مبنای همگرایی و کارآمدی

کد خبر: 1252613

تبیین آنچه در همایش بزرگ چهارم آبان تحت عنوان مجمع بیداری نیروهای انقلاب (مبنا) در مرقد امام راحل گذشت، لازم و ضروری است؛ چراکه ممکن است در سکوت دوستان خاموش و رقبای بیدار در نهایت تفسیری از اجلاس فراگیر مبنا بیان شود که دور از حقیقت و بی‌ارتباط با واقعیت باشد.

مبنای همگرایی و کارآمدی

تبیین آنچه در همایش بزرگ چهارم آبان تحت عنوان مجمع بیداری نیروهای انقلاب (مبنا) در مرقد امام راحل گذشت، لازم و ضروری است؛ چراکه ممکن است در سکوت دوستان خاموش و رقبای بیدار در نهایت تفسیری از اجلاس فراگیر مبنا بیان شود که دور از حقیقت و بی‌ارتباط با واقعیت باشد.

مبنا پاسخی به مسائل روز بدنه و نیروهای اجتماعی علاقه‌مند به گفتار انقلاب اسلامی درون ائتلاف اصولگرایان است یا به عبارتی یکی از تلاش‌هایی است که در جهت مستحکم‌تر کردن رابطه بدنه نیروهای اجتماعی و نیروهای سیاسی جریان اصولگرایی انجام شده و می‌تواند گسترده‌تر هم شود. مشابه این حرکت‌ها می‌تواند ساختمان ائتلاف را از گزند هر طوفانی از سوی رادیکال‌های دو جناح در امان بدارد. از این جهت مبنا در مقابل طیف‌هایی قرار می‌گیرد که در تضاد با ایده ائتلاف و در هویتی مستقل از ائتلاف اصولگرایان متولد شدند و کنش انجام می دهند. اگر توجیه یا منطق شکل‌گیری و سیاست‌ورزی چنین تشکل‌هایی دلسردی بدنه از ائتلاف‌های سیاسی با شورش و عصیانگری علیه لویی جرگه اصولگرایان است و در نهایت موجب اختلاف و شکاف میان جریان می‌شود و خاطره شورش بدنه علیه رأس در سال 84 را بازسازی می‌کند و در نهایت ممکن است به ظهور پدیده‌های پیش‌بینی نشده و خطرناکی چون محمود احمدی‌نژاد بینجامد؛ اما مبنا در جهتی مخالف با این طیف‌ها اولا تلاش دارد با فهم دغدغه‌های بدنه جریان انقلاب، آنها را درون زیرساخت ائتلافی و در قالب گفت‌وگو با لویی جرگه اصولگرایان پیش ببرد و ثانیا، تلاش می‌کند تصاویر مخدوش و نادرستی را که برخی گروه‌های تندرو سعی می‌کنند از بدنه بیرون دهند، واقعی کند تا ساختار ائتلاف قوی‌تر شود. از همین جهت آمادگی خود را درون زیرساخت شورای ائتلاف برای پاسخ به مسائل جدید و ساختن گفتار نو برای زمانه نو و گفت‌وگو با بدنه نشان داده و خود را ارائه کرده است. تجربه ائتلاف که اکنون در شانا نمایان است، حاصل یک فرایند دو دهه‌ای است که با مرارت‌های فراوان بزرگان جریان انقلاب به‌ویژه دکتر حداد عادل به ثمر رسیده و مراقبت و تقویت آن، وظیفه همه طیف‌های درون ائتلاف است. اجلاس فراگیر مبنا هم بخشی از همین تلاش قلمداد می‌شود. تردیدی نیست که ائتلاف در مسیر خود همواره تلاش کرده که ارتباط با بدنه را تقویت کند و مبنا هم تلاشی در همین جهت است.

در این مسیر البته مبنای اصلی، سخن، رهنمود و سیاست‌های رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که در مقاطع مختلف بر «تحول» و «بازسازی عقلانی و انقلابی» تأکید کردند. به باور مبنایی‌ها، انتخابات مجلس دوازدهم مجالی برای گفتمان‌سازی حول این مفاهیم و گفت‌وگو با نخبگان، جوانان و عامه مردم درباره چشم‌اندازهایی است که از درون تحول‌خواهی، امکان بروز و ظهور خواهند داشت؛ بنابراین گفتار مبنا، گفتاری تحول‌خواهانه و در پی هژمون کردن پیشرفت‌خواهی و کارآمدی در میان اصولگرایان است که با صفت «نواصولگرایی» توصیف می‌شود. این گفتار در مواجهه با بدنه، نه در قالبی منجمد و منفعل، بلکه با رویی گشاده ضمن بیان کامیابی‌های سه سال گذشته ، انتقادها را به قصد ترمیم و جبران می‌شنود و نه برای عبور موقت از انتخابات که به قصد همدلی با بدنه به آنها وقع می‌نهد و خود را در محضر نیروهای اجتماعی جریان اصولگرا، مسئول و متعهد می‌داند. حضور بدنه نیروهای جریان انقلاب از استان‌های مختلف دقیقا در همین جهت است. برخلاف تصویری که برخی تندروها از بدنه جریان ساخته‌اند، این بدنه اکنون به‌شدت خواهان کارآمدی و حل مسأله است و از جهات فراوانی، متفاوت از تصویری است که از آنها ساخته می‌شود. گفتار مبنا در سیاست‌ورزی هم نه مانند طغیانگران و شورشی‌ها که قصد انحلال و تأسیس کوتاه‌مدت تشکل دارند و تشکل را به‌مثابه ابزار می‌نگرند که همسو با نیت درست و تجربه کامل شده تشکل شورای ائتلاف در جهت تصمیم‌های بهتر و دقیق‌تر درون این مکانیسم ائتلافی حرکت خواهد کرد.

مبنایی‌ها که روزگاری از سوی تندروهای جریان به القاب و کنایه‌های گوناگون بیرون یا مماس از دایره گفتمان انقلاب توصیف می‌شدند؛ اما امروز به مرکز جریان آمده‌اند و از قضا تندروها رفته‌رفته از مرکزیت جریان کنار رفته و تلاش می‌کنند به جریان فرعی تبدیل نشوند. بزرگ‌ترین سرمایه این جریان تندرو؛ اما اصلاح‌طلبان رادیکالی هستند که حرف، سخن و رفتار سوپرانقلابی‌ها را تشدید می‌کنند و انعکاس وسیع می‌دهند تا آن را تبدیل به چماقی بر سر اصولگرایان کنند که همین موضوع موجب حفظ حیات این طیف در سیاست شده است. از همین جهت مبنا حرکتی مهم برای هویت‌سازی درست گفتمان اصولگرایی است. گفتاری عقلانی، اجتماعی و با هدف کارآمدی و ساختن، نه ویران کردن و تخریب آنچه ساخته شده است. تصویر سه نفره قالیباف - حداد - رضایی از این جهت نمادی برای وحدت درون جریانی و از سوی دیگر تصویر دونفره قالیباف - حدادعادل، نمایی از گفت‌وگو برای ساختن فهرستی کارآمد و مؤثر در انتخابات آینده است.

با اجلاس چهارم آبان مبنا می‌توان گفت که کمپین انتخابات مجلس دوازدهم آغاز شده است؛ حضور تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در کنار رئیس مجلس و با حضور رئیس شورای ائتلاف و درعین‌حال ابلاغ سلام رئیس‌جمهور که خود عضوی از بزرگان این ائتلاف است، حکایت از شروعی قدرتمند در جناح اصولگرا دارد. مبنا تبدیل به عاملی برای انرژی و شور این جناح شده که باید امتداد یابد. جریان‌های فرعی؛ اما دو راه بیشتر ندارند یا اینکه وارد فرایند ائتلافی (با پذیرش مبانی گفتمانی) شوند یا اینکه با ائتلاف اصولگرایان رقابت کنند. اشاره روز گذشته دکتر قالیباف به رقابت بدون تخریب شاید مجال و آزمونی برای این گروه‌های سیاسی باشد.

صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها