بیژن مقدم: رفتار قالیباف انقلابی است/ منش پزشکیان بر خلاف پیش بینی اصلاح طلبان و اصول گرایان است

کد خبر: 1313371

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: «مجلس نیز با همین رویکرد با دولت نزدیک کار می کند. رفتارها و اظهارات آقای پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور، برخلاف پیش‌بینی هر دو جناح در کشور بود؛ نه جریان اصلاح‌طلب چنین انتظاری از رئیس‌جمهور داشت و نه جریان اصول‌گرا. در نتیجه هر دو جریان در برابر پدیده‌ای قرار گرفتند که به‌طور قانونی به ریاست‌جمهوری رسیده بود؛ اما انتظار مواجهه با چنین رویکردهایی را نداشتند.»

بیژن مقدم: رفتار قالیباف انقلابی است/ منش پزشکیان بر خلاف پیش بینی اصلاح طلبان و اصول گرایان است

بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «صبح نو» اظهارکرد: «به نظر من، برخی افراد همیشه منافع خود را در ایجاد اختلاف و دوقطبی کردن جامعه می‌بینند؛ یعنی حیات، فعالیت و کارشان در بستر دعوا و اختلاف شکل می‌گیرد.» وی افزود: «طبیعتا برای این گروه چنین رفتارهایی خوشایند نیست. ما پیش‌تر درباره انتخابات تحلیل خود را ارائه کرده‌ایم و همان‌طور که اعلام شده بود دولت جدید نیازمند حمایت و همکاری همه است. باید به این دولت که تازه آغاز به کار کرده، فرصت داد تا بتواند از اختیارات خود استفاده کرده و وعده‌هایی که داده را عملی کند.»

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: «مجلس نیز با همین رویکرد با دولت کار می کند. رفتارها و اظهارات آقای پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور، برخلاف پیش‌بینی هر دو جناح در کشور بود؛ نه جریان اصلاح‌طلب چنین انتظاری از رئیس‌جمهور داشت و نه جریان اصول‌گرا. در نتیجه هر دو جریان در برابر پدیده‌ای قرار گرفتند که به‌طور قانونی به ریاست‌جمهوری رسیده بود؛ اما انتظار مواجهه با چنین رویکردهایی را نداشتند.»

اصلاح‌طلبان و تعجب از مواضع پزشکیان

مقدم اظهارکرد: «اصلاح‌طلبان به‌ویژه بخش تندرو و افراطی، از برخی مواضع آقای پزشکیان متعجب شدند و جریان اصول‌گرا نیز از برخی اظهارات ایشان شگفت‌زده شد، زیرا برخی از این اظهارات با آرمان‌ها و دیدگاه‌های خودشان همخوانی داشت.» وی افزود: «بنابراین هر دو جریان دچار شوک شدند و زمان می‌خواهد تا هم رئیس‌جمهور جایگاه خود را پیدا کند و هم این دو جریان بتوانند مواضع خود را نسبت به رئیس‌جمهور مشخص کنند؛ اما در این میان، برخی افراد وابسته به جریان‌های تند داخلی هستند که دنبال دعوا و دوقطبی‌سازی‌اند؛ به این معنی که می‌خواهند اختلاف‌ها را تشدید کرده و یکی را متهم کنند تا اهداف سیاسی خود را پیش ببرند.» این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آنچه مورد نهی قرار گرفته، همین دوقطبی‌سازی‌هاست، ادامه داد: «مردم تلاش کرده‌اند از این دوقطبی‌سازی‌ها عبور کنند و اکنون خود جریان‌های سیاسی نیز به این باور رسیده‌اند که باید این نوع اختلاف‌ها و دوقطبی‌های مصنوعی را کنار گذاشت.»

دوقطبی اصلی بین انقلاب و ضد انقلاب است

مقدم تصریح کرد: «دوقطبی اصلی بین انقلاب و ضدانقلاب است و در داخل جریان انقلابی، ایجاد دوقطبی موضوعیتی ندارد. جدال بین قوا، به‌ویژه جدال‌های علنی و برخوردهای رسانه‌ای، همواره مورد انتقاد بوده و هیچ‌کس که دلسوز کشور است نمی‌پذیرد اختلاف قوا به منظر عمومی کشیده شود. قوا جلسات خود را دارند و سران قوا نیز امکان گفت‌وگو و ارتباط دارند، بنابراین هرگونه اختلاف که علنی می‌شود، جز سرخوردگی و ناامیدی مردم نتیجه‌ای نداشته است.» وی اضافه کرد: «این مسأله نه‌تنها مربوط به زمان حاضر است، بلکه به دولت‌های گذشته نیز بازمی‌گردد و همواره مورد نقد بوده که چرا مسائلی که می‌توان در جلسات خصوصی حل کرد، به صحنه رسانه‌ها کشیده می‌شود.» این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: «اکنون با توجه به بلوغ جریان‌های سیاسی، حرکت به سمت فهم دقیق‌تر این مسائل شکل گرفته و انتظار می‌رود این اختلافات به عرصه عمومی کشیده نشود. هیچ‌کس نمی‌گوید آقای قالیباف با دولت هیچ زاویه اختلافی ندارد، اختلاف وجود دارد و محترم است؛ اما علنی کردن این دعواها و کشاندن آن‌ها به نزاع عمومی یا دوقطبی‌سازی مطلوب نیست.»

رفتار آقای قالیباف بر اساس اصول انقلاب است

مقدم خاطرنشان کرد: «رفتار آقای قالیباف، چه در روز رأی‌گیری و چه در اعلام همکاری با دولت، بر اساس اصول و ضوابط انقلاب بوده و تاکنون اشکالی در آن دیده نشده است. او به‌عنوان رئیس مجلس، تاکنون هیچ تعهد نامحدودی به دولت نداده است.» وی تصریح کرد: «اگر دولت بر اساس آرمان‌ها، ایده‌ها و شعارهای خود ادامه دهد، طبیعتا همه با آن همکاری خواهند کرد؛ اما اگر مسیر دیگری را پیش بگیرد، داستان متفاوت خواهد بود و تصمیم دیگری برای آن گرفته می‌شود. این موضوع نه‌تنها برای این دولت، بلکه برای هر دولت و مجلس دیگری نیز صادق است.» این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حمله برخی از رسانه‌های جریان‌های دوقطبی‌ساز به پناهیان، گفت: «در مورد آقای پناهیان، ایشان به چند رسانه اشاره کرده‌اند که شاید برداشت شده است که ایشان توجه ویژه‌ای به آن‌ها دارد. درحالی‌که ایشان صرفا به‌طور کلی به برخی رسانه‌ها اشاره کرده و موضع‌گیری‌های خاصی را تبلیغ و تشویق نکرده‌اند.» مقدم یادآور شد: «هدف پناهیان این بوده که هر کسی که به دوقطبی‌سازی مصنوعی در کشور دامن می‌زند، باید مورد نقد قرار گیرد و به آن‌ها تذکر داده شود. بخش عمده‌ای از هجمه‌ها به ایشان نیز به همین دلیل رخ داده است.»

صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد