تحلیل متفاوت رسانه انگلیسی از شکست چشمگیر سیاست اردوغان علیه اسد

کد خبر: 1303376

رسانه انگلیسی با اشاره به چرخش ۱۸۰ درجه‌ای اخیر موضع «رجب طیب اردوغان» در رابطه با دولت سوریه و تلاش او برای ترمیم روابط با دمشق، بر این باور است که تلاش‌های رئیس‌جمهور ترکیه علیه دولت سوریه به یک «شکست چشمگیر» انجامیده‌ است.

تحلیل متفاوت رسانه انگلیسی از شکست چشمگیر سیاست اردوغان علیه اسد

رسانه انگلیسی با اشاره به چرخش ۱۸۰ درجه‌ای اخیر موضع «رجب طیب اردوغان» در رابطه با دولت سوریه و تلاش او برای ترمیم روابط با دمشق، بر این باور است که تلاش‌های رئیس‌جمهور ترکیه علیه دولت سوریه به یک «شکست چشمگیر» انجامیده‌ است.

پایگاه خبری انگلیسی «میدل ایست آی» در تحلیلی با اشاره به اینکه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از حمایت از عناصر معارض با حکومت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دست برداشته و رو به ترمیم روابط با دمشق آورده، نوشته است: «طبق یک اصطلاح عصر نوین، جنگ چیزی به‌جز ادامه سیاست‌ها با ابزارهای دیگر نیست. با در نظر گرفتن این مثال جنگ ترکیه در سوریه چیزی بجز یک شکست چشمگیر را در پی نداشته است.»

«کمال علام»، تحلیلگر میدل ایست آی و نگارنده این مطلب تصریح داشته اردوغان در حالی اکنون به شکلی مستاصل به دنبال شروع مجدد در روابطش با دمشق است که زمانی در سال ۲۰۱۲ در جریان حمایت از تروریست‌های سوری ادعا کرده بود که به زودی در مسجد جامع اموی دمشق نماز خواهد خواند و بارها قول داده بود که بشار اسد را سرنگون کند.

اردوغان نزدیک به ۲ هفته پیش صحبت از دعوت از بشار اسد برای سفر به ترکیه کرده و گفته بود: «خانواده‌های ما در گذشته به هم نزدیک بوده‌ و می‌توانند دوباره روابط نزدیک داشته باشند.»

به باور میدل ایست آی، این صحبت اردوغان حکایت از یک تغییر موضع عظیم حتی در مقایسه با چرخش‌های سابق او در قبال روابطش با مصر، عربستان و امارات متحده عربی دارد.

مخالفان اردوغان گوی سبقت را می‌ربایند

«اوزگور اوزل» رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق ترکیه نیز متعاقبا درخواست دیدار با بشار اسد را مطرح کرده است. کمال علام معتقد است اگر اپوزیسیون ترکیه گوی سبقت را در زمینه ترمیم روابط با دمشق برباید، این عامل تحقیر شدیدی برای رئیس جمهور ترکیه خواهد بود.

او ارزیابی می‌کند بروز این اتفاق‌نظر نهایی در عرصه سیاست ترکیه بر سر اینکه آنکارا باید پذیرای بشار اسد بوده و با او همکاری کند نشان دهنده «وضعیت وخیم سیاست ترکیه در قبال سوریه» است.

کمال علام در ادامه این مطلب نوشته است: «ما هم‌اکنون شاهد شتاب ترکیه از روی استیصال به سمت نزدیک شدن به دمشق هستیم در حالی که رهبران این کشور در رقابت بر سر برگزار کردن اولین دیدار با بشار اسد و حضور رسمی در کنار این رئیس جمهور سوریه در مقابل دوربین عکاسان هستند. اوزل گفته است حضور در این فرآیند برای آنکه نقش یک میانجی را بین بشار اسد و اردوغان ایفا کند لازم است.»

تبعات آشوب‌آفرینی در سوریه گریبان ترکیه را گرفته است

به باور تحلیلگر میدل ایست آی، حزب اپوزیسیون جمهوریخواه خلق ترکیه بی تردید و با وجود شاخه زیتونی که آنکارا به دمشق نشان داده، می‌داند که تبعات آشوب آفرینی در سوریه و حمایت نابخردانه از شورشیان سوری در ادلب گریبان خود ترکیه را گرفته که شامل مهاجرستیزی فزاینده علیه پناهندگان سوری در ترکیه، تورم افسارگسیخته، موج ورود پناهجویان و گرفتار شدن در باتلاق نظامی در شمال سوریه می‌شوند.

مخالفان دولت ترکیه اوایل سال جاری میلادی با تحمیل شکست به حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی جسارت یافته و حالا سیاست دولت این حزب در قبال سوریه را به عنوان بزرگترین شکست سیاست خارجی ترکیه و نقطه ضعف این دولت می‌بینند. میدل ایست آی تصریح داشته که این شکست بزرگ این سوال را مطرح می‌سازد: «اگر حالا آنکارا می‌خواهد موضعش را تغییر داده و روابطش را با سوریه ترمیم کند پس فایده تحریک جنگ در سوریه برای ترکیه چه بود؟»

توطئه‌ها علیه بشار اسد یک به یک شکست خوردند

این رسانه انگلیسی تصریح داشته است:‌ «هر دشمن سابق دولت سوریه از جمله عربستان و امارات متحده عربی تبدیل به متحد آن شده‌اند و ما شاهد نشست‌های منظم بین مقام‌های ارشد سوریه با مقام‌های امارات و عربستان و اعزام هیات‌های آنها بوده‌ایم. اما ترکیه و قطر ۲ کشور در بین سازمان‌دهندگان و رهبری کنندگان جنگ برای تغییر حکومت سوریه بودند که همچنان به شکل برجسته‌ای بر این موضع باقی ماندند. اما در دمشق نیز این پرسش وجود دارد که هدف از کل این جریان چیست؟ ترکیه چه عایدی از حمایت از جنگی که نهایتا باعث بی‌ثبات شدن خود ترکیه شد به دست آورد؟ گزارش شده که همان معارضان ضد بشار اسد که مورد حمایت ترکیه بودند حالا دارند پرچم ترکیه را آتش می‌زنند. این جنگ چه دستاوردی در پی داشته است؟»

برخی ناظران متذکر شده‌اند که اسد دست کم تا وقتی که ترکیه نقشه راهی برای عقب‌نشینی از سوریه ارائه نکند، با دیدار با اردوغان موافقت نخواهد کرد.

تحلیلگر میدل ایست آی نوشته است: «به نظر می‌رسد که حالا بعد از ۱۳ سال طولانی ما شاهد نوعی تغییر بزرگ در سیاست ترکیه نسبت به سوریه هستیم. هر چند مقام‌های اطلاعاتی و نظامی ۲ کشور در سال‌های اخیر به دیدار یکدیگر رفته‌اند اما دیدار بشار اسد با اردوغان یا اوزل تغییر دهنده بازی بوده و میخ پایانی را بر تابوت سیاست آنکارا برای سرنگون ساختن بشار اسد خواهد کوبید.»

چنانچه اسد درخواست اپوزیسیون ترکیه را برای دیدار با خودش به جای درخواست اردوغان، قبول کند یک غافلگیری طنز آمیز با کنایه به اینکه ترکیه زمانی از مخالفان او میزبانی کرد، در پی خواهد داشت.

به باور کمال علام، بشار اسد توانست ماهرانه از یونان، ارمنستان، مصر، عربستان و امارات به نفع خودش بهره ببرد و روشن شد که رقبای منطقه‌ای ترکیه همگی طرف دمشق را گرفته‌اند و به این ترتیب اردوغان مجبور به اتخاذ یک چرخش در مواضع دیپلماتیک شد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد