ادعاهای رسانه های امریکایی درباره رقیق سازی اورانیوم

کد خبر: 1242818

رسانه غربی آسوشیتدپرس باز هم زودتر از منابع رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام به انتشار اطلاعاتی درباره گزارش آژانس درباره برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی کرده است.

 ادعاهای رسانه های امریکایی درباره رقیق سازی اورانیوم

به گزارش آسوشیتدپرس مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأیید کرده که این کشور غنی‌سازی را کاهش داده است. بنابر ادعای آسوشیتدپرس، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ایران ۱۲۱.۶ کیلوگرم (۲۶۸ پوند) اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد دارد که رشد بسیار کندتری نسبت به میزان قبلی دارد. گزارش آژانس اتمی در ماه مه ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی را کمی بیش از ۱۱۴ کیلوگرم (۲۵۰ پوند) اعلام کرده بود که این حجم در ماه فوریه ۸۷.۵ کیلوگرم (۱۹۲ پوند) بوده است. پیشتر رسانه امریکایی «بلومبرگ» نیز گزارش داده بود که آژانس در گزارش فصلی آتی خود احتمالاً کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران را اعلام خواهد کرد و برخی مقامات هسته‌ای ارزیابی می‌کنند که داده‌های آژانس اتمی نشان می‌دهد، ایران در حال تعدیل غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاست.

پیشتر در واکنش به این خبرها یک منبع آگاه اعلام کرد که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بدون وقفه و بر اساس برنامه‌های قبلی سازمان انرژی اتمی و منطبق بر قانون اقدام راهبردی در همه حوزه‌ها در جریان است و اقدامی دال بر توقف غنی‌سازی یا حتی رقیق‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد صورت نگرفته است‌ اما ایران تمایل دارد قدرت چانه‌زنی‌اش را افزایش داده و امتیازات مطلوبی از ایالات متحده و اتحادیه اروپا دریافت کند. این اخبار در حالی منتشر شده که قرار است برنامه هسته‌ای ایران ۱۱ تا ۱۵ سپتامبر (۲۰ تا ۲۴ شهریور) در دستور کار نشست شورای حکام آژانس قرار گیرد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها