ریل‌گذاری دیپلماسی هسته‌ای با سفر «گروسی» به اصفهان

کد خبر: 1289533

سی‌اُمین کنفرانس ملی هسته‌ای کشورمان و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ از امروز و به مدت دو روز در اصفهان برگزار می‌شود. کنفرانسی که رافائل گروسی مهمان ویژه آن بوده، رنگ و بوی کاملا علمی داشته و دانشمندان و متخصصانی از 17 کشور از جمله مجارستان، ترکیه، روسیه، عربستان، ونزوئلا به صورت حضوری یا برخط شرکت می کنند.

ریل‌گذاری دیپلماسی هسته‌ای با سفر «گروسی» به اصفهان

 سی‌اُمین کنفرانس ملی هسته‌ای کشورمان و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ از امروز و به مدت دو روز در اصفهان برگزار می‌شود. کنفرانسی که رافائل گروسی مهمان ویژه آن بوده،  رنگ و بوی کاملا علمی داشته و دانشمندان و متخصصانی از 17 کشور از جمله  مجارستان، ترکیه، روسیه، عربستان، ونزوئلا   به صورت حضوری یا برخط شرکت می کنند. این کنفرانس اما در حالی در اصفهان برگزار می شود که منطقه غرب آسیا هنوز از زیر سایه سنگین احتمال جنگ گسترده میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل کاملا بیرون نیامده است و به ادعای برخی رسانه ها اسرائیل پس از پاسخ نظامی مستقیم ایران به حمله این کشور به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه، حمله ای ظاهرا خفیف و کنترل شده به یکی از پایگاه های نظامی در اصفهان داشته است. همزمان با تشدید تنش میان ایران و اسرائیل، گمانه زنی های رسانه ای درباره احتمال تکرار خرابکاری اسرائیل در تاسیسات هسته ای ایران و البته احتمال حرکت جمهوری اسلامی ایران به سمت تغییر دکترین هسته ای و چرخش فرمان به سمت تولید سلاح

هسته ای هم مطرح شده است. با وجود گمانه زنی ها و فضاسازی های صورت گرفته مقام های متعدد جمهوری اسلامی ایران از جمله ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که تغییری در این دکترین دفاعی ایران حاصل نشده و سلاح هسته ای در این دکترین جایی ندارد.حضور رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اما در این کنفرانس و گفت و گو با مقامات کشورمان نیز حائز اهمیت است.  آن طور که یک منبع آگاه در گفت و گو با خراسان تاکید کرده است، حضور «گروسی» در ایران فرصتی را  فراهم می کند تا دو طرف دغدغه‌های خود پیرامون موضوع بازرسان آژانس را با یکدیگر در میان بگذارند. مدیر کل در حالی روی خود را از تصمیم سال گذشته ایران مبنی بر عدم صدور مجوز به چند بازرس اروپایی آژانس برگردانده و آن را منافی روند راستی آزمای آژانس می خواند که از مجموع ۴۰۰ بازرس آژانس، حدود 130بازرس در چارچوب موافقت نامه جامع پادمانی برای بازرسی و راستی‌آزمایی فعالیت های هسته‌ای به کار گرفته شده‌اند و با کمترین ممانعتی از سوی سازمان انرژی اتمی جهت فعالیت های راستی آزمایی خود مواجه نیستند. از این رو فعالیت حدود یک سوم کل تعداد بازرس‌های آژانس در ایران نمی‌تواند مغایرتی با کارکرد این نهاد نظارتی در بررسی فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور داشته باشد. به نظر گفت‌وگوی چهره به چهره مقام‌های ایران و آژانس و برگزاری کنفرانس بین المللی اصفهان می تواند، به یکی از مجموعه فاکتورهای موثر در پیشبرد تعامل سازنده تهران و آژانس و پذیرش خواست‌ها و خط قرمزهای ایران در جریان این همکاری تبدیل شود و حتی مذاکرات رفع تحریم‌ها را نیز متاثر از خود سازد؛ امری که در ادامه نشان از این واقعیت دارد که جمهوری اسلامی ایران اجرای راهبرد صلح آمیز هسته‌ای خود را صرفا با هدف تحقق نیازهای ملی و با تکیه بر قوانین و استانداردهای آژانس ذیل سرفصل مفهوم پادمان هسته‌ای و موافقت‌نامه «ان پی تی» پیش می‌راند.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها