همتی: رفع ناترازی بودجه در اولویت دولت قرار گرفت

کد خبر: 1311221

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی مهار تورم و رفع ناترازی بودجه در اولویت دولت قرار دارد.

همتی: رفع ناترازی بودجه در اولویت دولت قرار گرفت

عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم تکریم و معارفه وزیر اقتصاد گفت: اراده دولت چهاردهم برای اصلاح شرایط سخت اقتصادی و رفع ناترازی بودجه در اولویت است.

وی افزود: باید تلاش کنیم که آلام و مشکلات اقتصادی مردم را کاهش دهیم، ناترازی‌های بودجه‌ای و بانکی به مرحله بحران رسیده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دو مانع اصلی تحریم‌ها و شیوه حکمرانی برای بهبود شرایط اقتصاد تعیین کننده است ، ما با فرض وجود تحریم‌ها قرار است کار کنیم و بر این اساس باید شیوه حکمرانی را اصلاح کنیم.

همتی همچنین بیان داشت: دولت را در حالی تحویل گرفتیم که نرخ تورم 35 درصد است،‌ هرچند این نرخ نسبت به ابتدای دولت سیزدهم کمتر است،‌اما در 5 سال متوالی نرخ تورم باالای 40 درصد بود که این امر باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که رشد مصرف هزینه بخش خصوصی حدود 5 تا 6 درصد و رشد هزینه دولتی 12 درصد است، تصریح کرد: این مساله به معنای آن است که مردم فقیر تر شده‌اند و قدرت خرید مردم به صورت وحشتناک کم شده و توزیع تولید ناخالص داخلی به شدت بدتر شده است.

همتی همچنین ناترازی بودجه را مهمترین مساله عنوان کرد و گفت: برای مهار تورم‌،باید ناترازی بودجه به حد اقل کاهش یابد و به تدریج این ناترازی رفع شود.

همچنین علی طیب‌نیا مشاور اقتصادی رئیس جمهور نیز اعلام کرد: در نخستین جلسه شورای عالی اقتصاد مقرر شد که باید نرخ سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به این که سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال لازم است،‌ گفت: در عین حال باید روشهایی در سرمایه‌گذاری اتخاذ شود که تورم را افزایش ندهد و زمینه ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری را فراهم کند.

طیب‌نیا در مورد تدوین سیاستهای اقتصادی گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی بسته جامعی تهیه کرده تا زمینه خروج اقتصاد کشور از رکود را ایجاد کند و سازمان برنامه و بودجه هم بودجه سال جاری را طوری مدیریت کند که دولت با کمترین هزینه اداره شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی،‌ یکی از زمینه‌های مهم برای سرمایه‌گذاری،‌ مهار و کننترل تورم است تا هم هزینه سرمایه‌گذاری افزایش نیابد و هم اقتصاد توسط سرمایه‌گذاران قابل پیش‌بینی شود.

سرمایه‌گذاری در اقتصاد از محل پس انداز ملی صورت می‌گیرد و پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد از سوی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و نیز ثبات مقررات مالی دولت،‌مهار تورم و ثبات سطح عمومی قیمتها در جامعه و نیز امنیت اقتصاد از عوامل مهم سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند.

به باور اقتصاددانان،‌برای ایجاد اشتغال نیاز به سرمایه‌گذاری جدید و افزایش تکنولوژی و تدوین زنجیره تولید است، البته بنگاههای بزرگ و پیشرو، به عنوان لوکوموتیوی بنگاههای کوچک را به دنبال خود می‌کشانند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد