گفت‌وگوی «فردا» با یک نماینده درباره مصوبه اخیر مجلس

مصوبه‌ای برای انتخاباتی بی‌دروغ

کد خبر: 1222249

جعفر قادری می‌گوید: در انتخابات نباید فردی جرئت کند با اتهام‌زنی و مسیرهای ناسالم کار خود را پیش ببرد.

مصوبه‌ای برای انتخاباتی بی‌دروغ

گروه سیاست سایت فردا: دروغ و تحریف از جمله ابزار برخی کارزارهای انتخاباتی در ادوار مختلف بوده که از طریق آن جای حق و ناحق را عوض کرده تا با زیر پا گذاشتن اخلاق، خود را در موضع برتر قرار دهند. چه‌بسا اطلاعات و اظهاراتی که در کوران رقابت‌های انتخاباتی مطرح شدند و ساعاتی بعد از بیان یا در روزهای پس از انتخابات نادرست بودنشان آشکار شده است. اما روشن شدن حقیقت هزینه‌ای برای گوینده و نشردهندگانش داشته است؟ حالا نمایندگان مجلس مصوب کرده‌اند که انتشار هرگونه اخبار جعلی خلاف واقع از سوی نامزدها در جریان انتخابات جرم محسوب شود. بر این اساس دیگر خیال کسانی که روی ابزار دروغ حساب باز کرده‌اند راحت نخواهد بود.

بر پایه این مصوبه، تولید، انتشار و بازنشر هرگونه محتوا یا اخبار جعلی یا خلاف واقع یا تخریب و توهین، توسط هریک از نامزدها و یا ستادهای ایشان در هریک از درگاه های نشر داخلی یا خارجی در فضای مجازی، ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود. در صورت نقض این حکم، مرتکب مجرم شناخته شده و به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی به استثنای حبس محکوم می‌شود.

جعفر قادری، نماینده مجلس، در آغاز درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر مقابله با دروغ‌های انتخاباتی به «فردا» گفت: «متاسفانه اتفاقاتی که در انتخابات می‌افتد و برخی از افراد از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند و شعارهای غیرواقع می دهند و باید با آن ها برخورد شود. اگر قرار باشد در انتخابات نامزد ها هر مطلب راست و دروغی را بگویند و مورد پاسخ قرار نگیرند فضای انتخابات واقعی نیست. در انتخابات باید افراد مطالب را به شکل واقعی و بهترین شکل بررسی و بیان کنند. رقابت انتخاباتی اگر قرار باشد بر دروغ جریان داشته باشد برنده ها کسانی هستند که بیشتر دروغ می گویند و مطالب غیرواقعی را منعکس می کنند. این اقدام مجلس کمک می کند که فضا به سمت شفافیت و رقابتی تر شدن پیش برود و جلو کار های دروغ را بگیرد».

او در ادامه نسبت به میزان مجازات دروغ های نامزد ها افزود: «آن چیزی را که می‌توان از این قانون برداشت کرد این است که اگر در حالت عادی کسی دروغ پردازی کند و اتهام وارد کند، طبق قوانین پیش بینی شده است که با آن فرد چگونه برخورد شود. در انتخابات نیز به همین شکل است و باید به گونه ای برخورد شود که فرد جرئت نکند از مسیرهای ناسالم و اتهام‌زنی کار خودش را پیش ببرد. بنابراین من فکر می‌کنم جرم کسی که اتهام می زند و مطالب غیرواقعی را منعکس می کند در قانون مشخص است اما الان دقیقا نمی‌دانیم که نامزد هایی که دروغ می‌گویند که مجازاتی خواهند داشت».

قادری در پایان گفت: «11دوره از انتخابات مجلس گذشته است و باید با نگاهی به تجربه گذشته نگذاریم کار هایی که منجر به سوءاستفاده از افکار عمومی شده صورت بگیرد. ما نباید دوبار از یک سوراخ گزیده شویم و روزنه های سوءاستفاده و ایجاد رانت را ببندیم و با روشن شدن قوانین جلو این تخلفات گرفته شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد