نیروهای آمریکایی از عراق خارج می‌شوند؟

کد خبر: 1313649

در روزهای گذشته اخباری از کشور عراق مخابره می‌شدند که نشان‌دهنده تحولاتی نسبتا روشن در همسایگی ما هستند. از تخلیه سربازان آمریکایی از عراق تا خلع سلاح و جابه‌جایی برخی از گروهک‌های تروریستی. در این گزارش قصد داریم به آخرین تحولات عراق در آستانه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به این کشور بپردازیم.

نیروهای آمریکایی از عراق خارج می‌شوند؟

«ثابت العباسی» وزیر دفاع عراق روز گذشته (یکشنبه) در گفت‌وگو با شبکه «العربیه» خبر داد کمیته‌های نظامی عالی عراق و آمریکا به توافقی دست پیدا کرده‌اند که بر اساس آن، نیرو‌های خارجی در عرض دو سال از خاک عراق خارج خواهند شد و دولت این کشور برنامه خود را برای پایان ‌دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی پیش می‌برد. 

او درعین‌حال خبر داد که در این ‌خصوص تفاهماتی شده است و در روز‌های آینده توافقی که در واشنگتن صورت‌گرفته، امضا خواهد شد.

این اظهارات در حالی از سوی این مقام عراقی مطرح شده است که خبرگزاری «رویترز» روز جمعه گزارش داده بود واشنگتن و بغداد برای خروج نیرو‌های خارجی از خاک عراق به توافق رسیده‌اند.

چرا آمریکایی‌ها باید از عراق بروند؟ 

آمریکا حدود دو هزار و ۵۰۰ نیرو در عراق دارد و مدعی است این نظامیان به‌عنوان مستشار و مربی نیرو‌های عراقی در این کشور حضور دارند. احزاب عراقی طی سال‌های گذشته بار‌ها خواستار خروج آمریکا از خاک این کشور شده‌اند؛ اما ارتش آمریکا همچنان در عراق حضور دارد.

پیش از این هم کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و آمریکا طی برهه اخیر چند نشست را برای بررسی جدول زمانی خروج نظامیان ائتلاف و در رأس آن‌ها آمریکا از عراق برگزار کرده است.

اولین نشست کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و آمریکا، ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن ۱۴۰۲) در بغداد برگزار شده بود. این در حالی است که پیش‌تر هم در پی حمله تروریستی آمریکا و شهادت سردار «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و همراهانشان در جاده فرودگاه بغداد، پارلمان عراق ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشستی درباره اخراج نیرو‌های آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیرو‌های خارجی رأی مثبت داد.

خلع سلاح گروهک‌ها پیش از سفر پزشکیان به بغداد

 از طرفی دولت عراق به‌منظور اجرای بخش دیگری از توافقنامه امنیتی تهران و بغداد و در آستانه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق، برخی گروهک‌های تروریستی را مجبور به تخلیه مقرهای فعلی و عقب‌نشینی از نزدیکی مرز به عمق اقلیم شمال عراق کرده است و اخیرا هم اخباری مبنی بر جابه‌جایی و انتقال گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم شمال عراق از جدار مرزهای ایران به اردوگاه‌هایی در عمق این اقلیم منتشر شده است.

بر همین اساس گروهک تروریستی کومله دو روز پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در راستای اجرای مفاد توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق، مقرهای خود در زرگویز را تخلیه کرده و کلیه نیروهای خود را به منطقه سوراش در جوار شهر دوکان  و 40 کیلومتری شمال منطقه قبلی انتقال داده است.

بر اساس توافقنامه امنیتی که دو سال پیش بین ایران و عراق منعقد شده است کلیه گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب می‌بایست تمامی مقرهای خود در مجاورت مرزهای ایران را تخلیه کنند و خلع‌ سلاح شوند.

 در راستای اجرای بخشی از این توافقنامه برخی گروهک‌ها مانند حزب دموکرات قبلا مقرهای خود را تخلیه کرده بودند. از چند روز پیش و در آستانه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق، مقامات عراقی در راستای نشان‌دادن حسن‌نیت خود و همچنین در راستای اجرای بخش دیگری از این توافقنامه، سایر گروهک‌های تروریستی مانند کومله را نیز مجبور به عقب‌نشینی و تخلیه مقرهای فعلی خود و انتقال به اردوگاه‌ها کرده‌اند.

 توافقنامه امنیتی میان تهران و بغداد برای خلع ‌سلاح و پایان دادن به حضور گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق پس از آن منعقد شد که در  پاییز سال 1401 نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان عملیات‌های ربیع 1 و 2 مقرهای گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق را مورد حملات گسترده موشکی و پهپادی قرار داد. این عملیات‌ها پس از آن اجرا شد که علاوه بر شرارت‌ها و اقدامات تروریستی این گروهک‌ها در سالیان گذشته، در جریان اغتشاش‌های سال 1401 نیز این گروهک‌ها قصد ورود به خاک ایران و اجرای عملیات‌های تروریستی در برخی شهرهای مرزی ایران را داشتند.

بغداد اولین مقصد پزشکیان

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور قرار است روز چهارشنبه (۲۱ شهریورماه ۱۴۰۳) در اولین سفر خارجی خود عازم کشور عراق شود؛ سفری که می‌تواند یکی از مهم‌ترین سفر‌های خارجی به منظور افزایش همکاری‌های دوجانبه، در راستای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای ایران با کشور همسایه تلقی شود. دیدار‌های دوجانبه با مقامات عالی عراقی و امضای یادداشت‌های همکاری امنیتی از جمله برنامه‌های این سفر است. پزشکیان در این سفر همچنین به زیارت عتبات عالیات می‌رود و حضور در بصره و اربیل از بخش‌های احتمالی این سفر خواهد بود. محمد کاظم آل صادق روز جمعه درباره سفر پزشکیان به عراق گفته بود: «این سفر در سایه شرایط و تحولات منطقه و موضوع غزه و با هدف تحکیم روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی انجام می‌شود.»

صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد