طوفان اختلاف بر سر نقش ایران!

کد خبر: 1249135

اسرائیل به خوبی می‌داند پس از غافلگیری تاریخی در برابر یک گروه الهام گرفته از انقلاب اسلامی، به هیچ وجه آماده پذیرش ریسک دخالت دادن ایران به عنوان رهبر معنوی مقاومت به نبرد جاری نخواهد بود.

طوفان اختلاف بر سر نقش ایران!

بزرگ‌ترین واکنش انتقامی از زمان جنگ ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل با عملیات «طوفان الاقصی» علیه اشغالگران رقم خورده است و روی نقشه، نیروهای مبارز گروه حماس در حمله به سرزمین‌های اشغالی شکست میدانی و اطلاعاتی سختی را به رژیم صهیونیستی وارد کرده‌اند اما بیرون از جغرافیای جنگ، نبرد دومی شکل گرفته که به نظر می‌رسد خیلی به نفع تل‌آویو پیش نمی‌رود؛ مصافی که می‌کوشد از اوضاع سیاه رژیم جنایتکار اسرائیل مظلومیت تصویر کند و مردم تحت ستم فلسطین را با صفاتی واهی و هدایت شده تعریف کند. حماس صبح روز شنبه عملیاتی انتقامی را رقم زد که کشته شدن حداقل 1000 اسرائیلی، زخمی شدن بیش از 2000 تن و ناپدید شدن صدها نفر از آنها ظرف روزهای اخیر در حالی که حماس بیش از 100 نفر از نیروهای اسرائیلی را هم به اسارت درآورده، از تحمل شکست سنگین این رژیم در روزهای اخیر حکایت می‌کند. در این راستا هرچند برخی مقامات سیاسی غرب ناچار شدند پای ایران را در حماسه «طوفان الاقصی» باز کنند و از نقش مستقیم جمهوری اسلامی در این حمله خونین سخن به میان بیاورند اما اسرائیل و در رأس آن «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم تا اینجای کار از بردن نام ایران هوشمندانه پرهیز کردند؛ چرا که به خوبی می‌دانند دخالت کردن ایران در اوضاع کنونی، چه پیامدهای بزرگی را به موجودیت جعلی اسرائیل تحمیل خواهد کرد.

اسرائیل به خوبی می‌داند پس از غافلگیری تاریخی در برابر یک گروه الهام گرفته از انقلاب اسلامی، به هیچ وجه آماده پذیرش ریسک دخالت دادن ایران به عنوان رهبر معنوی مقاومت به نبرد جاری نخواهد بود.

بن‌بست مرگبار برای نتانیاهو

 در واقع عملیات «طوفان الاقصی» نتانیاهو را در چنان بن‌بستی گرفتار کرده که از هراس درگیر شدن در یک جنگ بزرگ‌تر یعنی رویارویی با ایران، نامی از آن بر زبان نیاورده است. چه او به خوبی به این واقعیت وقوف دارد که جنگ اخیر در غزه، تنها یک نما از قدرت چندوجهی جبهه مقاومت است که از سمت جنوب و نوار غزه به روی اشغالگران گشوده شده و در صورتی که ابعاد بزرگ‌تری به خود بگیرد، جبهه‌های دیگر آن نیز آتش غیرقابل پیش‌بینی‌تری را علیه صهیونیست‍‌ها خواهد گشود.

از این رو به نظر می‌رسد مقام‌های اسرائیلی بیش از هر وقت دیگری به این سخن «اران اتزیون» که سال‌ها در عالی‌ترین سطوح شورای امنیت رژیم صهیونیستی و وزارت خارجه این رژیم فعالیت کرده، می‌اندیشند. جایی که او گفت: «جنگ با ایران، چیزی است که حتی نمی‌خواهم تصورش را بکنم.»

ایران؛ بهانه حمله به بایدن

به نظر می‌رسد موضع‌گیری و انتشار تحلیل‌هایی درباره نقش جمهوری اسلامی در عملیات گسترده ضد اسرائیلی اخیر بخشی از پازل سیاستمداران مخالف جو بایدن باشد که مصداق ضرب‌المثل «از این نمد کلاه خود را می‌بافند» می‌کوشند رویه‌های دیپلماتیک ناگزیر و البته چراغ‌خاموش تهران‌-واشنگتن را تحت‌الشعاع قرار دهند؛ یعنی در شرایطی که تل‌آویو ترجیح می‌دهد با پرهیز از به میان آوردن نام ایران در جنگ جاری، خود را از نبردی بزرگ‌تر که شکست قطعی اسرائیل در آن قابل پیش‌بینی می‌شود، در امان نگه دارد، به‌طور مشخص، برخی محافل سیاسی و چهره‌های سیاسی بویژه در امریکا عملیات «طوفان‌الاقصی» را به مستمسکی برای هجمه علیه تهران بدل کرده‌اند.

درگیری داخلی در امریکا

پس از آغاز حمله بی‌سابقه و غافلگیرانه حماس به شهرک‌های اسرائیلی اطراف نوار غزه، نامزدهای حزب جمهوری‌‌خواه با انتقاد شدید از مماشات «جو بایدن» در قبال ایران، او را مقصر اصلی حمله خواندند. «ترامپ» بلافاصله پس از آغاز حمله در جریان یک حضور تبلیغاتی در شهر «واترلو ایالت آیووا»، مانند دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه، مستقیماً آزادسازی شش میلیارد دلار ایران از سوی دولت بایدن را پیش کشید و به ادعای او «دلارهای مالیات‌دهندگان امریکایی به تأمین مالی این حملات کمک کرد.» ترامپ با این ادعای واهی، استدلال کرد که در دوران بایدن، ایالات متحده در صحنه جهانی ضعیف و ناکارآمد تلقی می‌شود و این مسأله در را به روی دشمنی باز می‌کند. همزمان با بالا گرفتن دعوای سیاسی در صحنه داخلی امریکا، رسانه‌های وابسته به جمهوری‌خواهان همچون «وال استریت ژورنال» مدعی شدند که سپاه برای حمله حماس به اسرائیل چراغ سبز داده است. این چنین بود که مقام‌های دولت امریکا از جمله «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه این کشور در روزهای اخیر به تعدد تأکید کرده‌اند که ایالات متحده شواهدی مبنی بر نقش ایران در حمله اخیر حماس پیدا نکرده است.

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی

همزمان با وقوع تحولات نظامی در سرزمین‌های اشغالی، مقام‌های جمهوری اسلامی هم رایزنی‌های گسترده‌ای را برای برگزاری نشست هم‌اندیشی کشورهای مسلمان به جریان انداخته‌اند. در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها خبر داد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در تماس با برخی همتایان خود از جمله وزیر امور خارجه عراق پیشنهاد داد که نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برگزار شود. کنعانی در این رابطه افزود: «اقدامات تحریک آمیزی که رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و اعتقادات آنها انجام‌ داد مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است. ایران هم موضع صریحی داشته و دارد و در ایام اخیر هم در عالی‌ترین سطح رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه مواضع خود را بیان کردند و دیدگاه‌های خود را با مقامات خارجی نیز در میان گذاشتند و امیدواریم که کشورهای اسلامی همت بیشتری در حمایت از مردم فلسطین داشته باشند.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل: ایران در حمله حماس دخالتی ندارد

نمایندگی ایران در سازمان ملل ضمن اعلام اینکه اقدامات فلسطین، دفاع کاملاً مشروع در مقابل هفت دهه اشغال ظالمانه و جنایات فجیع رژیم نامشروع صهیونیستی است، هرگونه دخالت در عملیات طوفان الاقصی را رد کرد. نمایندگی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدامات قاطع فلسطین، دفاعی کاملاً مشروع در مقابل هفت دهه اشغال ظالمانه و جنایات فجیع رژیم نامشروع صهیونیستی است. ما قاطعانه در حمایت از فلسطین ایستاده‌ایم. اما در پاسخ فلسطین دخالتی نداریم و این تنها توسط خودشان انجام شده است.» این بیانیه افزوده است: «موفقیت عملیات حماس به دلیل غافلگیری بود که آن را به بزرگ‌ترین شکست سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی تبدیل می‌کند. طبق بیانیه ایران، «آن‌ها (صهیونیست‌ها) تلاش می‌کنند شکست خود را توجیه کنند و آن را به قدرت اطلاعاتی و برنامه‌ریزی عملیاتی ایران نسبت دهند. برایشان پذیرش اینکه در جامعه اطلاعاتی نقل می‌شود از یک گروه فلسطینی شکست خوردند، بسیار سخت است.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها