مهدی پیرهادی کارشناس حوزه شهری:

فضاهای سبز تهران ریه‌های تنفسی شهر هستند

کد خبر: 1073605

پیرهادی تشریح کرد: سرانه فضای سبز در تهران حدود ۱۷ متر برای هر نفر است. با توجه به اینکه تهران در سیطره پارک‌های جنگلی قرارگرفته می‌توان روی این پارک‌های جنگلی به عنوان ریه‌های تنفسی تهران حساب ویژه‌ای باز کرد.

فضاهای سبز تهران ریه‌های تنفسی شهر هستند

مهدی پیرهادی، کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فردانیوز ضمن اشاره به میزان سرانه فضای سبز در تهران و راهکارهای افزایش آن ابراز کرد: سرانه فضای سبز در تهران حدود ۱۷ متر برای هر نفر است که این فضای سبز شامل کلیه فضای سبزهای پارکی، بوستانی، ریفیوژها، میدان‌ها، لچکی‌ها و پارک‌های جنگلی اطراف تهران است که توسط شهرداری تهران احداث یا توسعه‌یافته است.

وی افزود: پارک‌های جنگلی سرخه‌حصار، تلو، یاس فاطمی و چیتگر هستند که اگر تمام این پارک‌های جنگلی از سرانه فضای سبز تهران کم شوند سرانه فضای سبز بین ۴ تا ۵ مترمربع به ازای هر تهرانی خواهد بود که بسیار کم است. اما با توجه به اینکه تهران در سیطره پارک‌های جنگلی قرارگرفته می‌توان روی این پارک‌های جنگلی به عنوان ریه‌های تنفسی تهران حساب ویژه‌ای باز کرد.

پیرهادی گفت: همچنین اراضی عباس‌آباد که به قلب تهران معروف هستند می‌توانند به عنوان یکی دیگر از ریه‌های تنفسی عمل کنند. همچنین پارک بزرگ پردیسان در مرکز شهر و اراضی بایر دیگری که در جای‌جای شهر وجود دارند کمک بسیار زیادی به توسعه فضای سبز و کاهش آلودگی هوای تهران و همچنین کاهش دمای شهر می‌کنند.

*با تأمین آب و کاشت گیاهانی با ظرفیت اکولوژیک بالا در می‌توان سرانه فضای سبز تهران را توسعه داد

این کارشناس حوزه شهری تأکید کرد که با تأمین آب برای این اراضی از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و نزدیک این اراضی، کاشت گیاهان پهن‌برگ خصوصاً در اراضی داخل تهران، همچنین کاشت گیاهانی با قابلیت و ظرفیت اکولوژیک بالاتر در پارک‌های جنگلی فضای سبز را توسعه داد. البته تأمین آب آن‌ها نیز مهم است و ازآنجاکه آبیاری پارک‌های جنگلی را پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب حتی با آلودگی بسیار کم ممانعت ایجاد نمی‌کند، معنی وجود ندارد.

او در انتها خاطرنشان کرد که پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای آبیاری چمن و آبیاری فضای سبز که امکان تماس مستقیم انسان با آن‌ها وجود دارد محل احتیاط و بحث است. بنابراین توسعه پارک‌های جنگلی اطراف تهران و نگهداری بسیار خوب این پارک‌ها می‌تواند به افزایش سرانه فضای سبز، کاهش آلودگی و کاهش دمای شهر تهران کمک کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد