فرمول های دارویی برای درمان بیماران «آلزایمری»

کد خبر: 1315943

متخصص طب ایرانی گفت:فلفل، دارچین، کندر و زعفران از جمله گیاهانی هستند که در کتب دارویی طب ایرانی در فرمول های دارویی برای درمان آلزایمر به کار رفته اند.

فرمول های دارویی برای درمان بیماران «آلزایمری»

متخصص طب ایرانی گفت:فلفل، دارچین، کندر و زعفران از جمله گیاهانی هستند که در کتب دارویی طب ایرانی در فرمول های دارویی برای درمان آلزایمر به کار رفته اند.

بیماری آلزایمر که از آن با نام فراموشی نیز یاد می‌شود، بیماری است که با زوال عقل مشکلات فراوانی را برای فرد مبتلا به وجود می‌آورد. مغز، این مرکز پردازش و مدیریت حیات بدن، زمانی که به بیماری آلزایمر دچار می‌شود، تمام تصویری که از آدمی در ذهن‌ها نقش‌بست‌هاست را زدوده و رفتارها، مشکلات و عواقبی اغلب ناراحت‌کننده را بر جای می‌گذارد که می‌تواند مسیر زندگی فرد مبتلا و اطرافیان او را برای همیشه تغییر دهد.

اگرچه آلزایمر، بیماری مغزی است که بیشتر در سالمندان پدیدار می‌شود، اما راه‎‌های پیشگیری بسیاری دارد که می‌توان به کمک آن‌ها از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. علائم این بیماری مغزی با اختلالاتی که در حافظه فرد بیمار به وجود می‌آید، نمایان شده و به‌مرورزمان به رفتارهای واکنشی فرد نیز سرایت می‌کند تا جایی که ممکن است از یک فرد سالمند و بالغ مبتلابه آلزایمر، رفتار یا واکنشی مشاهده شود که حتی از یک کودک نیز سر نمی‌زند.آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است.

بهاره سادات یوسف‌ثانی، معاون آموزشی و عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به موضوع نقش طب ایرانی در درمان و پیشگیری از آلزایمر اشاره کرده و گفت:زوال عقل یک سندرم بالینی به دلیل نقص شناختی گسترش یابنده مغز است. این بیماری موجب اختلال در عملکرد روزانه و کارکردهای اجتماعی و حرفه ای می شود. نقص شناختی شامل اختلال در حافظه و حداقل یکی دیگر از حوزه های شناختی مانند اختلال تکلم(Aphasia)، اختلال حرکتی و گفتاری(Apraxia)، ادراکپریشی(Agnosia) و یـا اختلال در عملکرد فرد است.

وی ادامه داد: بیماری آلزایمر شایعترین علـت زوال عقل در سالمندان است، به طوری که70-60درصد از تمام مـوارد زوال عقل را شامل می شود. در چند تحقیقات نشان داده است که عوامل زیادی در آلزایمر دخالت دارند، اما تغییرات پاتولوژیک دقیقی که باعث ابتلا به این بیماری می شوند تا حد زیادی ناشناخته باقیمانده است.

این متخصص طب ایرانی افزود: برخی مطالعات، تغییرات در پلاک های آمیلوئید خارج سلولی را یکی از عوامل ایجاد آلزایمرمی دانند. استرساکسیداتیو، التهاب، دیستروفی سلولهای عصبی ومرگ سیناپس از سایرعلل مرتبط با این بیماری شناخته می شوند.

یوسف ثانی ابراز کرد: درطب ایرانی که به طب سینایی نیز معروف است، تشخیص بیماریها براساس سنجش مزاج و شرایط کل بدن و ارگآنهای مختلف انجام می شود. همچنین این طب به عنوان یک سیستم درمانی مکمل، دارای پتانسیلهای درمانی در زمینه یا اختلالات ارگآنهای مختلف ازجمله مغز است. 

وی اضافه کرد: در منابع طب ایرانی به مفهوم ضعف و ناتوانی مغز در انجام کامل عملکردهایش اشاره و توصیه های مختلفی نیز در این زمینه ارائه شده است.

این متخصص طب ایرانی یادآور شد: براساس مطالعات پیشین، بیماری نسیان در بخش بیماریهای مغزی کتب طب ایرانی، از نظر نشانه ها شباهت زیادی با آنچه امروزه به عنوان آلزایمر شناخته شده است دارد. 

وی افزود:حکمای طب ایرانی برای پیشگیری و کاهش نشانه های این بیماری توصیه های بسیاری کرده اند. باتوجه به گسترش استفاده از طب های مکمل از جمله گیاهان دارویی، بسیاری از بیماران به استفاده از این طبها روی آورده اند. همچنین تحقیقات بر روی گیاهان دارویی پرکاربرد و ساخت دارو از آنها در مناطق مختلف دنیا در حال انجام است. 

یوسف ثانی تصریح کرد: در مطالعه ای که در دانشکده طب ایرانی دانشگاه ایران انجام شد، فراوانی گیاهان در فرمولهای دارویی موجود در کتب دارویی طب سنتی برای بیماری نسیان بررسی شدند تا پرکاربردترین آنها برای مطالعات بالینی بیشتر معرفی شوند.

وی گفت:فلفل، دارچین، کندر و زعفران از جمله گیاهانی هستند که در کتب دارویی طب ایرانی در فرمول های دارویی برای درمان نسیان به کار رفت اند. 

متخصص طب ایرانی تصریح کرد: با وجود اینکه فلفل به عنوان دارویی پرکاربرد در درمان آلزایمر در طب ایرانی با بیشترین فراوانی در این مطالعه معرفی شده است اما ذکر این نکته ضروری است که این گیاه در فرمول دارویی و در ترکیب با گیاهان دیگر به کار رفته است که عوارض فلفل را کاهش میدهند و همچنین در برخی موارد اثر آن را بر روی ارگان مورد نظر افزایش می دهند.

وی اضافه کرد: لذا نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد موضوع ایمنی این داروهاست. برای اثبات دقیق ایمنی همه جانبه آنها خصوصا ترکیب گیاهان با یکدیگر، الزم است مطالعات وسیعتر با متدولوژی علمی و با اصول پزشکی مبتنی بر شواهد انجام گیرد.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد