«فردا» گزارش می‌دهد

حمله اصلاح‌طلبان به معاونت زنان

کد خبر: 1120252

زهرا نژاد بهرام در مصاحبه با «آرمان ملی» و الله کولایی در یادداشتی برای «جهان صنعت» معاونت زنان ریاست جمهوری به تلاش برا خانه‌نشینی زنان، ترویج کودک همسری، سپردن مسئولیت فرزندآوری بدون توجه به حقوق زنان و ... متهم کرده‌اند!

حمله اصلاح‌طلبان به معاونت زنان

گروه سیاست سایت فردا – اصلاح‌طلبان که از هیچ فرصت و بهانه‌ای برای انتقاد از دولت و جریان سیاسی متبوع آن غافل نمی‌شوند، این بار در اقدامی هماهنگ معاونت زنان را هدف گرفته‌اند. از رویکرد معاونت زنان ریاست جمهوری خوششان نیامده و اظهارات اخیر خانم خزعلی در قم مبنی بر پیگیری قاطع قوانین مربوط به حجاب هم مزید بر علت شده است. در همین راستا شاهدیم که نوک پیکان را به سوی او گرفته‌اند. 

شاهدش تیتر یک امروز «آرمان ملی» که گفت‌وگویی است با زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران در دوره پنجم. او می‌گوید: «با بی‌برنامگی در حوزه زنان مواجه هستیم که در بخش‌های مختلف قابل‌مشاهده است. شاید بارزترین نمونه این وضعیت در لایحه بودجه بود که بودجه معاونت زنان ریاست جمهوری به‌صورت مستقل در نظر گرفته نشد و در زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری تعریف شد.این اتفاقات نشان می‌دهد که دولت نسبت به مسائل زنان بی‌توجه است.»

او در ادامه مشخصا خزعلی را نقد کرده و گفته: «با حضور خانم خزعلی در معاونت زنان ریاست جمهوری این امیدواری به وجود آمده بود که شاید تحولاتی در حوزه زنان ایجاد شود که متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که زنان جامعه به دنبال آن بودند جمع‌بندی لایحه امنیت زنان بود که متأسفانه در مجلس مسکوت باقی‌مانده و دولت نیز پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام نمی‌دهد».

جوان‌سازی جمعیت نیز طرحی است که این گروه از سیاسیون حسابی از آن شاکی هستند. نژاد بهرام در این رابطه نیز گفته: «در این طرح هیچ توجهی از جنبه تشویقی نسبت به مادران صورت نگرفته است.برخی تشویق‌ها مانند شرایط شغلی و ایجاد مهدکودک وجود دارد اما کافی نیست و نمی‌تواند پاسخگویی نیازهای مادران جامعه باشد.واقعیت این است که در چنین طرح‌هایی به سبک زندگی زنان توجه نشده و انگار زنان را نمی‌بینند.»

او در ادامه این مصاحبه و بی‌توجه به اینکه دولت مورد حمایت خودشان هم وعده وزارت زنان داده بود و هیچ وزیر زنی معرفی نکرد و بهانه آورده که خواسته و نشده و ...،  دولت جدید را متهم کرده و می‌گوید: «موضوع نگران‌کننده این است که در سکوت معاونت زنان ریاست جمهوری همه پست‌هایی که درگذشته در اختیار زنان قرار داشته در شرایط کنونی در اختیار مردان قرار می‌گیرد و معاونت زنان نیز هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نمی‌دهد».

دیگر اتهامی که در این مصاحبه به معاون زنان رئیسی وارد شده حمایت از کودک همسری است! نژاد بهرام گفته: « در عمل شاهد اوج‌گیری این موضوع در جامعه هستیم و برخی به‌صورت علنی خانواده‌ها را به کودک همسری تشویق می‌کنند. ... در قانون به‌صراحت عنوان‌شده سن ازدواج دختران باید14 سال باشد. این در حالی است که ما با چنین رویکردهایی قانون را نیز زیر پا گذاشته‌ایم.در کتاب درسی دختران سن ازدواج دختران را بالای10 سال ذکر کرده است.» 

فقط همین نیست و شاهدیم که الهه کولایی، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم امروز یادداشت تندی علیه معاونت زنان ریاست جمهوری نوشته است. او در یادداشتی که «جهان صنعت» منتشر کرده، آورده است: «متناسب با دیدگاه حاکم بر دولت، در مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز، نگاهی نسبت به زنان و مسائل آنان حاکم شده که بر نقش خانگی زنان تمرکز کرده است». او افزوده: «آنچه اینک در دولت و نهاد زنان آن اولویت یافته، نگاهی ابزاری به زنان و نقش آنان در خانه و خانواده محوریت یافته و برای بازگرداندن زنان به خانه‌ها، در تداوم آنچه که در دوران رییس‌جمهوری احمدی‌نژاد شاهد بودیم، تلاش و اقدام می‌شود.در واقع نگاه محافظه‌کارانه‌ای به زنان، موقعیت و مسائل آنان، امروز در این نهاد حاکم شده و دنبال می‌شود. بر همین اساس زنان نه به عنوان انسا‌ن‌های برابر با مردان، یا انسان‌های بالغ و صاحب حقوق انسانی برابر با مردان، بلکه به عنوان ابزارهایی در خدمت مردان و برای تحقق اهدافی که آنان تعیین می‌کنند، دیده می‌شوند. در پی این دیدگاه و بر اساس یک رویکرد ابزاری و نه انسانی، به آنها تکلیف فرزندآوری و حل مشکل جمعیت در کشور واگذار می‌شود. اجرای این برنامه و طرح، بدون در نظر گرفتن خواسته‌ها، مطالبات، نیازها و ضرورت‌های مربوط به زندگی زنان امروزی بر دوش آنان گذاشته می‌شود.»

کولایی ادعا کرده: « زنان فقط در نقش همسری، مادری و فرزندآوری دیده می‌شوند و ظرفیت‌های گوناگون انسانی آنها، بدان گونه که خداوند برای هر انسانی، از زن و مرد قائل شده، کنار گذاشته می‌شود و آنها به سطح و اندازه یک موجود جنسی و فقط برای نقش‌های خاص کاهش داده می‌شوند. مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری هم بر اساس چنین رویکردی، سیاست‌ها و برنامه‌های خود را تنظیم و اجرا می‌کند... اینک این نهاد مانند دیگر بخش‌های دولت، زنان را تنها به عنوان ابزارهای جنسی، ابزارهایی برای فرزندآوری و تداوم نسل، بدون در نظر گرفتن حقوق انسانی آنها، بدون در نظر گرفتن نقش زنان در عرصه‌های گوناگون حیات اجتماعی، در اقتصاد، سیاست و در تحولات مختلف اجتماعی، تنها به عنوان بازیگران نقش‌های خانگی، به عنوان همسر و مادر و… مورد توجه قرار می‌دهند. بر همین اساس می‌کوشند تا حتی دختران دانش‌آموز را از سنین پایین برای ازدواج آماده و راه را برای ازدواج کودکان نیز هموار کنند».

این همه هجمه و اتهام درحالی است که هم در دولت و هم در مجلس و سایر نهادها همیشه از نقش آفرینی اجتماعی زنان حمایت و تلاش شده که بستر لازم برای حضور موثر زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی فراهم آید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد