آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با «فردا»:

دولت رئیسی بهتر از دولت روحانی بر کنترل قیمت‌ها نظارت خواهد کرد

کد خبر: 1095621

یک اقتصاددان گفت: تصور می‌کنم دولت آقای رئیسی بیشتر بر قیمت‌ها نظارت داشته باشد و کمتر به سمت بازار آزاد حرکت می‌کند. هرچند بازار آزاد هم در ایران معنای واقعی ندارد و بیشتر به معنای رهاکردن قیمت‌هاست.

دولت رئیسی بهتر از دولت روحانی بر کنترل قیمت‌ها نظارت خواهد کرد

گروه سیاست سایت فردا: انتظارها از دولت سید ابراهیم رئیسی در حوزه اقتصادی بالاست زیرا اولا مهم‌ترین دغدغه این‌روزهای مردم معیشت است و ثانیا مهم‌ترین شعار دولت هم بهبود وضعیت اقتصادی بوده است و ثالثا باتوجه به نوع رویکرد و اقدامات دولت قبل حجم مشکلات اقتصادی به طرز بی‌سابقه‌ای بالاست. حالا رئیسی و دولتش مسیر سختی در پیش دارند. اما آنها در این مسیر باید چه موضوعاتی را به عنوان اولویت‌های اقتصادی دولت تعیین کنند؟

آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره وضعیت کنونی اقتصادی ایران به «فردا» گفت: «اقتصادِ این روزهای ایران مانند بیماری است که مغزش کار نمی‌کند، قلبش از تپیدن افتاده است و از همه جایش خون بیرون می‌زند. اولین کاری که برای این بیمار باید انجام دهیم این است که جلوی پیشروی مهم‌ترین عامل مرگ را بگیریم که در حالا کنترل نرخ ارز است. اگر نرخ ارز همچنان نامشخص باشد، حتما باز هم در قیمت‌ها شاهد نواسان خواهیم بود. برای این کار هم باید به سرعت رئیس بانک مرکزی مشخص شود؛ او است که نرخ ارز را تعیین می‌کند و اصلا قابل پذیرش نیست که مدام معاون قرار دهیم و هنوز رئیس بانک مرکزی مشخص نباشد».

او ادامه داد: «اگر همچنان در قیمت ارز نواسان وجود داشته باشد، بانک‌ها، بازار مسکن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و... متأثر می‌شوند. در این شرایط هرچه قدر هم برنامه‌ریزی وجود داشته باشد، فایده ندارد و تردید نداشته باشید اگر نرخ ارز تعیین شود، سوداگری هم کم می‌شود و قیمت‌ها در تمام حوزه‌ها اعم از لبنیات، خودرو و... آرام می‌گیرند».

ای تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره بیان کرد: «دولت با تعیین نرخ ارز باید فعال اقتصادی را فعال اقتصادی نگاه دارد، نه آنکه او را به سمت احتکار سوق دهد».

او در پاسخ به این پرسش که تیم اقتصادی دولت سیزدهم را چگونه می‌بینید، اظهار کرد: «تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی عموما جوان‌اند و بیشتر آکادمیک فکر می‌کنند. هنوز نمی‌توان اظهارنظر دقیقی مطرح کرد و باید دید در آینده چه می‌کنند».

بغزیان همچنین درخصوص اینکه دولت در حوزه اقتصادی به چه سمتی می‌رود، تصریح کرد: «دولت آقای رئیسی اصولگراست و اصولگرایان معمولا عدالت‌محورند؛ البته نه اینکه اصلاح‌طلبان اهل عدالت نباشند اما اصولگرایان بیشتر سعی می‌کنند قیمت‌ها کنترل شود؛ به همین دلیل تصور می‌کنم دولت آقای رئیسی بیشتر بر قیمت‌ها نظارت داشته باشد و کمتر به سمت بازار آزاد حرکت می‌کند. هرچند بازار آزاد هم در ایران معنای واقعی ندارد و بیشتر به معنای رهاکردن قیمت‌هاست. همه تصور می‌کنند در آمریکا چون سمت‌وسوی اقتصادی به سمت بازار است، هیچ نظارتی بر قیمت‌ها نمی‌شود، در صورتی که اصلا این‌طور نیست و حتی در آنجا هم بر قیمت‌ها نظارت صورت می‌گیرد. به هر حال پیش‌بینی من این است که دولت فعلی از دولت قبل موفق‌تر عمل می‌کند زیرا در شرایطی که در تحریم به سر می‌بریم اصلا بازار آزاد معنی ندارد و باید قیمت‌ها را کنترل کنیم».

او در پایان گفت: «منظور از نظارت هم به معنی کنترل امور اقتصادی مردم نیست، بلکه باید نظارت شود تا قیمت‌ها بالا نرود تا مردم قدرت خرید داشته باشند و این‌طور نباشد که وقتی یک شانه تخم‌مرغ 40هزار تومن شد و صدای مردم درآمد، تازه مسئولان یادشان بیفتد که باید قیمت تخم‌مرغ کنترل شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد