سم پاشی نهال گردو و بادام: راهکارهای موثر در شناخت تفاوت‌ها

کد خبر: 1233348

مطمئناً هر درخت مثمر و غیر مثمر دچار بیماری و آفت زدگی می‌شود، باغداران باید به این موضوع توجه داشته باشند که تغییرات جوی، خشکسالی یا رطوبت بیش از حد باعث ضعف سیستم دفاعی درخت در برابر انواع آفت زدگی و بیماری می‌شود، البته به این موضوع هم توجه داشته باشید نباید برای کوچک‌ترین مشکل و تغییر ظاهر درختان از سموم مختلف استفاده کنید، استفاده غیر مجاز از سموم مختلف باعث افت کیفیت تجاری و ارزش غذایی میوه می‌شود.

سم پاشی نهال گردو و بادام: راهکارهای موثر در شناخت تفاوت‌ها

 

 

 درختان گردو و درختان بادام نیز از این قاعده مستثنا نیستند، آنها برای اینکه در برابر انواع آفت زدگی و خطرات مقاوم باشند باید دوره استاندارد سمپاشی را سالانه دریافت کنند، ولی بزرگترین اشتباه و ریسک کشاورزان این است که معمولاً از یک برنامه سمپاشی یکسان برای گردو و بادام استفاده می‌کنند، باغدارانی که باغ دو منظوره گردو و بادام را احداث کرده‌اند برای راحتی کار و کاهش هزینه به دنبال این هستند که از یک نوع و روش سمپاشی استفاده کنند، در حالیکه هر درختی ماهیت خود را داشته و برنامه مراقبت آن متفاوت است.

 

فرق سمپاشی درخت گردو با درخت بادام چیست؟

باغداران به هنگام خرید نهال گردو و خرید نهال بادام برای احداث باغ دو منظوره باید توجه داشته باشند که نوع سمپاشی این درختان کاملاً متفاوت از یکدیگر بوده، چون  نوع بیماری درخت گردو با درخت بادام متفاوت است، البته برخی از آفات توانایی این را دارند که به تمامی درختان حمله ببرند، ولی اکثر بیماری‌ها مختص یک درخت است به طور مثال بلایت گردو یا کرم گردو فقط درختان گردو را مورد تهدید قرار می‌دهد در عوض بیماری‌هایی مانند کرم سرشار خوار مخصوص درخت بادام بوده و آسیب جدی به باغ بادام وارد می‌کند.

 دلیل دیگری که باعث ایجاد تفاوت در سمپاشی نهال گلابی می‌شود زمان گلدهی این درختان است معمولاً فاصله گلدهی درخت بادام و درخت گردو ۱۰ تا ۱۵ روز فاصله دارد، اگر شما در زمانی که به درختان بادام درختان بادام را سمپاشی می‌کنید احتمالاً به شکوفه‌های درخت گردو نیز آسیب وارد خواهید کرد، کاملا توصیه شده است که اواخر در دوره شکوفه دهی درختان عملیات سمپاشی را انجام ندهید، البته کارشناسان نهالستان زمان فروش نهال گردو و بادام اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار باغداران قرار می‌دهند.

17

بهترین روش سمپاشی درخت گردو

سرمایه‌گذارانی که در صنعت کشاورزی فعالیت دارند برای احداث باغ تجاری و حرفه‌ای گردو باید نکات زیادی را توجه کنند، اولین مورد برای آنها خرید نهال گردو ژنوتیپ و اصلاح شده ا نهالستان‌های معتبر و مجوزدار است، هرچه کیفیت نهال خریداری شده بالا باشد و همان اندازه مقاومت آن در برابر انواع بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند، شما با مطالعه جدول زیر می‌توانید با بهترین سموم درخت گردو و بیماری‌هایی که باغ گردو را مورد تهدید قرار می‌دهد آشنا شوید:

 

 

نام آفت یا بیماری

آسیب آفت به درخت گردو

سموم مورد استفاده

آفت ابریشم ‌باف

از برگ درختان گردو تغذیه کرده و باعث آسیب‌های جدی به رشد این درخت می‌شود نه این.

سم Kaisoo Sorbie

آفات قارچی

بیماری‌هایی از جمله سفیدک پودری، قارچ بلایت، شانکرها جزو بیماری‌های قارچی هستند که بسیار مخرب بوده و خسارت‌های مالی زیادی به دنبال دارد

سم Topsin

کنه زرد و  کنه گال

بر روی برگ درختان لانه گزینی کرده و مستقیماً از شیره درختان تغذیه می‌کند آنها باعث نابودی برگ‌ها و میوه درخت گردو می‌شوند.

سم بنزوکسی میت

سم کنه‌ کش پروپارژیت

کرم گردو

این آفت میوه درخت گردو را هدف قرار گرفته و به درون آن نفوذ می‌کند با تغذیه از مغز گردو به رشد خود ادامه می‌دهد ‌

سم گوزاتیون یا امولسیون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نهالستان مجوزدار که مجوز رسمی خود را از وزارت جهاد کشاورزی گرفته است بعد از فروش نهال گردو نیز پیگیر محصولات خود بوده و تا جایی که می‌تواند به کشاورزان کمک می‌کند تا از باغ گردو به خوبی مراقبت و نگهداری کنند، از دیگر نکات مهم برای سمپاشی باغ گردو زمان آن است، معمولا توصیه شده اواخر زمستان بعد از هرس درختان گردو و قبل از شکوفه دهی آنها عملیات سمپاشی را به اتمام برسانید.

 

روش سمپاشی باغ بادام چگونه است؟

با اینکه نهال بادام جزو نهال‌های مقاوم شناخته شده است و دلیل اصلی پرفروش نهال بادام کاشت دیمی و مقاومت در برابر انواع آفات و بافت‌های مختلف خاک است، ولی برای راه‌اندازی باغ تجاری باغدار موظف است تا روتین سمپاشی این درخت را به خوبی انجام دهد.

 

 

آفات و بیماری

نوع آسیب به درخت بادام

سمپاشی موثر

زنبور مغز خوار بادام

این آفت زمانی که میوه بادام سبز رنگ است به آن حمله کرده بر روی پوسته آن رانه گزینی می‌کنند، کرم‌های زنبور سبز بعد از به دنیا آمدن به مغز بادام نفوذ کرده و از آن تغذیه می‌کنند.

اتیون، دیازینون و دلتامترین

شته و کنه

کاملا مشخص است که انواع شته و کنه برگ درخت بادام را تحت تاثیر قرار می‌دهد مانع از فرایند فتوسنتز شده و در اکثر مواقع باعث پیچ خوردگی برگ بادام می‌شود.

سموم ایمیداکلوپراید و سم پریمیکار

آفات پوسته خوار

این آفت رشد درخت بادام را با اختلال روبرو می‌کند.

سموم دیازینون

سموم مالاتیون

سموم دلتامترین

کرم ریشه خوار

آفت کرم ریشه‌خوار ریشه درختان را مورد حمله قرار داده و مانع از تغذیه بهینه نهال بادام می‌شود

سموم دیازینون

آب یخ در فصل زمستان

آفت سرشاخه خوار بادام

شاخه‌ها و سرشاخه‌های جوان و تازه روییده شده را از بین می‌برد.

روغن ولک

سم اتیون

 سم‌پاشی دوره‌ای با دیازینون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلام آخر

با توجه به موارد فوق به راحتی می‌توانید تفاوت بین سمپاشی درختان بادام و درختان گردو را بفهمید البته کارشناسان نهالستان هنگام فروش نهال بادام اطلاعات  دقیق‌تری در مورد قیمت نهال بادام و نحوه نگهداری از آن به شما می‌دهند.

18

باغداران عزیز برای اگر هرگونه ابهام و سوالی در مورد سمپاشی نهال بادام داشتند، می‌توانند به سایت http://paliznahal.ir مراجعه کرده و مقالات تخصصی آن را مطالعه کنند.

 

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها