حضور نیروی دریایی ایران در آب‌های ساحلی قاره آمریکا

کد خبر: 596983

رئیس ستاد فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا از پیمودن عرض اقیانوس اطلس و حضور در آب‌های ساحلی قاره آمریکا توسط نیروی دریایی ارتش خبر داد.

خبرگزاری فارس: فرشید خالقی امروز به مناسبت هفتم آذر سالروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای این نیرو را در جمع مردم رشت تشریح کرد.
وی به انجام 150 علمیات برای اسکورت 12 هزار فروند کشتی بازرگانی و نفتکش توسط نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در دوران دفاع مقدس کمترین آسیب توسط دشمن به کشتی‌های ایران وارد شده است.
رئیس ستاد فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش یکی از موفق‌ترین اسکورت کشتی‌ها را در تاریخ جنگ‌های دریایی در دوران دفاع مقدس انجام داده است، تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش پشتیبانی اقتصادی را از طریق خلیج فارس و دریا برای کشور انجام داده است.
خالقی، بازرگانی ارزان را یکی از اهداف راهبرد دریایی خواند و بیان کرد: دریا بهترین مسیر برای حمل و نقل کالا و نفت است.
*دفاع 34 روزه از خرمشهر افتخار نیروی دریایی ارتش
وی با اشاره به اینکه دفاع 34 روزه از خرمشهر در ابتدای جنگ تحمیلی از افتخارهای نیروی دریایی ارتش است، خاطرنشان کرد: در ابتدای جنگ ارتش بعثی عراق اهداف راهبردی را برای خود ترسیم کرد و به‌دنبال تسخیر یک‌روزه آبادان و خرمشهر، سه روزه خوزستان و برگزاری جشن پیروزی پس از هشت روز در میدان آزادی تهران بود.
رئیس ستاد فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا، حضور گردان تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر را سبب غافلگیری ارتش عراق خواند و یادآور شد: یک گردان از تکاوران نیروی دریایی ارتش در مقابل سه لشکر زرهی عراق ایستادگی کردند.
خالقی با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش در عملیات‌های بیت‌المقدس، والفجر8، بدر، خیبر و عملیات‌هایی که به نوعی با آب در ارتباط بود در دوران دفاع مقدس حضوری بسیار فعال داشت، اظهار کرد: 14 مهرماه سال 88 مقام معظم رهبری جمله؛ نیروی دریایی به معنای واقعی کلمه نیروی راهبردی است و باید به چشم نیروی راهبردی نگریسته شود، را بیان فرمودند.
وی به وجود 204 کشور در پنج قاره دنیا اشاره کرد و افزود: تنها 44 کشور به دریا راه ندارند و برای برقرار کردن ارتباط با دنیا نیازمند داشتن قدرت دریایی هستیم.
رئیس ستاد فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا با اشاره به قرار داشتن جمهوری اسلامی ایران در شمال اقیانوس هند، بیان کرد: ایران در مثلث طلایی قرار گرفته و یکی از کشورهای برتر در قلب دنیا است.
خالقی تنگه هرمز، تنگه مالاکا و خلیج عدن را مثلث طلایی خواند و تصریح کرد: ایران در شمال اقیانوس هند در قلب مثلث طلایی قرار دارد و می‌تواند اهمیت بسیار راهبردی داشته باشد.
وی به 50 تا 60 درصد بازرگانی دنیا از مثلث طلایی تنگه هرمز، تنگه مالاکا و خلیج عدن اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران پل ارتباط دریایی بین کشورهای آسیای میانه، خلیج فارس، دریای عمان و دریاهای آزاد است و می‌تواند کشورهای آسیای میانه را به همدیگر وصل کند.
رئیس ستاد فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا با اشاره به اینکه غذای پنج برابر جمعیت کنونی دنیا را می‌توان از طریق دریا تامین کرد، یادآور شد: بیشتر جمعیت دنیا در 200 مایلی دریا زندگی می‌کنند.
*توسعه قدرت دریایی زمینه‌ساز منافع ملی
خالقی، دریا را مسیری برای برقراری ارتباط با دیگر کشورها دانست و خاطرنشان کرد: توسعه قدرت دریایی زمینه‌ساز منافع ملی است.
وی با بیان اینکه هر قدر در دریا قدرت داشته باشیم بهتر می‌توانیم از منافع ملی حفاظت کنیم، اظهار کرد: دریا مسیر اعمال قدرت کشورها است و کشورهای بزرگ با سفر از طریق دریا به کشورهای دیگر اعمال قدرت و نفوذ می‌کنند.
رئیس ستاد فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا به تجهیزات‌محور بودن نیروی دریایی اشاره کرد و افزود: پس از دوران دفاع مقدس ساخت تجهیزات و نیازمندی‌های نیروی دریایی طبق فرمان مقام معظم رهبری در کشور آغاز شده است.
خالقی با اشاره به طراحی، ساخت و افتتاح ناوشکن جماران در بندرعباس، بیان کرد: 120 دانشگاه کشور برای ساخت ناوشکن جماران همکاری کردند و یک‌میلیون و 400 هزار قطعه برای آن ساخته شده است.
وی، مراحل طراحی و ساخت سامانه‌های مختلف ناوشکن جماران را در داخل کشور ذکر کرد و گفت: سال 88 ناوشکن جماران تحویل نیروی دریایی ارتش شد و پس از آن طبق فرمان مقام معظم رهبری ساخت ناوشکن‌های کلاس موج ادامه پیدا کرده است.
رئیس ستاد فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا با بیان اینکه ناوشکن دماوند در کلاس موج در شمال کشور ساخته شده است، تصریح کرد: ناوشکن دماوند یکی از بهترین ناوهای سنگین در دریای خزر است و ایران یکی بهترین قدرت‌های دریایی در خزر محسوب می‌شود.
خالقی، ناوشکن دماوند را دارای سطح مقطعی راداری بسیار بالایی دانست و خاطرنشان کرد: ناوشکن دماوند از نظر سازه و استحکام شرایط بسیار عالی نسبت به ناوشکن جماران دارد.
وی به قدرت تحرک و مانورپذیری بسیار بالای ناوشکن دماوند نسبت به ناوشکن جماران اشاره کرد و یادآور شد: ناوشکن دماوند سیستم‌های راداری بسیار پیشرفته سه بعدی دارد ضمن اینکه دارای حفاظ بهره‌مندی از سامانه مدیریت نبرد است.
*ساخت ناوهای موشک‌انداز کلاس سینا در جنوب و شمال کشور
رئیس ستاد فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا از ساخت ناوهای موشک‌انداز کلاس سینا در جنوب و شمال کشور خبر داد و اظهار کرد: سه فروند ناو موشک‌اندازی کلاس سینا در جنوب کشور در حال ساخت است، مراحل ساخت یک فروند از این ناوموشک‌انداز در شمال کشور در حال انجام بوده و در مدت زمان بسیار کوتاهی افتتاح می‌شوند.
خالقی به اجرای رزمایش بزرگ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان امسال اشاره کرد و افزود: تمام تجهیزات ساخته شده در نیروی دریایی ارتش در رزمایش مذکور رونمایی می‌شود.
وی با بیان اینکه حضور در آب‌های آزاد از برنامه‌های نیروی دریایی ارتش است، تصریح کرد: در فاصله زمانی بسیار نزدیکی عرض اقیانوس اطلس را می‌پیماییم و خود را به آب‌های ساحلی قاره آمریکا می‌رسانیم.
*ایجاد 3 پایگاه دریایی در سواحل مکران
رئیس ستاد فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا از ایجاد دو منطقه دریایی بزرگ در مکران در جنوب کشور با همکاری دولت خبر داد و بیان کرد: سه پایگاه عملیاتی نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران ساخته می‌شود.
خالقی ایجاد مناطق دریایی مذکور را نوید بسیار خوبی برای کشور دانست و متذکر شد: نیروی دریایی با استفاده از مناطق دریایی در جنوب کشور بهتر می‌تواند در آب‌های آزاد و بین‌المللی بدرخشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها