غرب مسئول بن بست در مذاکرات است/خواسته آمریکا معاوضه اورانیوم 20 درصد با قطعات یدکی هواپیما!

کد خبر: 208611

غرب خواهان آن است که ایران اورانیوم غنی شده به میزان 20 درصد را تحویل بدهد و از تولید اورانیوم به این میزان غنا دست بکشد و عملا تاسیسات غنی سازی خودش را جمع کند. آمریکا در مقابل این درخواست ها از ایران هیچ پیشنهادی نمی دهد و فقط می گوید امکان فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران را فراهم می کند.

غرب مسئول بن بست در مذاکرات است/خواسته آمریکا معاوضه اورانیوم 20 درصد با قطعات یدکی هواپیما!
سرویس سیاسی «فردا»: رویکرد یک جانبه طرف غربی در بیان نظرات خود در مذاکرات و اعمال تحریم های غیر قانونی علیه ایران تا اندازه ای غیر منطقی است که صدای اعتراض تئوریسین های هوادار غرب نیز به گوش می رسد. در آخرین نمونه یک تحلیلگر برجسته امریکایی عدم آمادگی امریکا برای ارائه ما به ازای مناسب به ایران را اصلی ترین عامل بن بست در مذاکرات هسته ای اعلام کرد.

آنطور که پایگاه مطالعاتی «ایران هسته ای»گزارش داده است؛گرت پورتر، تحلیلگر سرشناس امریکایی که نوشته های او عموما حاوی اطلاعات و تحلیل های جنجال برانگیزی است روز جمعه 9 تیر 1391 (29 ژوئن 2012) به شبکه اینترنتی ریل نیوز امریکا گفت: « غرب خواهان آن است که ایران اورانیوم غنی شده به میزان 20 درصد را تحویل بدهد و از تولید اورانیوم به این میزان غنا دست بکشد و عملا تاسیسات غنی سازی خودش را جمع کند. آمریکا در مقابل این درخواست ها از ایران هیچ پیشنهادی نمی دهد و فقط می گوید امکان فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران را فراهم می کند! به نظر ایران، این اقدام نمی تواند پاسخی برای مطالباتی باشد که در تهران مطرح است. ایران انتظار داشت در گفت وگوهای مسکو مسئله تحریم ها نیز مطرح شود و نشانه هایی بروز کند دال بر اینکه به نوعی از شدت این تحریم ها کاسته می شود. هیچ نشانه ای وجود ندارد دال بر اینکه ایران در گفت وگوهای مسکو، درخواست مشخصی برای کاهش تحریم ها مطرح کرده باشد اما به هرحال، طرف ایرانی انتظار داشت این مسئله روی میز مطرح باشد. اما نتایج نشان می دهد این مسئله روی میز گفت وگوهای مسکو نبود».

پورتر ادامه داد: «میزان اورانیوم غنی شده ایران به میزان 20 درصد مسئله ای نیست که تا این اندازه نگران کننده شده باشد. علت مخالفت ایران با دست کشیدن از این میزان غنی سازی آن است که کشورهای عضو گروه 1+5 حاضر نشده اند در مقابل دست کشیدن ایران از این میزان غنی سازی، پیشنهاد مناسبی به این کشور ارائه کنند. به همین علت، ایران به شدت با بدبینی به این مسئله نگاه می کند که از این برگ چانه زنی و معامله محروم شود زیرا وقتی ایران از این برگ برنده دست بکشد بدون آنکه در مقابل چیزی دریافت کند،در مقابل آمریکا آسیب پذیرتر خواهد بود زیرا آمریکا به این نتیجه خواهد رسید که توانسته است در مقابل ایران به نتیجه ای که مدنظر داشته است برسد و حالا زمان آن فرارسیده است که از ایران بخواهد غنی سازی را کاملا متوقف کند».

وی که متخصص مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران است، در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به تاسیسات پارچین، اظهار داشت: «آژانس ادعا می کند مستندات نشان می دهد که در این مرکز آزمایش های هیدرودینامیک انجام می شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس اطلاعاتی که از اسرائیل دریافت کرده است می گوید این آزمایشگاه در پارچین محلی برای آزمایشهای هسته ای است. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این ادعا کاملا نادرست است و کل مطالب مطرح درباره وجود اتاق آزمایش های هسته ای در پارچین ساختگی و جعلی است. من می خواهم در آینده نزدیک گزارشی در این زمینه منتشر کنم. ادعاهای مطرح درباره وجود 70 کیلوگرم مواد انفجاری با قابلیت انفجاری بالا در این مرکز بی اساس است. هیچ شواهدی دال بر انجام این آزمایش ها دراین مرکز وجود ندارد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد