ادعای روزنامه صهیونیستی درباره پیام لبنان به اسرائیل

کد خبر: 1300394

یک روزنامه اسرائیلی مدعی شده وزیر خارجه لبنان، با یک واسطه باکو به رژیم صهیونیستی اطلاع داده این کشور خواستار جنگ با تل آویو نیست.

ادعای روزنامه صهیونیستی درباره پیام لبنان به اسرائیل

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در خبری مدعی ارسال پیام دولت لبنان به رژیم صهیونیستی از طریق جمهوری آذربایجان شد. این روزنامه ادعا کرده «عبدالله بو حبیب»، وزیر امور خارجه لبنان، از طریق وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به «اسرائیل کاتس»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اطلاع داده که لبنان مایل به درگرفتن جنگ میان دو طرف نیست.

جروزالم پست با طرح این ادعا می‌افزاید «جیحون بایراموف»، وزیر خارجه آذربایجان به کاتس اعلام کرده که لبنان خواستار جنگ نیست.

از آنجاکه رژیم صهیونیستی و دولت لبنان ارتباط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند، معمولاً تبادل پیام میان آنها از طریق دولت ثالث انجام می‌شود. در هفته‌های اخیر روند تبادل آتش میان مقاومت اسلامی لبنان و رژیم صهیونیستی تشدید شده و برخی تحلیلگران از نزدیک بودن جنگ میان بیروت و تل‌آویو سخن به میان می‌آورند. روند تبادل آتش میان دو طرف از روز هشتم اکتبر 2023، فردای آغاز درگیری میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی آغاز شد.

بیش از 120 هزار صهیونیست ساکن نوار شمالی در پی شروع تبادل آتش میان لبنان و رژیم صهیونیستی از شهرک‌های این منطقه تخلیه شدند و هنوز بیش از 60 هزار نفر آنها بیرون از 50 شهرک این نوار مرزی اقامت دارند.

رژیم صهیونیستی نیز در طول این مدت تلاش کرده پاسخ حملات حزب‌الله را بدهد، اما اقدامات تل‌آویو به برقراری آرامش در مرز شمالی نینجامیده است.

قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل که در سال 2006 صادر شد، از یکسو خواستار خروج رژیم صهیونیستی از همه سرزمین‌های اشغالی لبنان و مستقر شدن ارتش لبنان در آستانه مرز مشترک با رژیم اسرائیل شده است. این قطعنامه همچنین عقب‌نشینی نیروهای مقاومت به پشت رودخانه لیتانی را نیز خواستار شده، اما به دلیل عدم خروج صهیونیست‌ها از مزارع شبعا و روستای الغجر که جزو قلمرو لبنان به حساب می‌آیند، نیروهای مقاومت نیز از پذیرش این خواسته غیر واقع بینانه سازمان ملل خودداری کرده‌اند.

اسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم اسرائیل اخیرا تهدید کرده اسرائیل درصدد است هر طور شده ساکنان مرز شمالی را به محل زندگی خود بازگرداند، چه از طریق دیپلماتیک و چه از طریق اعمال زور نظامی. روز دوشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز گفت که اسرائیل عملاً حاکمیت خود را بر بخش شمالی سرزمین‌هایش از دست داده است، زیرا سکونت در این مناطق برای اسرائیلی‌ها ناامن است.

در هفته‌های اخیر حضور مجدد عاموس هکشتاین، نماینده دولت بایدن در امور لبنان و اسرائیل چند بار به منطقه سفر کرده است. همچنین اخباری مبنی بر حضور نیروهای کلاه آبی یونیفل سازمان ملل برای حفاظت از صلح در مناطق جنوبی لبنان نیز مطرح شده که همگی حاکی از کاهش نسبی سطح تنش است./تسنیم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها