تولید پهپاد مرگبار در روسیه با فناوری چینی!

کد خبر: 1314734

منابع اطلاعاتی اروپایی با انتشار برخی اسناد، مدعی تولید نوعی پهپاد تهاجمی مرگبار دوربرد در روسیه به نام «گارپیا» با استفاده از موتور چینی شدند.

تولید پهپاد مرگبار در روسیه با فناوری چینی!

به گزارش رویترز، دو منبع یک آژانس اطلاعاتی اروپایی که خواستند نامشان فاش نشود، مدعی شدند که روسیه سال گذشته میلادی، تولید یک پهپاد تهاجمی دوربرد به نام «گارپیا ای۱» را با استفاده از موتورها و قطعات چینی آغاز کرده است.

براساس این اسناد ادعایی، یک شرکت سازنده تسلیحات دولتی روسیه از تاریخ ژوئیه ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) به مدت یک سال بیش از دو هزار و ۵۰۰ فروند پهپاد گارپیا تولید کرده است.

این دو منبع اطلاعاتی گفتند که گارپیا علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین مستقر شده و آسیب های بسیاری به زیرساخت های حیاتی وارد کرده و سبب تلفات غیرنظامی و نظامی شده است. آنها همچنین بدون ارائه جزئیات، تصاویری را از لاشه یک پهپاد گارپیا در اوکراین منتشر کرده اند.

ساموئل بندت کارشناس ارشد اندیشکده «سنتر فور ا نیو امریکن سکیوریتی» در این زمینه به رویترز گفت که این وضعیت نشان می دهد روسیه اکنون می تواند بیشتر به توسعه داخلی و همچنین به چین تکیه کند.

وزارت دفاع روسیه تاکنون به درخواست‌ها در این خصوص پاسخی نداده، اما وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای به رویترز اعلام کرد که پکن صادرات کالاهای دارای کاربردهای نظامی از جمله پهپاد را به شدت کنترل می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «با توجه به بحران اوکراین، چین همواره متعهد به ترویج گفت‎وگوهای صلح و حل و فصل سیاسی بوده است. ضمن آنکه هیچ محدودیت بین المللی برای تجارت چین با روسیه وجود ندارد».

از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو، هفته گذشته از چین خواست تا از حمایت از جنگ روسیه در اوکراین دست بردارد. وی همچنین کمک پکن را عامل مهمی در ادامه این درگیری دانست.

واشنگتن نیز بارها به پکن در مورد حمایت از صنایع دفاعی روسیه هشدار داده و صدها تحریم را با هدف محدود کردن توان مسکو در استفاده از فناوری های خاص برای مقاصد نظامی اعمال کرده است.

چین در ماه ژوئیه (تیر) اعلام کرد که از اول سپتامبر (۱۱ شهریور) قوانین صادرات پهپاد را تشدید می‌کند و همزمان تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی به دلیل جنگ اوکراین را «غیرقانونی و یکجانبه» خوانده است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد