پزشکان نباید ملعبه دست برخی شرکتها و تجار شوند/فرار روسای دانشگاه‌ها از دست طلبکارها

کد خبر: 291758

حدود 48 روز از عمر دولت گذشته است و برخی‌ها طوری برخورد می‌کنند که انگار این دولت 3،4 سال است که حکومت می‌کند. از 2 هزار میلیارد بودجه برای حوزه سلامت که الان در مهرماه هستیم فقط 2 درصد آن تحقق پیدا کرده است. برخی‌ها هم مصاحبه‌های آنچنانی می‌کنند ولی نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. بنابراین مشکلات کم نیست.

پزشکان نباید ملعبه دست برخی شرکتها و تجار شوند/فرار روسای دانشگاه‌ها از دست طلبکارها
سرویس اجتماعی «فردا»: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه رفتار برخی از پزشکان زشت و دور از انسانیت است، از اختلاف وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس که نگاه منصفانه ای ندارد انتقاد کرد و گفت: متاسفانه رؤسای دانشگاه‌ها و بیمارستانها از دست طلبکاران فراری هستند. ، سیدحسن هاشمی در همایش گردهمایی اعضای هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی سراسر کشور اظهار داشت: اگر پزشک ذلیل شود به جامعه و دریافت‌کنندگان خدمت سلامت نیز سودی نمی‌رسد، خروجی خدمات جامعه پزشکی کاملاً به معیشت مردم وابسته است و اگر این 2 مقوله به خوبی صورت نپذیرد نهایتاً به مردم آسیب وارد می‌شود.

وی افزود: اگر افزایش سهم سلامت از بودجه عمومی کشور حل نشود مشکلات ما روی زمین خواهد ماند؛ البته ناگفته نماند ما با مجلس مشکل داریم. یک بخشی از این مشکلات ناشی از سوءمدیریت‌های خودمان است. مثلاً خیلی از نقاط کشور پزشک عمومی و متخصص ندارد، برخی از خانه‌های بهداشت در روستاها تعطیل شده‌اند و متاسفانه در شهرها نیز رفتار برخی از همکاران پزشک بسیار زشت و زننده است و قابل تأمل نیست و از انسانیت نیز به دور است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: یک بخش از مشکلات دیگر نیز مربوط به نمایندگان مجلس است، البته آنها قبول ندارند ولی برخی از نگاه‌های آنان منصفانه نیست. به هر حال مجلس در رأس امور است و آنها آنطور که باید و شاید با جامعه پزشکی ارتباط ندارند و باید در چنین نشست‌هایی بیشتر حضور یابند، مجلس فوق‌العاده دلسوز است و فقط باید نوع اولویت‌بندی‌های خودش را تغییر و اصلاح دهد.

هاشمی با اشاره به چگونگی تغییر اولویت‌بندی‌های مجلس در حوزه سلامت تصریح کرد: مثلاً مجلس عنوان می‌کند بر طبق برنامه پنجم توسعه پزشک خانواده را شروع کنیم که این امر صددرصد اشتباه است یا اینکه عنوان می‌کند مبحث 2 شغله‌ها را به اجرا درآوریم این بدان معنا است که در یک مقوله چوب برداریم و بزنیم و در یک جای دیگر نیز که پول نداریم بیاییم هزینه کنیم، نتیجه نیز آن می‌شود که امروز شاهد آن هستیم. پزشک خانواده در مازندران و فارس را می‌بینیم در حالی که باید شهرهایی مانند سیستان و بلوچستان را در نظر بگیریم.

وی بیان داشت: بنابراین افزایش سهم بودجه عمومی کشور برای حوزه سلامت بسیار مهم است تا حاصل آن بیمه‌های توانمند شود و بتوان خرید خدمت مناسب کنیم تا وضع جامعه پزشکی نیز بهتر شود و وضع بیمارستانها نیز از وضعیت کنونی درآید، تعرفه‌ها اگر 3،4 برابر شود فاصله بین بخش‌های درمانی دولتی با خصوصی کاهش می‌یابد.

وزیر بهداشت با اشاره به سفر استانی خود به کرمانشاه گفت: در بیمارستان کرمانشاه به خاطر بدهی پول برق متاسفانه برق بیمارستان قطع شده بود. رؤسای دانشگاه‌ها و بیمارستانها از دست طلبکاران فراری هستند. این حرف‌هایی را که می‌زنم مکتوب کنید، فردا ما را متهم نکنند که وقتی مسئولیت‌ها را بر عهده گرفتیم همه برنامه‌های گذشته را روی زمین باقی گذاشتیم و به ما بگویند که دنبال بخش‌های خصوصی بودیم. همانطور که رئیس‌جمهور گفته‌اند در مدت 100 روز آن چیزی را که تحویل گرفته است عنوان می‌کنند ما نیز بیان می‌کنیم. حدود 48 روز از عمر دولت گذشته است و برخی‌ها طوری برخورد می‌کنند که انگار این دولت 3،4 سال است که حکومت می‌کند.

هاشمی ادامه داد: ما به طور جد به نظام ارجاع اعتقاد داریم، در زمان گرفتن رای اعتماد نیز عنوان کردم که برای اجرای نظام ارجاع به 10 تا 15 سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم مثلاً پزشک خانواده که یک بخش از نظام سلامت است مستقر کنیم. متاسفانه بیمه‌ها ناتوانمند هستند، مردم ما نیز متمول نیستند چون کشور ما کشوری متمول نیست و آن کشورهایی که متمول هستند در این حوزه با مشکل مواجه شده‌اند و اگر به همین صورت پیش رویم آخر کار سقوط است. ما نباید چشم‌بسته و در تاریکی حرکت کنیم.

وی عنوان کرد: ما باید زیرساخت‌های حوزه سلامت را فراهم کنیم. پول و تامین منابع یکی از مقولات است و مدیریت نیز مقوله دیگری است که باید اصلاح شود. مثلاً در اجرای طرح پزشک خانواده بهتر بود از شهرهای کوچک زیر 20 هزار نفر شروع می‌کردیم و 2،3 سال بعد در شهرهای دیگر این طرح را ادامه می‌دادیم. از 2 هزار میلیارد بودجه برای حوزه سلامت که الان در مهرماه هستیم فقط 2 درصد آن تحقق پیدا کرده است. برخی‌ها هم مصاحبه‌های آنچنانی می‌کنند ولی نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. بنابراین مشکلات کم نیست.

وزیر بهداشت تصریح کرد: پزشکان عمومی فارغ از هرگونه واقعا یک فرصت برای نظام سلامت هستند. شما می‌توانید به ما کمک کنید. در این 4 سال مدیریت خودم آرزوهای زیادی دارم. ما نباید خیلی از کارها را روی زمین باقی بگذاریم و در هر باغچه‌ای فقط یک بیل بزنیم زیرا نتیجه آن می‌شود که امروز شاهد آن هستیم و در یکی دو دهه اخیر در حوزه سلامت رخ داده است. باید تحول ایجاد کنیم. یک بیمه یکپارچه در کشور با عمق مناسب داشته باشیم. تعرفه‌ها را تغییر دهیم. خدمات را ارتقاء دهیم. زیرا ما در حال حاضر اصلا نظام سلامت نداریم و تمام مشکلات نیز به پول ختم نمی‌شود بلکه مدیریتها نیز اصلاح شود.

هاشمی به انتخاب خود درباره برگزیدن دکتر دانش‌جعفری که در حد قائم‌مقامی وزارت بهداشت مسئولیت دارد، اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت باید اقتصاددانها اداره کنند زیرا ما 400 هزار پرسنل داریم و از معدوم کردن سگ‌های ولگرد تا دستیابی به فناوری‌های هایتک و ارتباط با سازمان بهداشت جهانی و ارتقای حوزه سلامت در کشور و منطقه مسئولیت بر عهده ماست. یعنی حیطه مسئولیت وزارت بهداشت بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم تا دانشگاه‌ها و بیمارستانها مستقل شوند. از هیئت امنا بهتر استفاه کنیم، این افراد شخصیت‌های سیاسی و علمی هستند که می‌توان با خرید خدمت باعث ارتقاء بهره‌وری آنها شویم یعنی باید در مدیریت بیمارستانها و دانشگاه‌ها تغییر ایجاد کنیم و بیمه‌ها نیز ارتقا یابد البته مطمئن نیستم این کارها انجام شود ولی ناامید نیز نیستم و اگر بتوانیم این کارها را انجام دهیم بی‌انضباطی در ارائه خدمات درمانی، آموزش و پژوهش سروسامان پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: پزشک خانواده را مانند قبل ادامه نخواهیم داد. بنده 10،12 سال قبل که در وزارت بهداشت دبیر شورای آموزش بودم خیلی‌ها به من فشار وارد می‌کردند زیرا عنوان می‌شد که پزشک عمومی تعریف درستی ندارد یعنی خوب متولد نشده است و ناقص‌الخلقه است، به هر حال مدیریت پزشک خانواده با پزشک عمومی است البته نباید کلی‌گویی کنیم. شما پزشکان عمومی نیز باید حداقل 4 سنگ از این مشکلات را بردارید. برای ارتقا راه نشان دهید ولی قبل از ارتقای خودتان اجازه ندهید تضعیفتان کنند.

هاشمی تصریح کرد:‌ بنده نیز به مسئله تعیین مشاور وزیر بهداشت در حوزه پزشک عمومی علاقه‌مند هستم و نه به صورت شعاری بلکه به صورت عملی از آن استفاده خواهم کرد حتی شما پزشکان عمومی‌ می‌توانید دفتری در وزارت بهداشت داشته باشید ولی در مورد مسائل رفاهی شما باید به صورت صنفی عمل کنیم و بعید می‌دانم وزارت بهداشت بتواند کار خاصی برایتان انجام دهد زیرا ما توانایی اداره همین کارها را هم نداریم. ببخشید که بنده این همه شفاف صحبت می‌کنم می‌خواهم وعده‌ای ندهم که نتوانم به آن عمل کنم ولی می‌توان مثلا با وزیر مسکن و یا وزیر اقتصاد جلسه‌ای برگزار کنیم که درباره مسکن و مالیات‌های شما صحبت شود.

وی به مبحث درمانگرهای اعتیاد نیز اشاره کرد و افزود: در این مقوله زیاد خوش‌بین نیستم البته اطلاعات من هم زیاد نیست. این طرح هم ناقص‌الخلقه است که باید بازبینی شود. بخصوص از نظر اجتماعی که خدای ناکرده پزشکان اتهام دیگری به آنها وارد نشود و این طرح خودش به یک شبکه توزیع تبدیل شود، بیایید و اشکالات این طرح را درآورید.

وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت پزشک خانواده نیز عنوان کرد: تیم‌هایی برای آسیب‌شناسی پزشک خانواده به استانهای مربوطه فرستاده‌ایم. از شما پزشکان عمومی نیز کمک می‌گیریم.

هاشمی درباره آیین‌نامه توانمندسازی پزشکان عمومی نیز عنوان کرد: البته بنده این آیین‌نامه را نخوانده‌ام، راستش را به شما می‌گویم می‌خواهم مشورت‌های لازم را دریافت کنم؛ البته این آیین‌نامه را به دفترحقوق فرستادم و آنها گفتند که این آیین‌نامه خلاف قانون است و بنده به هیچ عنوان کار غیرقانونی و غیرعلمی نمی‌کنم. شما هم نباید کارتان غیرعلمی و وصله‌پینه کردن باشد. مثلا دیروز آقای طریقت (وزیر سابق بهداشت) بیاید یک طرحی بدهد و بنده امروز بیایم و آن طرح را رد کنم. نباید وارد حیطه‌های تخصصی دیگران شوید. درباره هم‌پوشانی رشته‌ها این شورای عالی آموزش پزشکی است که تصمیم می‌گیرد نه وزیر بهداشت.

وی با اشاره به اختلاف رادیولوژیست‌ها و آنکلوژیست‌ها اشاره کرد و افزود: مثلا در این مقوله باید شورای عالی آموزش پزشکی تصمیم بگیرد و بنده نباید در آن تصمیمی بگیرم و پزشکان نباید ملعبه دست برخی شرکتها و تجار شوند و مریض‌ها نیز گرفتار شوند. شفاف اعلام می‌کنم توانمندسازی از این جنس صحیح نیست. شما پزشکان عمومی باید کارگروه تشکیل دهید و برنامه‌هایتان خلاف قانون نباشد. ما نیز حمایت می‌کنیم ولی اگر خلاف قانون باشد نمی‌توانیم حمایت کنیم. دولت کار نمایشی نباشید که اثر کوتاه‌مدت داشته باشد. جایگاه پزشک عمومی راه همراه با ارتقای معیشت پزشکان در نظر بگیرید. نباید از هر قسمتی یک مورد را بردارید و باعث اختلاف شوید. این کار شما را نیز توانمند نخواهد کرد.

عباس کامیابی رئیس انجمن پزشکان عمومی نیز در پاسخ به صحبت‌های وزیر بهداشت عنوان کرد: به هر حال بهتر است شما نیز آیین‌نامه را مطالعه کنید. برخی از همکاران متخصص مطالبی را رسانه‌ای کرده‌اند که ما پاسخ آنها را ندادیم ولی توانمندسازی پزشکان عمومی بخصوص در مقوله ارائه خدمات سونوگرافی توسط پزشک عمومی در دنیا الگو و تجربه دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد