همه منتظر تصمیم آمریکا/چرا غرب مذاکره را به عرصه رسانه کشاند؟

کد خبر: 1131555

امیرعبداللهیان: هنوز طرف آمریکایی در موضوع تضمین ابتکار عملی نداشته است

همه منتظر تصمیم آمریکا/چرا غرب مذاکره را به عرصه رسانه کشاند؟

این روزها همه نگاه ها به وین است تا دستان هنرمند دیپلمات های ایرانی بتواند   از میدان نبرد هتل کوبورگ برای این کشور امتیاز و موفقیت صید کند  . دیدارها در جریان است اما آن چه منابع مطلع می گویند بیانگر این واقعیت است که تقریبا موضوعی که توافق درباره آن نیازمند مذاکره باشد، باقی نمانده و نهایی شدن گفت وگوها در گرو تصمیم سیاسی طرف غربی و به ویژه آمریکایی هاست تا چند گره معدود اما بسیار مهم باقی مانده را باز کند . در این میان خبرسازی های رسانه های غربی نیز جالب است . وال استریت ژورنال ، نشریه معروف آمریکایی به نقل از مقامات حاضر در مذاکرات گفته که ممکن است ظرف دو روز آینده ( تا پنج شنبه) در وین توافق تکمیل شود. البته این ادعای وال استریت ژورنال از جهاتی درست و از جهاتی نادرست است چرا که اگر طرف مقابل تصمیمات سیاسی خود را بگیرد و خواسته های معقول ایران را محقق کند ، به گفته امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نه دو روز که حتی ظرف چند ساعت توافق محقق خواهد شد و البته اگر مذاکره‌ کنندگان هنوز بر سر خواسته‌های نهایی مهم تهران، از جمله محدوده‌ کاهش تحریم‌ها، تصمیم قطعی نگیرند این روند ادامه خواهد داشت یا حتی با خطر توقف و شکست روبه رو می شود. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ انجام شد، با اشاره به نگاه ایران به مذاکرات وین، گفت: ما درباره نتیجه مذاکرات در وین خوش ‌بین هستیم؛ اما به بخشی از آن که مربوط به جمهوری اسلامی ایران است به این دلیل که دولت آقای رئیسی اراده جدی برای دستیابی به یک توافق خوب و فوری در وین دارد. رئیس دستگاه دیپلماسی در تشریح انتظارات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا در جریان مذاکرات وین گفت: چندین موضوع باقی مانده است که جزو خطوط قرمز ما هستند. ما هنوز در موضوع تضمین نتوانسته ایم یک ابتکار عملی و قابل اعتماد را از طرف آمریکایی دریافت کنیم. ما معتقد هستیم که تمامی موضوعات چه در حوزه هسته‌ای و چه در حوزه رفع تحریم ها باید به صورت یک بسته حل و فصل شوند.

موضوعات پادمانی حل شوند

وی اضافه کرد: در بازگشت همه طرف ‌ها به برجام، این امر پذیرفته نیست که ما هم نظام سخت راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیریم و از دیگر سو به طور همزمان برخی از موضوعات ما در دستور کار شورای حکام آژانس قرار داشته باشد. ما در سال ۲۰۱۵ تمامی موضوعات پادمانی را طی یک توافق نامه سیاسی با طرف‌های مقابل حل و فصل کردیم و الان نیز می‌توانیم همان مدل را اجرا کنیم. امیرعبداللهیان یادآور شد: گمان می‌کنیم اگر در این شرایط حساس مذاکرات در وین، آمریکا و طرف ‌های غربی، واقع بینانه عمل نکنند، به طور قطع مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.وی با بیان این که آقای راب مالی در وین علاقه‌مند است با مذاکره کننده ارشد ما گفت‌وگو کند، افزود: اما اکنون این ارتباط از طریق تبادل non-paper توسط آقای مورا انجام می‌شود.وزیر خارجه با اشاره به موضوع بازپرداخت بدهی انگلیس به تهران در ازای آزادی یکی از زندانیان تبعه این کشور، گفت: برای ما موضوع تبادل زندانیان یک موضوع کاملاً انسانی است. سال گذشته نیز توافقی صورت گرفت که بر مبنای آن قرار بود زندانیان، جدا از مقوله مذاکرات در وین، تبادل شوند. حتی در لیست تبادل زندانیان، نام فردی که شما از او اسم بردید(نازنین زاغری ) نیز قرار داشت. اما متاسفانه در دقیقه نود آمریکایی‌ها اعلام کردند که تمامی موضوعات باید در قالب یک بسته کامل دیده شود لذا تبادل صورت نگرفت.امیرعبداللهیان با بیان این که شاید آمریکایی‌ها علاقه مند هستند که موضوع تبادل زندانیان را نیز به عنوان بخشی از مذاکرات در وین در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: اما ما معتقد هستیم که این موضوع، انسانی است و جدا از گفت‌وگوهای وین، می‌تواند به عنوان یک اقدام فوری مورد توجه قرار گیرد.

چرا غرب مذاکره را به عرصه رسانه کشاند؟

همچنین نورنیوز رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی نوشت : طی روزهای گذشته و در حالی که مذاکرات وین لحظات بسیار سخت و پیچیده‌ای را تجربه می‌کند، مقامات و دیپلمات‌های غربی با انتشار برخی گزاره ‌‌برگ‌های یک‌ طرفه در رسانه‌ها سعی در کشاندن گفت وگوها به عرصه رسانه دارند. این اقدام در شرایطی انجام می‌شود که تقریبا موضوعی که توافق درباره آن نیازمند مذاکره باشد، باقی نمانده و نهایی شدن گفت وگوها در گرو تصمیم سیاسی ضلع غربی مذاکرات است. غرب، به ویژه آمریکا به دلیل فقدان اراده و اختیار لازم برای گام برداشتن در مسیر رفع موانع توافق، تلاش می‌کند با بهره‌گیری از ابزارهای فرا مذاکراتی ضمن روایت ‌سازی جهت‌دار از مذاکرات و نتایج آن افکار عمومی ایران را درخصوص  نتایج گفت وگوها شرطی کند و از این رهگذر فشار روانی بر مذاکره‌ کنندگان ایرانی و نهادهای تصمیم‌گیر در کشور را برای اتخاذ رویکرد حداقلی زیر فشار قرار دهد.هدف دیگر از اجرای این تاکتیک، کاهش فشار بر ایالات متحده و ضلع غربی حاضر در ۱+۴ است که به دلیل بی‌اختیاری و بی‌عملی، موجب کُندی روند گفت وگوها شده و اراده لازم برای اتخاذ تصمیم سیاسی برای حصول توافق را ندارند. سناریوی مذکور که متاسفانه علاوه بر بازیگران خارجی از برخی عناصر رسانه‌ای داخلی نیز بهره می‌برد، تا حدی کار خود را پیش برده که حتی وقتی مسئول نهاد مدیریت ‌کننده مذاکرات یعنی دبیر شورای عالی امنیت ملی تلاش می‌کند با اعلام شرایط واقعی و حقیقت رخ داده در گفت وگوهای وین، طرف مقابل را متوجه مطالبات قانونی و غیرقابل اجتناب ایران کند، با حملات رسانه‌ای نفوذ کلام او را به حداقل برسانند و اذهان عمومی را همچنان در فضای ادراکی ساخته شده از سوی رسانه‌های غربی نگه دارند. نکته حائز اهمیت در این خصوص؛ القای این نکته از سوی آمریکایی‌ها در افکار عمومی داخل ایران است که مذاکره مستقیم می‌تواند گره‌گشای مشکلات باقی مانده در مذاکرات باشد و سرعت دستیابی به توافق را افزایش دهد، حال آن که تمام گره‌هایی که امکان گشایش آن با مذاکره قابل انجام بوده تقریبا باز شده و این تصمیم سیاسی از سوی آمریکاست که می‌تواند گره‌های مهم باقی مانده را بگشاید./ خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها