یادداشتی از علی مهدیان؛

بازی خطرناک

کد خبر: 1309503

امروز امیرحسین ثابتی، نماینده مخالف عراقچی در مجلس گفت:" برخی ...می‌گویند...یک نفری گفته او رای بیاورد این چه بازی خطرناکی است که یک عده شروع کرده‌اند؟ رهبر انقلاب فرموده‌اند مجلس در تصمیم‌گیری مستقل باشد

بازی خطرناک

سرویس سیاسی فردا: یادداشتی از علی مهدیان؛ امروز امیرحسین ثابتی، نماینده مخالف عراقچی در مجلس گفت:" برخی ...می‌گویند...یک نفری گفته او رای بیاورد این چه بازی خطرناکی است که یک عده شروع کرده‌اند؟ رهبر انقلاب فرموده‌اند مجلس در تصمیم‌گیری مستقل باشد"

از جملات ثابتی می‌توان فهمید که "یک نفری" احتمالا اثر سخنش بیش از یک مشورت عادی است، بلکه کسی است که نظرش روی خیلی ها موثر است. به نظر میرسد سخن او ناظر به افرادی از بیت رهبری باشد. البته رئیس جمهورها برخی وزیرها را با هماهنگی رهبری انتخاب میکنند، مثل وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، وزارت دفاع. اینجا چند سوال بوجود میآید: 

اولا اگر رهبری موافق یک وزیر است، چرا رسما اعلام نمیکند؟ 

ثانیا این که رهبری هر بار چند وزیر را با هماهنگی رئیس جمهور معرفی کند و بعد پیغام و پسغام بفرستد که به او رای دهید، آیا مخالف استقلال قانونی مجلس نیست؟ 

شبیه این ماجرا در صورت عمومی ترش را درباره #مهدی_فضائلی مشاهده میکنیم، او توییت‌هایی میزند که خبر از سخن یا تصمیمات یا نحوه برخورد رهبری دارد، او خودش همین اواخر گفت رهبری هیچ سخنگویی ندارد، خوب اگر ایشان سخنگویی ندارد، شما چه نقشی دارید؟ چه کاره اید؟ 

این اتفاقات در انتخابات اخیر و ماجرای اجماع هم مساله ساز شد، جلیلی معتقد بود رهبری اگر بنا دارد من کنار بکشم باید مستقیما بگوید، ولی رهبری مستقیم نگفت، بلکه بنا به گفته جلیلی، اتفاقا بعد انتخابات، مستقیم از حضور او در انتخابات اظهار رضایت کرد. 

اما اولا سخنان صریح و علنی رهبری همان است که ایشان بنا دارند جلوی دوست و دشمن گفته شد، همه بشنوند و ملاک اصلی هم همان است. 

ثانیا طبیعی است که رهبری در مقام عمل و اجرا تعاملات خاصی با مسوولین و یا افراد خاص یا جریانات خاص دارد، دقت کنید این تعاملات البته در چارچوب ساختار حقوقی است، نفی آنها نیست بلکه در مقام عمل است. یعنی حکم ولایی نیست و شخص میتواند به تشخیص و حق خود عمل کند اگر نخواهد هماهنگ با حرکت و عمل رهبری شود، مثالش توصیه رهبری به احمدی نژاد بود که در انتخابات شرکت نکند، این حکم ولایی نبود، یک توصیه در مقام عمل بود، عده ای از دوستان همان زمان از همین مدل اشکالات کردند که رهبری به ناچار "پشت بلندگو" هم تکرار کرد. این جا احمدی نژاد مخالف حکم ولایی و شرعی عمل نکرده بود بلکه مخالفت در مقام اقدام و عمل بود. 

در ماجرای برجام رهبری خطوط واضحی را درباره هر برنامه مشترک و قراری با کشورهای غربی بیان کرد. اما در مقام عمل بالاخره همراهی کرد تا کار به نتیجه برسد. خیلی ها همان موقع چنین اشکالاتی می‌کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد