تنش بین نتانیاهو و گالانت بالا گرفت

کد خبر: 1300736

تنش بین «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «یواو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر سر توافق با جنبش حماس درباره آزادی اسرا و توقف جنگ بالا گرفته و نتانیاهو از برگزاری نشست جداگانه گالانت با رؤسای موساد و شاباک جلوگیری کرده است.

تنش بین نتانیاهو و گالانت بالا گرفت

تنش بین «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «یواو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر سر توافق با جنبش حماس درباره آزادی اسرا و توقف جنگ بالا گرفته و نتانیاهو از برگزاری نشست جداگانه گالانت با رؤسای موساد و شاباک جلوگیری کرده است.

روز جمعه به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما نیوز، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد: در نشست روز گذشته که با حضور گالانت برگزار شد، نتانیاهو از وی انتقاد کرد و گفت: تو در اینجا نخست وزیر نیستی.

پس از آن، گالانت درصدد برگزاری نشست های جداگانه با رؤسای سازمان اطلاعات خارجی (موساد) و اطلاعات داخلی (شاباک) برای بحث درباره جزئیات توافق درباره آزادی اسرا بوده است که نتانیاهو، از برگزاری این نشست های جداگانه جلوگیری کرده است.

به دنبال این اقدام نتانیاهو، گالانت اظهار داشت: عدم برگزاری این نشست ها، باعث می شود زمینه سازی برای برگزاری نشست های دیگری درباره مهمترین موضوع این روزهای اسرائیل (توافق درباره آزادی اسرا)، دشوار شود.

بنا بر اعلام این شبکه، گالانت خواستار تسریع در پذیرش توافق با شکل کنونی آن است، اما نتانیاهو ادعا می کند پیشنهاد حماس، «بمب گذاری شده» و غیر قابل پذیرش است و تنها راه حل برای بهبود پیشنهادها، فشار نظامی است.

در همین رابطه، پایگاه خبری «خلیج آنلاین» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی فاش کرد که از سرگیری مذاکرات برای پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از امروز (جمعه) در دوحه پایتخت قطر آغاز می شود.

این منبع گفت که پاسخ حماس، روند عملیاتی ادامه مذاکرات را تسریع می کند و ممکن است زمینه را برای انعقاد توافق جهت دستیابی به توافق نهایی آتش بس فراهم کند.

در این پیوند، شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی گزارش داد که «دیوید بارنیا» رئیس سرویس اطلاعات خارجی (موساد)، ریاست هیات رژیم صهیونیستی در مذاکرات مبادله اسیران بین این رژیم و جنبش حماس را بر عهده دارد.

شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که تصمیم برای اعزام هیات مذاکره کننده این رژیم بدون حضور ژنرال «نیتسان آلون» مسوول پرونده اسیران در ارتش اسرائیل گرفته شده است و وی از اختلاف بین سطوح سیاسی و امنیتی در زمینه مبادله اسیران سخن گفته است.

این منبع افزود که اصلاحات آمریکا در فرمول توافق مبادله اسیران منجر به پیشرفت در مذاکرات بین اسرائیل و حماس شد.

به گفته وی، بر سر هویت و تعداد اسرای فلسطینی که حماس خواستار آزادی آنها است، اختلاف وجود دارد. این موضوع برای صهیونیست ها آسان نخواهد بود، اما رهبری [رژیم] اسرائیل باید تصمیم بگیرد که ۱۲۰ اسیر بازداشت شده را بازگرداند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

در چارچوب توافق تبادل اسرا، ۸۱ اسیر صهیونیست از نوار غزه و ۲۴۰ اسیر فلسطینی از زندان‌های رژیم اسرائیل آزاد شدند.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بست و اقدام به بمباران این منطقه کرد.

مذاکرات بین رژیم اسرائیل و حماس با میانجیگری مصر و قطر بارها متوقف شده است و هر دو طرف یکدیگر را مسوول به نتیجه نرسیدن مذاکرات دانسته اند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها