه لاوروف درباره مشروعیت زلنسکی از اول خرداد

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به پایان اختیارات قانونی ولادیمیر زلنسکی در منصب ریاست‌جمهوری اوکراین در ۲۱ ماه مه (اول خرداد ۱۴۰۳) گفت که ممکن است دیگر نیازی به شناسایی وی به عنوان رهبر اوکراین در آن روز نباشد.

به گزارش رسانه‌های روسیه، سرگئی لاوروف این سخنان را روز پنجشنبه نهم فروردین ۱۴۰۳ در مصاحبه با ایزوستیا بیان کرد.

وزیر امور خارجه روسیه که در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات نماینده مسکو در سازمان ملل سخن می‌گفت، تصریح کرد: در مورد آنچه ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت) و ۲۱ می (اول خرداد) اتفاق خواهد افتاد، بیایید تا آن زمان زندگی کنیم، شاید نیازی به شناسایی زلنسکی به عنوان رئیس‌جمهوری اوکراین نداشته باشیم.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه که قرار است بخش کامل آن روز جمعه دهم فروردین ۱۴۰۳ منتشر شود، درباره فرمان زلنسکی که او و سایر نمایندگان دولت اوکراین را از مذاکره با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه منع می کند، اظهار نظر کرد.

لاوروف در این باره گفت: رئیس‌جمهوری روسیه بارها درباره امکان گفتگو درباره حل مسالمت آمیز مناقشه صحبت کرده است تا مطمئن شود این روند جدی است یا به این امید که این یک روند جدی خواهد بود.

پیش‌تر واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفته بود که تصمیم یکجانبه زلنسکی مبنی بر عدم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین، رهبری وی بر کی‌یف را از ۲۱ ماه مه غیرقانونی می‌کند.

به نوشته خبرگزاری روسی ریانووستی، انتخابات ریاست جمهوری اوکراین قرار بود ۳۱ مارس ۲۰۲۴ (۱۲ فروردین ۱۴۰۳) برگزار شود، اما به دلیل حکومت نظامی و بسیج عمومی در اوکراین لغو شد. زلنسکی در این باره اعلام کرد که برای برگزاری انتخابات، اکنون "زمان مناسبی نیست".

در این پیوند، میکولا آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین گفته است: اختیارات زلنسکی در ۲۱ مه به پایان می رسد.

الکساندر دوبینسکی از اعضای سابق پارلمان اوکراین که به اتهام خیانت در بازداشت است که به ظن خیانت در بازداشت به سر می برد نیز ۱۳ فوریه ۲۰۲۴ (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) گفته بود: اختیارات زلنسکی در شب ۲۱ مه منقضی می شود و پس از آن نمی توان آنها را تمدید کرد. وی خاطرنشان کرد: زلنسکی تنها در صورتی می‌تواند به وظایف خود ادامه دهد که دوره قبل از تصدی پست توسط رئیس‌جمهور جدید انجام شود و برای این کار باید انتخاباتی در اوکراین برگزار شود که در شرایط حکومت نظامی غیرممکن است. به گفته وی، هرگونه تمدید غیرقانونی ریاست‌جمهوری زلنسکی، غصب نامیده می شود.

آخرین دور مذاکرات روسیه و اوکراین در ۲۹ مارس ۲۰۲۲ (۹ فروردین ۱۴۰۱) در استانبول به مدت سه ساعت برگزار شد. در ماه‌های بعد، کی‌یف به طور رسمی تماس با مسکو را کنار گذاشت. رئیس جمهور اوکراین در چهارم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۲ مهر ۱۴۰۱) تصمیم شورای امنیت ملی و دفاع این کشور را مبنی بر عدم امکان مذاکره با پوتین به اجرا گذاشت.

به نوشته ایزوستیا، زلنسکی در بهار ۲۰۱۹ به عنوان رئیس دولت انتخاب شد. اوکراین از فوریه ۲۰۲۲ ( آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه – اسفند ۱۴۰۰) تحت حکومت نظامی قرار دارد. از نظر وی، انتخابات ریاست جمهوری در این شرایط ممنوع است، اما اگر پارلمان از تغییرات قانونی مربوطه حمایت کند، امکان برگزاری انتخابات وجود دارد.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد. این عملیات نظامی تاکنون ادامه دارد و کشورهای غربی ضمن اعمال تحریم‌ها بر روسیه، سلاح و مهمات در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین سوم فروردین ۱۴۰۳ با اشاره به پیوستن مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به روسیه طی دو سال اخیر به روسیه، درباره چشم انداز آتی عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین گفت: ما چهار منطقه فدرال جدید داریم و باید قلمرو آنها را آزاد کنیم که در واقع اوکراین،‌ آنها را اشغال کرده است./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها