عطریانفر: احزاب باید مسیر مشخصی برای فعالیت خود ترسیم کنند

کد خبر: 1228134

روزنامه نگار و فعال سیاسی با اشاره به وضعیت احزاب در ایران گفت: زمانی که حزبی قرار است لایه‌هایی از مردم را نمایندگی کند باید به درستی معنا و مفهوم فعالیت خود را درک کرده و مسیر مشخصی برای خود ترسیم کند.

عطریانفر: احزاب باید مسیر مشخصی برای فعالیت خود ترسیم کنند

روزنامه نگار و فعال سیاسی با اشاره به وضعیت احزاب در ایران گفت: زمانی که حزبی قرار است لایه‌هایی از مردم را نمایندگی کند باید به درستی معنا و مفهوم فعالیت خود را درک کرده و مسیر مشخصی برای خود ترسیم کند.

ظهر امروز، محمد عطریانفر روزنامه نگار و فعال سیاسی ظهر امروز (یکشنبه 28 خردادماه) در نشست راه گفت و‌گو با عنوان جمهوریت نظام اسلامی، مبانی و راهکارها که در مؤسسه اطلاعات برگزار شد، گفت: در این مقطع تاریخی باید بسیار بر روی جمهوریت نظام اسلامی متمرکز شده و آن را تبیین کنیم.

وی افزود: قبل از شروع نهضت حضرت امام(ره) چنین سابقه‌ای از بحث جمهوریت را در مباحث علما یا بزرگان قبل از انقلاب پیدا نمی‌کنیم و دیدگاه‌های امام(ره) محور اصلی این موضوع است که مردم بُن‌مایه موضوع جمهوریت هستند.

عطریانفر با بیان اینکه مردم در اندیشه امام پررنگ هستند، گفت: رویکرد و نگاه امام امر تکلیفی بود و به همه سیاست ها رنگ دین می‌داد و با واژه  مردم بازی سیاسی نمی‌کرد و مردم در منظومه فکری امام جایگاه رفیعی داشتند و این یک مقوله اصیل و با سابقه است.

وی با بیان اینکه عنوان جمهوریت ظرفیت بزرگی از مردم را در خود جا می دهد، بیان کرد: امام مقوله جمهوریت را تطهیر کرد و مردم در دستگاه سیاسی امام  جایگاه ویژه‌ای دارند امام به دنبال این بود که مردم آزاد باشند و باورش این بود باید از این ظرفیت استفاده کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تشریح  جمهوریت در اندیشه حضرت امام(ره) با بیان اینکه ایشان به جمهوریت اعتبار دادند، گفت: در زمان تغییر قدرت از قاجار به پهلوی علمای آن زمان بحث جمهوریت را به رسمیت نمی شناختند؛ آن‌ها می‌گفتند ما این سلطنت را مشروط می‌کنیم که این سلطه مستبد نباشد و به تدریج این حق حاکمیت ملی به نفع مردم خواهد شد.

وی ادامه داد: در گذشته تفکر این بود که مردم رعیت هستند و یکی از کارهایی که در کشور ما به همت امام صورت گرفت،  ورود مردم به عرصه حاکمیت بود، من فکر می کنم در ادبیات جدیدی که امام خلق کرد مبتنی بر نظریه پیوند ناگسستنی دین و سیاست، مردم جایگاه ویژه ای پیدا کردند. دوستانی بودند که در همان سال‌ها به امام تذکر می دادند که چرا انقدر از واژه مردم و اعتبار بخشیدن به نظر مردم استفاده می‌کنید، که مشاهده می‌کنیم که امام در آن سال‌ها  با این تفکرات می جنگیدند.

عطریانفر خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در کشور ما به همت امام صورت گرفت، معانی و اعتبار دادن به واژه هایی چون؛ قدرت ، حاکمیت ملی، وطن و آزادی بود که اگر دوستان به تاریخ نگاه کنند، می‌بینند که ما برای این معنای فقط آزادی سال‌ها می جنگیدیم، اما امام به تنهایی در آن سال‌ها با نهضت خود به همه این واژه‌ها اعتبار بخشید.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت با اشاره به اشتراکات عمیق گفتمان امام و رهبری خاطرنشان کرد: اعتقاد رهبری به مردم بسیار زیاد است و این گفتمان در منظومه فکری ایشان موج می‌زند و رهبری مانند امام(ره)، لحظه ای در این موضوع اتکا به مردم و جمهوریت نظام اسلامی کوتاهی نکرده‌اند.

وی افزود: در این موضوع، وقتی به لوازم عمل به توصیه های فرمان رهبری می‌رسیم برخی هستند که در ذیل بعضی از نهادها برداشت حزبی و جناحی می‌کنند و آسیب می زنند به آن حقیقتی که رهبری از آن دفاع می کنند. منظور بنده این است که ما در سطوح میانی اجرایی گرفتار و اسیر تمنیات خودمان شده و این از مصائبی است که ما با آن روبرو می‌شویم.

عطریانفر در پایان با اشاره به وضعیت احزاب در ایران گفت: زمانی که قرار است یک حزب، لایه هایی از مردم را نمایندگی کند بایستی به درستی معنا و مفهوم فعالیت خود را درک و مسیر مشخصی برای خود ترسیم کند.

وی افزود: ما دیگر نمی توانیم پدیده حزب را به عنوان تحزب در حد یک امر جعلی بررسی کنیم؛ باید اجازه بدهیم رقابت بین احزاب شکل بگیرد و این طور نباشد هر فردی با دو نفر از دوستان خود یک حزب تاسیس کند و سطح کارکرد حزب را تنزل دهد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها