محبعلی در گفت‌وگو با «فردا»:

افزایش اختلافات ایران و آژانس یعنی کاهش توجهات جهانی به غزه

کد خبر: 1287378

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: هرچه حساسیت روی مسئله هسته ای ایران بالاتر بروند توجهات جهانی از غزه کاهش پیدا می کند و هر چه اختلافات بین ما و آژانس کمتر شود و روابط بین ایران و غرب بهبود پیدا کند موضوع غزه بیشتر مورد توجه افکارعمومی جهان قرار می گیرد و فشارها را به نتانیاهو افزایش می دهد.

افزایش اختلافات ایران و آژانس یعنی کاهش توجهات جهانی به غزه

گروه سیاست سایت فردا: در فضای ملتهب منطقه، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی قصد سفر به تهران را دارد و اظهارنظر اخیر او نیز نشان می دهد، قرار است مذاکرات مهمی در تهران انجام شود.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار فردانیوز درباره اهمیت سفر رافائل گروسی به تهران گفت: او در صحبت های اخیرش اعلام کرد «ایران هفته‌ها و نه ما‌ه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد اما این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان سلاح هسته‌ای دارد یا خواهد داشت» در واقع گروسی با این اعلام نگرانی قصد دارد ایران همکاری بیشتری با آژانس انجام دهد.

وی افزود: آقای گروسی به تهران می آید تا دوباره سطح بازدیدهای بازرسان و نظارت آژانس را بر فعالیت های هسته ایران بالا ببرد. البته غربی ها نیز از این موضوع استقبال می کنند و حتی فشار می آورند تا ایران بیشتر با آژانس همکاری کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره تبعات مواضع نسنجیده سیاسی اظهار کرد: این افراد توجه ندارند که اگر حساسیت ها بالا برود جدای از افزایش تحریم ها، اجماع بین المللی علیه ایران شکل می گیرد. این همان اتفاقی است که تندروهای داخل آمریکا و اسرائیل می خواهند.

وی افزود: تندروها در آمریکا و اسرائیل می خواهند توجه افکارعمومی جهان از وقایع غزه به ایران منحرف شود. در هفته های اخیر نیز سیاست راهبردی آنها این بود که پای ایران به جنگ با اسرائیل کشیده شود اما در نهایت به نوعی این مسئله مدیریت و کنترل شد. اگر دقت کنیم در بازه زمانی بین حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و پاسخ ایران به اسرائیل موضوع غزه به حاشیه رفت.

محبعلی گفت: هرچه حساسیت روی مسئله هسته ای ایران بالاتر بروند توجهات جهانی از غزه کاهش پیدا می کند و هر چه اختلافات بین ما و آژانس کمتر شود و روابط بین ایران و غرب بهبود پیدا کند موضوع غزه بیشتر مورد توجه افکارعمومی جهان قرار می گیرد و فشارها را به نتانیاهو افزایش می دهد. برخی ها معتقدند سلاح هسته ای بازدارندگی می آورد حال آنکه اگر چنین بود حماس عملیات 7 اکتبر را انجام نمی داد یا ما پاسخ موشکی به حمله اسرائیل نمی دادیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها