کتاب «وعده صادق» رونمایی شد

نگاهداری: رویدادی مانند عملیات وعده صادق، یک دستاورد بزرگ است

کد خبر: 1291733

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تأثیر اجتماعی عملیات وعده صادق گفت: نظرسنجی‌ها و مطالعات ما نشان‌می‌دهد که سرمایه اجتماعی و اعتماد ملی در کشور ما، پس از این عملیات، افزایش قابل توجه داشته است.

نگاهداری:  رویدادی مانند عملیات وعده صادق، یک دستاورد بزرگ است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تأثیر اجتماعی عملیات وعده صادق گفت: نظرسنجی‌ها و مطالعات ما نشان‌می‌دهد که سرمایه اجتماعی و اعتماد ملی در کشور ما، پس از این عملیات، افزایش قابل توجه داشته است.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در مراسم رونمایی از کتاب «وعده صادق» که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، اظهار کرد: این کتاب پس از پیروزی عملیات بزرگ وعده صادق که با دستور رهبر انقلاب و به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به‌ویژه هوافضای سپاه، انجام شد، به رشته تحریر و تدوین درآمده‌ است.

وی بیان کرد: معتقدم که عملیات وعده صادق یک رخداد نظامی صرف نیست، بلکه رویداد بزرگ بین‌المللی است که باید ابعاد گوناگون آن مورد توجه واقع شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه‌داد: باوجود توان نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه و برخی دولت‌های منطقه، اما برادران عزیز ما در سپاه پاسداران و محور مقاومت، توانستند این عملیات را به ثمر رسانند و بر توان نظامی محور استکبار و ایادی آنها، غلبه کنند.

محور مقاومت ابعاد مختلف نظامی و اجتماعی دارد

نگاهداری با تأکید بر اینکه نگاه به محور مقاومت نباید صرفاً نظامی باشد، گفت: محور مقاومت، دارای ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی است و رویدادی مانند عملیات وعده صادق، یک دستاورد بزرگ است که دستاوردهای بسیار بزرگ‌تری در کنار دستاورد نظامی برای کشورهای محور مقاومت داشته‌ باشد.

وی گفت: از این رو لازم است که مدیران و تصمیم گیران کشور، طراحی‌ها و تدابیر لازم را برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و دستاوردهای این رویداد داشته‌ باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه تدوین و جمع آوری این کتاب به‌دلیل احساس وظیفه کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه بوده، ادامه‌ داد: این کتاب فصول مختلفی دارد که در آن فرصت‌ها، دستاوردها و ظرفیت‌های این عملیات در عرصه‌های مختلف تحلیل شده‌ است.

تأثیرگذاری عملیات وعده صادق بر اقتصاد منطقه

نگاهداری با اشاره به اثرات اقتصادی این عملیات و زنجیره‌های ارزش افزوده اقتصادی منطقه، گفت: این عملیات، امنیت کریدور آیمک را که تحت نظر و مدیریت صهیونیست‌ها قرار دارد، خدشه‌دار کرده است.

وی ادامه‌داد: در این کتاب مباحثی نظیر اینکه ما چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم تا محور اصلی تبادلات و زنجیره‌های ارزش اقتصادی منطقه را به محور مقاومت منتقل کنیم، مطرح شده‌ است.

افزایش گرایش مثبت مردم به محور مقاومت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به اثرات فرهنگی و سیاسی عملیات وعده صادق اشاره کرد و گفت: همه صاحب نظران معتقدند که این عملیات گرایش مردم آزاده و مسلمان منطقه را نسبت به جمهوری اسلامی و محور مقاومت بیشتر کرده است.

نگاهداری توضیح داد: در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه به‌دلایل و ملاحظات مختلفی، همراهی لازم را با محور مقاومت ندارند، اما ملت‌های منطقه با محور مقاومت همراهی بیشتری احساس می‌کنند و همین امر زمینه را برای توسعه دیپلماسی عمومی به نفع جمهوری اسلامی و محور مقاومت پدید آورده‌است.

وی با بیان اینکه از وزارت امور خارجه کشور انتظار داریم در کنار دیپلماسی رسمی، به‌دنبال توسعه دیپلماسی عمومی باشد، گفت: همچنین مجلس شورای اسلامی باید با استفاده از دیپلماسی پارلمانی برنامه ریزی کند تا در کنار این عملیات نظامی، از دستاوردهای دیپلماتیک آن در سطح افکار عمومی و ملت‌های منطقه استفاده کند.

وعده صادق سرمایه اجتماعی کشور ما را افزایش داده است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تأثیر اجتماعی عملیات وعده صادق گفت: نظرسنجی‌ها و مطالعات ما نشان‌می‌دهد که سرمایه اجتماعی و اعتماد ملی در کشور ما، پس از این عملیات، افزایش قابل توجه داشته است. اکثر طیف‌های فکری جامعه با انجام این عملیات موافق بودند و شاهدیم که غرور ملی و وحدت نظر و انسجام بین آحاد مختلف مردم جامعه به برکت این عملیات ایجاد می‌شود.

نگاهداری گفت: این سرمایه اجتماعی و وحدت نظر ایجاد شده در جامعه، ظرفیت بزرگی به‌حساب می‌آید و نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند، باید برای افزایش آن برنامه ریزی کنند.

وی بیان کرد: پژوهشگران دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌ها نیز معتقدند که یکی از علل ثبات ارز و سیر نزولی قیمت ارز در روزهای اخیر، به‌دلیل عملیات وعده صادق بوده چراکه نشان داده جمهوری اسلامی اراده و توان کافی برای دفاع از منافع خود را دارد که این امر تأثیر مثبتی بر نحوه رفتار بازارهای منطقه با جمهوری اسلامی داشته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح‌کرد: اعتقاد ما بر این است که همه ما مجاهدان محور مقاومت هستیم که در بخش‌های مختلف نظامی، پژوهشی و تبیینی در این محور مبارزه می‌کنیم. امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که به‌عنوان پژوهشگران محور مقاومت، در کنار سربازان این محور، بتوانیم مأموریت و رسالت خود را به‌درستی انجام دهیم.

شکست راهبردی رژیم صهیونیستی در وعده صادق

در ادامه این مراسم سردار سهرابعلی شمخانی معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره ابعاد مختلف عملیات وعده صادق، اظهار کرد: حماقت دشمن صهیونیستی که کشور ما و قدرت ملت بزرگ ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را درنظر نگرفت و در رفتاری ددمنشانه به کنسولگری ما در سوریه حمله کرد.

وی ادامه‌داد: جنبه دیگر این عملیات مربوط به هدایت و فرماندهی حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که فرمودند دشمن به‌دنبال این دشمنی باید انتقام پس بدهد و تنبیه شود.

شمخانی با اشاره به اینکه در عملیات‌های نظامی، اصل غافل‌گیری اهمیت دارد، گفت: این عملیات دارای یک ویژگی برجسته است؛ انجام عملیات قبلاً اعلام شده بود و با وجود اینکه قدرت‌های استکباری و ایادی آنها در منطقه به‌کمک صهیونیست‌ها آمدند، این عملیات توانست با یک پیروزی راهبردی عظیم به سرانجام برسد.

وی توضیح داد: در این عملیات برای اولین بار بود که رژیم صهیونیستی پس از چند دهه قدرت نمایی در منطقه، با شکست جدی مواجه شد.

معاون حقوقی و امور مجلس سپاه با اشاره به شکست راهبردی رژیم صهیونیستی در این عملیات، گفت: مردم ما از همان ابتدای انتشار اخباری مبنی بر وقوع عملیات وعده صادق به خیابان‌ها آمدند و ابراز خوشحالی کردند.

وی با بیان اینکه انتشار کتاب وعده صادق در واقع همان جهاد تبیین مورد تأکید رهبر انقلاب است، افزود: این حمله به‌عنوان یک یوم الله در تاریخ و به نام جمهوری اسلامی ثبت شد و حتماً لازم است دیگر پژوهشگران به تحلیل نظرات نظامیان، نخبگان و مردم جهان درباره این موضوع بپردازند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها