جام جم/ حقوق کارگر قربانی تورم

کد خبر: 1261618

جام جم نوشت: تحلیلگران بازار معتقدند زمانی که سیاست‌های کنترل تورم به‌خوبی عمل نکرده است، «تورم» موجب می‌شود اثر افزایش دستمزد از میان برود، لذا افزایش دستمزد عامل ایجاد تورم نیست.

جام جم/ حقوق کارگر قربانی تورم

گروه سیاست سایت فردا - با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال بحث حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران نیز در حال داغ شدن است. 

در این باره روزنامه جام جم با طرح این سوال که چرا محاسبات وزیر کار برای تورم‌زا بودن افزایش حقوق کارگران اشتباه است، نوشته: در واقع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماده ۴۱ قانون کار را به نوعی قبول ندارد یا به بیان بهتر از صحبت‌های وی می‌توان این‌گونه استنباط کرد. 

در حالی صولت مرتضوی، وزیر کار افزایش ۵۷‌درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ را تورم‌زا می‌داند که بررسی‌ها نشان می‌دهد عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران نرخ ارز و فشار تقاضاست. 

سبد معیشت، مؤلفه‌ای است که طبقات کارگر در هزینه‌های خود میزان تغییرات تورمی را درک می‌کنند اما سال‌هاست هنگام تعیین مزد به این سبد توجهی نمی‌شود، یعنی هرساله رقم سبد معیشت بسیار متفاوت از حداقل دستمزد است. 

«افزایش دستمزد» تنها در صورتی می‌تواند تورم ایجاد کند که «تقاضای اضافی و مازاد» به‌وجود بیاورد،‌ این در حالی است که دستمزد فعلی کارگران کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد. تحلیلگران بازار معتقدند زمانی که سیاست‌های کنترل تورم به‌خوبی عمل نکرده است، «تورم» موجب می‌شود اثر افزایش دستمزد از میان برود، لذا افزایش دستمزد عامل ایجاد تورم نیست.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها