سود سهام عدالت | سهام عدالت | زمان واریز سود سهام عدالت | ارزش سهام عدالت

خبر داغ امروز 6 آبان برای وراث سهام عدالت | انتقال سهام متوفیان به وراث آسان شد | وراث برای سجامی شدن عجله کنند

کد خبر: 1103999

ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی امروز 5 آبان 1403 به 6 میلیون و709 هزار و852 تومان رسید.

خبر داغ امروز 6 آبان برای وراث سهام عدالت | انتقال سهام متوفیان به وراث آسان شد | وراث برای سجامی شدن عجله کنند

 سهام عدالت | مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: انتقال سهام متوفیان به وراث در آینده‌ای نزدیک، به صورت الکترونیک از طریق درگاه یکپارچه ذی‌نفعان انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، «محمد باغستانی» با بیان اینکه سیاست های توسعه‌ای و با هدف تسهیل‌گری خدمات برای عموم مردم و سهامداران، به زودی وراث می توانند سهام متوفیان خود را از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان به صورت الکترونیک منتقل کنند، افزود: برای انجام این انتقال، یکی از وراث باید سجامی باشد.

سجام مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است و وظیفه‌ آن در یکپارچه سازی اطلاعات مشتریان و کدهای بورسی خلاصه می‌شود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اظهار داشت: با الکترونیک شدن انتقال سهام متوفیان به وراث، علاوه بر کاهش در هزینه و صرفه جویی در زمان، شاهد تسریع در ارائه یک خدمت دیگر به مردم که در سالیان گذشته به دغدغه مهمی برای آنان تبدیل شده بود، خواهیم بود.

انتقال الکترونیک سهام متوفیان به وراث در مراحل پایانی

باغستانی با بیان اینکه فرایند الکترونیک شدن انتقال سهام متوفیان به وراث در مراحل پایانی خود قرار دارد و به‌زودی عملیاتی می شود، تاکید کرد: الکترونیک شدن خدمات سپرده‌گذاری مرکزی برای ذینفعان بازار سرمایه و عموم مردم به عنوان یک اولویت مهم، در صدر فعالیت های این شرکت قرار دارد.

فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث

مدیرعامل سمات درباره فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث آنان، گفت: بر اساس جدیدترین آمارها، بیش از یک میلیون نفر از وراث از طریق شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های منتخب در سامانه میراث ثبت نام کرده‌اند.

باغستانی با بیان اینکه سامانه میراث برای وراث متوفیان سهام عدالتی که بعد از ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ فوت کرده‌اند بازگشایی نشده است، افزود: سازمان امور مالیاتی هنوز بستر مناسب غیرحضوری برای پرداخت مالیات این گروه از سهامداران را فراهم نکرده است که به محض حصول نتیجه نهایی، اطلاع رسانی مقتضی در این زمینه انجام خواهد شد.

آمار متوفیان سهام عدالت

براساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند، یکی از وراث متوفیان سهام عدالت می تواند با مراجعه به ۶ هزار شعبه دفاتر شرکت های کارگزاری و یا بانک های منتخب (بانک ملی ایران، ملت، پارسیان و تجارت) فرایند انتقال سهام را انجام دهد.

واریز سود سهام عدالت در ماه آبان قطعی است؟

دارندگان سهام عدالت هر سال در نیمه دوم سال انتظار دریافت سود سهام عدالت را می‌کشند. گرچه در طی سنوات گذشته شایعه واریز سود سهام عدالت از بهار و تابستان شنیده می‌شود اما سهامداران دریافته‌اند که انتظار کشیدن برای سود در نیمه نخست سال تا حدودی بیهوده است؛ مرحله اول واریز سود معمولاً در ماه آذر انجام می‌شود و مرحله دوم در آخرین روزهای سال.

اما چه اتفاقی افتاده که احتمال واریز سود سهام عدالت در ماه آبان افزایش یافته است؟ ماجرا از این قرار است که دارندگان سهام عدالت هنوز سود سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ را به طور کامل دریافت نکرده‌اند. بخشی از این سود سال گذشته طی دو مرحله در آذر و اسفند واریز شد و مابقی آن قرار شد تا خرداد ۱۴۰۳ واریز شود که برخلاف وعده‌ها، نه تنها در خرداد، بلکه همچنان این اتفاق رخ نداده است.

دلیل بدقولی‌ها در خصوص واریز سود سهام عدالت، عدم همکاری برخی از شرکت‌ها عنوان شده است. در ابتدا اعلام شد ۵ شرکت هنوز سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند که به مرور تعداد شرکت‌های متخلف کاهش یافت و در حال حاضر ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت وصول شده و تنها شرکت مپنا سود سهام عدالت را واریز نکرده و باعث تأخیر در واریز سود شده است.

واقعیت این است که نمی‌توان تاریخ دقیقی برای واریز باقیمانده سود سال ۱۴۰۱ مشخص کرد اما با توجه به اینکه سود سال ۱۴۰۲ در ماه‎‌های آذر و اسفند واریز می‌شود، احتمالاً پیش از آن در خصوص سود ۱۴۰۱ با سهامداران تعیین تکلیف شود. بنابراین چنانچه دولت بخواهد در سال جاری رویه مشابه سنوات گذشته را در پیش بگیرد، شاهد سه مرحله واریز سود سهام عدالت تا پایان سال خواهیم بود؛ یک مرحله باقیمانده سود سال ۱۴۰۱ و دو مرحله نیز سود سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲.

احتمال دیگر این است که دولت تصمیم بگیرد سود باقیمانده سال ۱۴۰۱ را همراه با مرحله اول یا مرحله دوم واریز سود سال ۱۴۰۲ به حساب دارندگان سهام عدالت واریز کند که در این صورت پرونده سود سهام عدالت سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ طی دو مرحله بسته خواهد شد.

دارندگان سهام عدالت سورپرایز می‌شوند؟

آخرین مرحله واریز سود سهام عدالت به اسفند ۱۴۰۲ برمی‌گردد که طی آن مرحله دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند و این ارقام ۳۰ درصد کمتر از مبالغی بود که در آذر ۱۴۰۲ به حساب سهامداران واریز شد. با توجه به اینکه سود سهام عدالت هر سال به نسبت سال قبل افزایش می‌یابد، در صورتی که سورپرایز ویژه‌ای در انتظار نباشد احتمال می‌رود در سال جاری بین یک تا دو میلیون تومان سود و یا بیشتر به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شود.

البته نباید فراموش کرد که در اسفند ۱۴۰۲ سود سهام عدالت متوفیان نیز به طور کامل به حساب وراث آنها واریز نشد و برخی از وراث به هر دلیلی موفق به دریافت سود نشدند. از این رو انتظار می‌‌رود که در سال جاری همراه با یکی از مراحل واریز سود سهام عدالت، باقیمانده سود سهام عدالت متوفیان نیز به حساب وراث آنها واریز شود که این منجر به افزایش میزان سود دریافتی برخی از دارندگان سهام عدالت خواهد شد.

زمان توزیع سود جدید سهام عدالتی‌ها اعلام شد

ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی امروز 5 آبان 1403 به 6 میلیون و709 هزار و852 تومان رسید.

امروز شنبه (5 آبان 1403)، ارزش سهام عدالت 490 هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه های شرکت های بورسی در این سهام به 6 میلیون158 هزار و445 تومان رسید.

شاخص کل بازار بورس نیز با23104 واحد  افزایش در ارتفاع 1.994.006 و شاخص هم  وزن در ارتفاع 600.827 واحدی قرار گرفته است. 

 ارزش معاملات امروز بازار بورس4762 میلیارد تومان بود که در نهایت ارزش کل بازار بورس را در رقم 6380 هزار میلیارد تومان قرار داد. 

بیشترین تاثیرگذاری بر شاخص بازار بورس از طریق نمادهای شستا،فملی،وبملت،شپنا،فولاد،وغدیر و شپدیس صورت گرفت و شاخص های آریا،کگهر،خاور،سامان،فزر،حسینا،شگویا بیشترین تاثیر را بر شاخص بازار فرابورس گذاشتند. اغلب نمادهای موجود در پرتفوی سهام عدالت در معاملات امروز با افزایش قیمت مواجه شدند.

۳۲

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد