تنها نمانید، مرض قند می‌گیرید!

کد خبر: 1287652

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که میل به شکر می‌تواند ریشه در تنهایی فرد داشته باشد.

تنها نمانید، مرض قند می‌گیرید!

 «از صبح که چشم وا می‌کنم دلم شیرینی می‌خواد تا بخوابم»، «بعد از یک روز کاری بد دلم شیرینی می‌خواد»، «وقتی دلم میگیره فقط یه چیز شیرین میتونه حالمو جا بیاره»؛ این‌ها چند تکه از حرف‌های معتادان به شیرینی است. طبق مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس که در اوایل اردیبهشت منتشر شده است؛ «تنهایی می‌تواند باعث میل شدید به غذاهای شیرین شود» و افرادی که انزوا و تنهایی را تجربه کرده‌اند، بیشترین فعالیت را در مناطق خاصی از مغز داشتند که نقش کلیدی در پاسخ به هوس شیرینی و قند دارند. این درحالیست که معاون بهداشت وزارت بهداشت حسین فرشیدی هم چهار روز پیش گفته بود، «مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی است.»

پیشتر دستیار مدیر مرکز تغذیه انسانی دانشگاه کالیفرنیا سوزان باورمن گفته بود که «ما شیرینی‌ها را دوست داریم زیرا آن‌ها ریشه در احساس شادی و لذت جویی ما دارند» و لذت خوردن غذای شیرین می‌تواند برای بعضی‌ها معادل لذت هم‌صحبتی با دیگران باشد. کمبود هر لذتی در زندگی می‌تواند باعث شود فرد به سراغ خوردن شیرینی و مواد پرکالری برود.

مصرف شیرینی‌ها، سیستم دوپامین مزولیمبیک (سیستم پاداش مغز) را در مغز فعال می‌کند و دوپامین آزاد می‌شود. مدیر مرکز نوروبیولوژی استرس و تاب آوری در دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس آرپانا گوپتا می‌گوید که چاقی با افسردگی و اضطراب مرتبط است و پرخوری به عنوان «مکانیزم مقابله با تنهایی شناخته می‌شود.» افرادی که بیشتر تنهایی را تجربه کرده‌اند، درصد بیشتری چربی بدن دارند و رفتارهای غذایی ضعیفی مانند اعتیاد به غذا و خوردن کنترل‌نشده و هوس غذای ناسالم و پرکالری مثل شیرینی از خود نشان می‌دهند.

طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت، حداکثر مصرف روزانه قند برای هر فرد عادی ۱۲ قاشق چایخوری در ۲۲۰۰ کالری رژیم غذایی است که ۹ درصد کل کالری روزانه را شامل می‌شود. متخصصان تغذیه معتقدند که قند به طور طبیعی در غذاها به ویژه در میوه‌های تازه موجود است و نیازی به قند اضافی در رژیم غذایی نخواهید داشت.

احترام بزرگمهر، کارشناس تغذیه، می‌گوید که «مصرف مواد قندی و به خصوص شیرینی‌جات یک عادت است که مداومت در آن باعث چاقی و افزایش چربی به خون می‌شود.» برای حذف این عادت به طور کل نباید شیرینی در خانه باشد. اما در مقابل مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه، می‌گوید که اعتیاد به شیرینی با حذف آن از خانه محقق نمی‌شود، چون بالاخره یکجا آن را پیدا می‌کنید. «افرادی که دچار استرس و اضطراب مزمن هستند، به دلیل واکنش‌های بیوشیمیایی که در بدنشان اتفاق می‌افتد به مصرف شیرینی روی می‌آورند»، چراکه مغز قسمت عمده‌ای از انرژی خود را از مواد شیرین دریافت می‌کند و با آن احساس سرخوشی و موقت می‌کند.

روانشناسان می‌گویند، هر زمان هوس شیرینی و شکلات کردید، حواس‌تان را پرت کنید؛ کارهایی مانند زنگ زدن به یک دوست، سرگرم کردن خود به یک کار مفید، قرآن یا دعا خواندن، کتاب خواندن، ۵ دقیقه بیرون رفتن از خانه، دوش گرفتن و …تا فکر آن از سرتان بیرون برود. آتوسا سعیدپور، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، می‌گوید که وقتی ولع به خوردن شیرینی دارید در یک لیوان آب لیموترش بریزید و به همراه کمی عسل میل کنید. «حداقل ۱۰ روز از غذاهایی که شکر یا شیرینی زیادی دارند، کمتر استفاده کنید تا بدن کم کم عادت کند.» استفاده از یک رژیم غذایی مناسب میل‌تان به شیرینی را کاهش می‌دهد./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها