قنادباشی در گفت‌وگو «فردا» مطرح کرد:

هنیه رهبری آزادی‌بخش و ضدنژادپرستی بود؛ حتی فراتر از گاندی و ماندلا

کد خبر: 1306406

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: این احتمال وجود دارد که در واکنش به صهیونیست‌ها همزمانی در همکاری ایران، یمن، لبنان رخ دهد.

هنیه رهبری آزادی‌بخش و ضدنژادپرستی بود؛ حتی فراتر از گاندی و ماندلا

گروه سیاست سایت فردا: ترور شهید اسماعیل هنیه باعث شد تا بار دیگر تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی بالا بگیرد. ایران بر اساس قواعد بین‌المللی حق دارد که به ترور اخیر که در خاک ایران انجام شده پاسخ دهد. حالا پرسش این است این واکنش در چه ابعادی خواهد بود؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «تصمیم‌های نظامی و سناریویی که برای پاسخ به رژیم صهیونیستی چیده می‌شود، در سطوح بالا تنظیم خواهد شد و ما بر اساس روند گذشته صرفا می‌توانیم حدس و گمان‌هایی داشته باشیم. واکنش ایران حتما باید با عنصر غافلگیری باشد اما یک مسئله‌ای هم در بین است؛ اینکه به دلیل  ملاحظات هوایی از جمله هواپیماهای مسافربری و رفت‌وآمدهایی که در آسمان منطقه وجود دارد، قدری تحقق غالفگیری کامل کم می‌شود. البته انتظار می‌رود که عملیات پیش رو بزرگ‌تر از عملیات وعده صادق یعنی واکنش ایران به حمله صهیونیست‌ها به کنوسلگری‌مان در دمشق باشد».

او ادامه داد: «این احتمال هم وجود دارد که در واکنش به صهیونیست‌ها همزمانی در همکاری ایران، یمن، لبان رخ دهد. حتی ممکن است سوریه هم همکاری کند و ممکن است حمله به اسرائیل تنها به مراکز نظامی منحصر نشود و به مراکز دیگری هم حمله شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «مسئله بسیار مهم در نظرگرفتن قواعد بین‌المللی است. کسانی که قواعد بین‌الملی را نوشته‌اند و از تمامیت ارضی کشورها دفاع کرده‌اند، در عرصه عمل هم باید حافظ همان منشور ملل متحد باشند و اینکه مدام بگویند شما پاسخ ندهید عملا نقض کردن مبانی قواعد بین‌المللی است. اسرائیل هیچ وقت این قدر ضعیف نشده بود و حالا ایران و کشورهایی که احساس می‌کنند این رژیم تهدیدی علیه بشریت است باید با هم همکاری کنند. این رژیم چندین پرونده در دیوان کیفری بین‌المللی دارد و در آخرین آن رأی داده شد که سرزمین فسلطین اشغالی است».

او با قیاس اسماعیل هنیه و رهبران آزادی‌بخش و مبارزان ضدنژادپرستی در تاریخ، تصریح کرد: «مقام آقای اسماعیل هنیه در عرصه بین‌المللی بسیار مهم بود. کرانه باختری و بلندی‌های جولان اشغالی است. فرد و گروهی که به این مردم کمک کند، می‌شود فرد و گروه آزادی‌بخش؛ شبیه به گاندی، عمرمختار و محمدعلی جناح؛ آقای هنیه هم مانند این چهره‌ها رهبری آزادی‌بخبش بود و حتی من باور دارم مبارزه‌ای که آقای هنیه کرد بسیار مهم‌تر از این چهره‌ها هم بود زیرا شهید هنیه و نیروهای آزادی‌بخش، افسانه شکست‌ناپذیر بودن اسرائیل را در هم شکستند. آقای هنیه وجه دیگری هم داشت. نلسون ماندلا چهره‌ای استقلال‌طلب نبود زیرا آفریقای جنوبی مستقل بود اما در آنجا پدیده نژادپرستی حکمفرما بود و مردم را رنج می‌داد و او علیه نژادپرستی مبارزه می‌کرد. خود ماندلا بارها گفته بود که اسرائیل به شدت نژادپرست‌تر از نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی است. پس می‌توان گفت که علاوه بر آنکه آقای هنیه چهره‌ای آزادی‌بخش بود، مانند آقای ماندلا چهره‌ای ضدنژادپرستی هم بود».

قنادباشی در پایان در پاسخ به این پرسش که در صورت واکنش ایران به رژیم صهیونیستی آیا جنگی همه‌جانبه در می‌گیرد، گفت: «آنچه بسیار مهم است آسیب‌پذیری آمریکا، انگلستان، فرانسه و سرمایه‌گذاران عرب در هر جنگی است که رخ دهند. آنها به شدت ترسیده‌اند؛ بنابراین آنها منافعی دارند که اگر جنگ شود، منافعشان به خطر می‌افتد. آنها آسیب‌پذیرند و ما نباید این ملاحظه را داشته باشیم که آنها وارد عمل می‌شود یا خیر. نگرانی غرب از گسترش تنش در منطقه است و مطمئن باشید که اگر تنش افزایش یابد، به نفع روسیه و چین می‌شود. بنابراین تردیدی نکنید که غرب وارد عمل نمی‌شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد